Kraftfoder

A

Arsozah

Vad ger för mycket kraftfoder för negativa effekter på hästen? Märker man det bara om hästen går upp i vikt eller ger det negativa konsekvenser på hur den mår? är det lagom med kraft om det inte går upp i vikt?

Min c-ponny får väldigt mycket kraftfoder anser jag, men jag tycker att det är lagom till hoppningen? :confused: Visst, i dressyren kan hon ibland bli lite på, men hon är aldrig jobbig?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Kraftfoder

Hästen är grovfoderomvandlare, gräsätare.
De flesta kraftfoder är baserade på spannmål som innehåller stärkelse, vilket hästar inte är så bra på att bryta ned. Därför vill man hålla ner kraftfoderintaget så mycket som möjligt och satsa på ett grovfoder som fyller största delen av hästens näringsbehov.

Kraftfoder är tillskott som man ger när inte höets innehåll räcker till, det finns egentligen inget självändamål i att ge det. Energi är ju energi, oavsett vilket fodermedel det kommer från. Sedan blir ju vissa hästar "havretokiga", vilket verkar vara det många är ute efter. Men varför vill man ha en het häst? ;)

Effekterna av för mycket kraftfoder blir oftast i första hand en fet häst. När kraftfodergivan inkräktar på grovfodergivan så blir resultatet oftast en stressad häst (vilket i sin tur kan leda till vävning, boxvandring och/eller krubbitning) med dålig mage. Hästen måste få en viss mängd grovfoder varje dag, den är gjord för att äta i princip hela dygnet, och det behovet kan kraftfoder aldrig tillgodose. Absolut minst 1 kg Ts/100 kg häst, men hellre 1,5-2 kg.

Senast ändrad:
Sv: Kraftfoder

Ok, så då menar du alltså att man märker på hästen ifall den får för mycket kraftfoder?

Vi får in så mycket olika hö ofta, vi har en foderanalys men jag litar då inte på den. Nu är det ingen idé att trixa till sommaren heller, men till hösten så ska jag flytta till Strömsholm och då stallar jag upp henne där i närheten så då kan vi fixa en riktig analys :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17