Kraftfoderfråga

morgaine

Trådstartare
Hej! Jag undrar vad som vore lämpligt foder som kraft. Hittills har jag kört med grundarianter antingen Krafft grund eller Mustang grund. Men han faller ur, så jag får komplettera med soja och havre osv.

Så nu tänkte jag byta sort, frågan är till vad. Alternativen verkar vara Hestekraft eller lucern. Eller finns det fler förslag?

Så frågorna är:
Jag skulle vilja ha bara en sort, där allt ingår, även vitaminer.
Kan jag ge enbart hestekraft eller lucern som enda kraftfoder?
Eller behöver jag komplettera med något?
Det finns ingen höanalys, vi har flera olika hö-sorter iår. Men höet är inte så bra, lite protein, det är skördat sent.
Hästen ifråga är ett varmblod som är ganska svårfött som rids rätt hårt. Han får fri hö-tillgång, och väger ca 450 kg.

Tack för hjälp! :)

Sv: Kraftfoderfråga

Du kan ju ge bara lusern, men då får du lägga till ett mineralfoder naturligtvis. Titta vad de andra sortera kostar per 100 g protein och jämför vad som är billigast. Visst, ger du ett färdigblandat foder som redan innehåller mineralerna slipper du ju köpa tilld et, men då får man oftast ge en ganska stor mängd för att det ska täcka allt, och då blir det förmodligen dyrare.

Om jag vore du skulle jag nog ge ett basminerlafoder plus ett par kilo lusern och se om det blir bättre. Och fortsätta med fri tillgång på höet. Naturligtvis kan du ju inte byta rakt av utan vänja långsamt.

Hej! Jag undrar vad som vore lämpligt foder som kraft. Hittills har jag kört med grundarianter antingen Krafft grund eller Mustang grund. Men han faller ur, så jag får komplettera med soja och havre osv.

Så nu tänkte jag byta sort, frågan är till vad. Alternativen verkar vara Hestekraft eller lucern. Eller finns det fler förslag?

Så frågorna är:
Jag skulle vilja ha bara en sort, där allt ingår, även vitaminer.
Kan jag ge enbart hestekraft eller lucern som enda kraftfoder?
Eller behöver jag komplettera med något?
Det finns ingen höanalys, vi har flera olika hö-sorter iår. Men höet är inte så bra, lite protein, det är skördat sent.
Hästen ifråga är ett varmblod som är ganska svårfött som rids rätt hårt. Han får fri hö-tillgång, och väger ca 450 kg.

Tack för hjälp! :)
För det första så är lucern ett grovfoder och inte ett kraftfoder. Lucern innehåller inte extra vitaminer eller mineraler vad jag vet.
För det andra: Bara för att ett hö är sent skördat behöver det inte ha lågt proteinvärde. Vårt hö är skördat i augusti och har normalt proteinvärde. Det beror på hur vädret har varit (förutom var det har växt) Kallt väder (som förra sommaren) gör att höet håller högre proteinhalt längre.
För det tredje: Varför lägga ner en herrans massa pengar i onödan på ett färdigfoder om du nu kan ta och höja proteinhalten med lucern, ta havre och/eller betfor som energifoder och lägga till mineraler. Blir mycket billigare och lättare att balansera foderstaten med.

Du kan ju ge bara lusern, men då får du lägga till ett mineralfoder naturligtvis. Titta vad de andra sortera kostar per 100 g protein och jämför vad som är billigast. Visst, ger du ett färdigblandat foder som redan innehåller mineralerna slipper du ju köpa tilld et, men då får man oftast ge en ganska stor mängd för att det ska täcka allt, och då blir det förmodligen dyrare.

Om jag vore du skulle jag nog ge ett basminerlafoder plus ett par kilo lusern och se om det blir bättre. Och fortsätta med fri tillgång på höet. Naturligtvis kan du ju inte byta rakt av utan vänja långsamt.

Så mineraler + lucern skulle täcka dagsbehovet? Eller skulle det även behövas vitamintillskott?

Mineraler har jag redan massor, så det vore jättebra om det räcker med det och lucern.

För det första så är lucern ett grovfoder och inte ett kraftfoder. Lucern innehåller inte extra vitaminer eller mineraler vad jag vet.
För det andra: Bara för att ett hö är sent skördat behöver det inte ha lågt proteinvärde. Vårt hö är skördat i augusti och har normalt proteinvärde. Det beror på hur vädret har varit (förutom var det har växt) Kallt väder (som förra sommaren) gör att höet håller högre proteinhalt längre.
För det tredje: Varför lägga ner en herrans massa pengar i onödan på ett färdigfoder om du nu kan ta och höja proteinhalten med lucern, ta havre och/eller betfor som energifoder och lägga till mineraler. Blir mycket billigare och lättare att balansera foderstaten med.

Ok, så om jag väljer lucern behöver jag både mineraler och vitaminer?

Jo, vårt hö har låg prot.halt, det säger stallägaren som är jättekunnig vad gäller hö, och så har han tappat vikt, trots att han fått samma kraft som innan. Det har blivit lite bättre sedan jag började ge soja.

För att det är jättesvårt att veta vad jag ska blanda för sorter föra tt täcka in allt. Och vill inte ha 5 sorters foder att blanda av.
Vad menar du att jag ska ta för sorter? Lucern+ havre/betfor+ mineraler? Räcker det, menar du?

Vitaminer behöver normalt sett inte läggas till alls om inte hästen är sjuk eller har någon brist eller det finns någon särklid orsak att lägga till ett visst vitamin. Många vitamin producerar hästen själv, annat får den i sig via ett normalt grovfoder och utevistelse. Det enda vitaminet jag lägger till är en slurk b-vitamin under pälsfällningen.

Jo om det är protein som fattas i höet får hästen i sig det via lusernet, det borde inte behövas något mer. Havre eller korn, olja eller något annat kraftfoder behövs oftast bara om hästen tränas så hårt att den inte orkar äta tillräckligt med grovfoder för att få i sig energi och protein den gr av med. Visst, häller inte hästen hullet på lusern och hö kan du lägga till lite kraftfoder.

Lucern innehåller ju en del mineraler, precis som hö också gör, men man kan inte garantera att hästen får i sig allt den behöver eftersom det inte är tillsatt på konstgjord väg för den sakens skull. SÅ ett mineralfoder och ev tokosel behövs nog.

Ok, så om jag väljer lucern behöver jag både mineraler och vitaminer?

Jo, vårt hö har låg prot.halt, det säger stallägaren som är jättekunnig vad gäller hö, och så har han tappat vikt, trots att han fått samma kraft som innan. Det har blivit lite bättre sedan jag började ge soja.

För att det är jättesvårt att veta vad jag ska blanda för sorter föra tt täcka in allt. Och vill inte ha 5 sorters foder att blanda av.
Vad menar du att jag ska ta för sorter? Lucern+ havre/betfor+ mineraler? Räcker det, menar du?
Ja, det räcker gott och väl. Sedan kan du tänka så att du ger lucernet för musklerna och kraftfodret (dvs havre och eller betfor) för fett. Vitaminer brukar man inte behöva ge extra av sas. Normala mineraltillskott brukar dessutom också ha en del vitaminer i sig också. Någon vitaminbrist kommer din häst inte råka ut för, det lovar jag.

hejhej, jag har tyvärr inte läst hela tråden...

men min häst (vbl) föll också ur (proteinbrist), han äter nu kra*fts protein. 0,3kg/dag för tillfället. Han ligger över det dubbla proteinvärdet över vad han ska ha, men han är helt okej i hullet, ungefär så som man kan förvänta sig efter en längre konvalecentstid..

utöver det så kompletterar vi med mineraler och salt.

men mistänker att höanalysen inte stämmer helt o hållet, då balarna kommer från olika fält

Så mineraler + lucern skulle täcka dagsbehovet? Eller skulle det även behövas vitamintillskott?

Mineraler har jag redan massor, så det vore jättebra om det räcker med det och lucern.

Så här skriver Helena Handberg i en annan tråd om lucern:

Lägg pengarna på mer lusern i st för vitamintillskott!
Det finns få foder/födoämnen som är så vitamin och mineralrika som lusern. T ex vitamin A, många av B komplexet, choline, inositol,Vitamin C, D, E och K, biotin. Kalk och magnesium, spårämnen och en massa andra nyttigheter.

Man kan behöva balansera upp kalken med fosfor. Annars finns i stort sett allt både häst o människa behöver i lusern faktiskt.

Till högmjölkande kor rekommenderar man att tillsätta spårämnen om kalkinnehållet är mer än 15 gram per kg men det är ovanligt. Eftersom selenhalten inte anges är det säkrast att lägga till en liten dos selen dock. Men i regel innehåller faktiskt lusern tillräckligt med selen. HH

Precis som Helena skriver kanske man måste tillsätta fosfor, genom tex fosforbalans! Men man måste naturligtvis räkna på det hela och ett visst överskott av calcium är inte skadligt för upptaget av fosfor om överskottet kommer från grovfodret (lucern). Men fosforbehovet måste tillgodoses!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Skulle vilja ha lite tips och funderingar på foder till en 24-årig valack. Han medicineras för ppid och svarar bra på det, har svårt att...
2
Svar
28
· Visningar
4 266
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama