Kraftfoderråd - någon?

nexxa

Trådstartare
Jag har förnärvarande en hingst på 1 år och 2 månader som jag funderar över foderstaten nu inför hösten.
Han ÄLSKAR Fibergin och fodras med bland annat basen samt Dodson & Horrells Build up , han har återhämtat sig väl - då han inte fått mat i sitt tidigare hem.
Men nu undrar jag hur jag ska göra till hösten. Jag har ingen analys på hösilaget eller höet jag ska ge men hoppas på någorlunda konkreta svar kring denna fråga.

I hage kommer han äta fritt på hösilage, inne får han 1 bal hö för natten. Höet är väl medelbra men inget de skulle kunna äta helt utan kraftfoder till.
Så nu funderar jag på om jag ska smita in lite havre och lusern eventuellt betfor också? Vad tror ni? Vilka mängder?

Sv: Kraftfoderråd - någon?

Med de förutsättnigarna när man inte vet värdena på grovfodret, hade tillsatt lucern för att vara säkrare på att täcka upp proteinbehovet. Mängd beroende på hur hästen är i hullet men hade inte varit rädd för att om det behövdes ge ett pat kilo.
Havre hade jag väntat med. Tror inte att det behövs mer än det som redan finns i de andra kraftfodren. Kan istället vara så att mängden av kraftfoder behöver justeras.

Varför inte satsa på bara lusern, för att slippa kraftfoder till en så ung häst?

Lusern är snällt mot magen och jag tycker nog att det känns onödigt att fodra med D&H, Fibergi etc när det finns ett bättre alternativ i lusern.

Kan du inte göra en grovfoder analys själv?
Jag brukar alltid göra mina själv.

Det är så otroligt svårt att fodra utan att veta ifall 10kg grovfoder ger hästen 200 g smrp lr 1000 g, 50 MJ lr 100. Sen är det lite klurit o kanske rentav riskabelt o inte veta hur mycket mineraler som finns i grovfodret.

Jag hade lagt pengarna på en analys o lusern. Tror det blir bättre o billigare i längden än att fodra super dyra engelska foder i blindo.

Grejen är den att jag inte får hö från samma 'omgång' vilket gör det så knepigt !

Liknande trådar

Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 025
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: ziri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka