Kraftfoderfrågor!

M

Mannie

Har lite funderingar vad det käller det färdigpelleterade fodret krafft grund! Gick över från den här sortens foder för ett par år sedan till havre mineraler o betfor mm och har nu nästan glömt varför grunden skulle vara bra!? Till saken hör att den nyinköpta hästen gått på krafft grund hos förra ägaren och jag vet inte om det är någon ide att byta foder nu. Undrar till vilket syfte man ger en häst detta kraftfoder? Vilken typ av hästar passar fodret till och varför vill man utfodra med det? Vad innehåller det och är det något särskilt som bör tillsättas?

Tyvär har jag ingen analys på grovfodret. Kan ngn ge mig tips om vart jag kan få det gjort?
 
Sv: Kraftfoderfrågor!

Jag anlitar AnalyCen för analyser av hö och silage, men det finns fler labb också. Varför man ger Kraft? Ja, jag själv föredrar att mixa ihop det jag behöver själv av ex havre, korn, betfor, lucern, mineraler. Men en anledning kan väl vara att det är "bekvämt", allt i ett så att säga.
 
Sv: Kraftfoderfrågor!

Krafft grund är ju just ett grundfoder. Som passar ett hö med "normalvärden". De som ger det ger det förmodligen för att de tycker att det är enklare att ge det än t ex havre och mineraler. Vilket det oftast inte är eftersom du måste ge en viss mängd foder för att komma upp i rätt mineralmängd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 674
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp