Kraftfoder under bete

Glimten

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp angående vad min häst ska äta för kraftfoder under betet. Han är 24 år gammal och i dagsläget i väldigt fin form. Förra året gick han ner massor i vikt under slutet av betesperioden och fick då kraftfoder och hö (som han ändå inte åt) som komplement för att få tillbaka hullet. Vad kan man egentligen ge för kraftfoder utan att vara rädd för t.ex. fång?

Nu står han på kraft protein och det känns inte som att det är någon bra idé att ge det när han äter gräs. Man har ju ingen aning om hur mycket protein det är i gräs, eller har man det? Som sagt, tips och råd tack :)

Sv: Kraftfoder under bete

Om han äter det så är lusern ett bra komplement till betet, du kan dessutom ge fri tillgång på det om behovet finns.
Det finns ju annars senior foder som är anpassade till den äldre hästens ändrade behov. Det blir då ett foder som du kan fortsätta med hela vinter efter betet.

Ungefärligt innehåll av energi och protein i bete (TS ca 20 %):

Åkermarksbete

tidig försommar: 11-12 MJ - >160 g smb rp
försommar: ca 11,2 MJ - 150 g smb rp
högsommar: ca 10,7 - 128 g smb rp
sensommar (om torrperiod infunnit sig): ca 11 MJ - ca 160 g smb rp
förvuxet försommar: 10,2 MJ - 55 g smb rp
förvuxet sensommar: 9,5 MJ - 72 g smb rp

Naturbete
för axgång: ca 11,3 MJ - 125 g smb rp
efter axgång: ca 10,7 MJ - 72 g smb rp

Under försommaren skulle jag inte rekommendera lusern då proteininnehållet i lusern tillsammans med frodigt bete antagligen kommer ge ett onödigt proteinöverskott med ökat urinutsöndring som följd. Lusern kan du dock introducera fram emot sensommaren vid behov. Om du måste ge kraftfoder utöver en stödutfodring av hö under för- och högsommar så kan betfor vara ett alternativ. Betfor innehåller ca 20 % lösligt socker, resten är fibrer - det som hästen är lämpad för att bryta ner. Betfor kommer med sitt höga energiinnehåll (11,3 MJ/kg torrvägt foder) att väga upp proteinet i betet. Utfodra om möjligt med ett hö som är balanserat i sig (alltså ca 1 MJ/6 g smb rp). Undvik kraftfoder med spannmål som främsta innehåll om din häst har lätt att få fång, utfodra dock med små mängder oavsett!

Lycka till!

Tack så mycket för era svar! Väldigt intressant att läsa.
Jag kommer göra så att han får stå utan kraftfoder i början av betet. Sedan fodrar jag utefter hur han ser ut med lusern.

Ungefärligt innehåll av energi och protein i bete (TS ca 20 %):

Åkermarksbete

tidig försommar: 11-12 MJ - >160 g smb rp
försommar: ca 11,2 MJ - 150 g smb rp
högsommar: ca 10,7 - 128 g smb rp
sensommar (om torrperiod infunnit sig): ca 11 MJ - ca 160 g smb rp
förvuxet försommar: 10,2 MJ - 55 g smb rp
förvuxet sensommar: 9,5 MJ - 72 g smb rp

Naturbete
för axgång: ca 11,3 MJ - 125 g smb rp
efter axgång: ca 10,7 MJ - 72 g smb rp

Under försommaren skulle jag inte rekommendera lusern då proteininnehållet i lusern tillsammans med frodigt bete antagligen kommer ge ett onödigt proteinöverskott med ökat urinutsöndring som följd. Lusern kan du dock introducera fram emot sensommaren vid behov. Om du måste ge kraftfoder utöver en stödutfodring av hö under för- och högsommar så kan betfor vara ett alternativ. Betfor innehåller ca 20 % lösligt socker, resten är fibrer - det som hästen är lämpad för att bryta ner. Betfor kommer med sitt höga energiinnehåll (11,3 MJ/kg torrvägt foder) att väga upp proteinet i betet. Utfodra om möjligt med ett hö som är balanserat i sig (alltså ca 1 MJ/6 g smb rp). Undvik kraftfoder med spannmål som främsta innehåll om din häst har lätt att få fång, utfodra dock med små mängder oavsett!

Lycka till!

nu lägger jag mig i lite här!
jag har ett halvblod som aldrig någonsin visat tendens till fång. men jag är så himla nervös nu när så många halvblod redan fått...

han går just nu ute dygnet runt i nedbetad hage med stödfodring i form av hö. men vi ska nu börja slussa över dom i sommarhagen.

förra året gick det i sommarhagen med, då hade ingen häst gått där på 2-3 år så det var ju inte "nytt" gräs eller vad man ska säga, så kanske inte så energirikt som det är nu när det varit helt nedbetat och fått ny tillväxt?

men VAD ska jag ge för kraftfoder? han behöver ha i sig sin gurkmeja och sitt salt och han äter inte det bara sådär? har hört att proteinrika foder ska undvikas plus att betfor inte är bra för det kan också ge fång?! och nu ska man inte heller ge havre heller typ?!

så VAD ska man ge? lucern gillar han inte, och det är väl ändå för mkt protein i...

så ser gärna tips, för jag är så sjukt nojjig och orolig att han ska få fång :/

Jag ger alltid lite betfor på sommaren. (Även till min förra fångis..)
Du behöver väl inte ge flera kilon? Det är ju när man vräker på som det är störst risk för fång.
Ska man vara väldigt petnoga så kan man skölja av betforn så sockervattnet försvinner, då ska det inte vara någon fara att ge.

Jag ger alltid lite betfor på sommaren. (Även till min förra fångis..)
Du behöver väl inte ge flera kilon? Det är ju när man vräker på som det är störst risk för fång.
Ska man vara väldigt petnoga så kan man skölja av betforn så sockervattnet försvinner, då ska det inte vara någon fara att ge.

nej givetvis skulle han inte få några mängder! jag tänkte isf ge honom typ 5 dl betfor (ca 0,2kg är det)... men det ska inte kunna ge fång då i kombination med allt gräs?

Svar: Nej :)

Det är inte någon särskild fodersort eller kombination av dessa som utlöser fång. Skulle i så fall vara om man ger för mycket. Avsköljd betfor är ett jättebra foder för hästmagen.. Nyttiga fibrer.

Senast ändrad av en moderator:

Hur är hullet på hästen?
Är han långsamt invänjd på gräs?
Lucern räknas som grovfoder och nej protein är inte farligt på det sättet,
iaf inte från grovfoder. Hästar behöver ju protein.

Skulle med gott samvete skölja av betforen och lägga i gurkmejan&saltet om han äter det.

Vad har han fått i vinter, analys eller har du bara gett?

Senast ändrad:

Hur är hullet på hästen?
Är han långsamt invänjd på gräs?
Lucern räknas som grovfoder och nej protein är inte farligt på det sättet,
iaf inte från grovfoder. Hästar behöver ju protein.

Skulle med gott samvete skölja av betforen och lägga i gurkmejan&saltet om han äter det.

Vad har han fått i vinter, analys eller har du bara gett?

Han är i bra hull, ngt lite tjock. det är en grov halvblodstyp.
hagen han går i nu har han gått i hela vintern. men den är ju nedbetad. sommarhagen kommer vi börja slussa in på nu. först en timme, sen två osv. nu går han på kraftigt gräs en halvtimme per dag ungefär.

okej, men gräset i sig är inte proteinrikt? lucern gillar han oavsett inte, om man inte blandar med massor av betfor...

i vinter har han ätit 13kg hösilage (analyserat, torrt). skulle enligt analys klara sig på det men då han föll ur så otroligt mycket har han också fått 1kg lucern och 0,5 kg betfor. och hållt sig väldigt fin på det.

Det är inte proteinet hästar får fång av utan då det gäller betet, utan det är fruktanet i gräset du ska se upp med. Hårt nedbetade hagar är värst ur fångsynpunkt. ang fruktanet så kan du läsa mer om det här.

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

jo jag har förstått att det är sockret, aldrig trott att det var proteinet. tänkte mer att det verkade "onödigt" att fodra med proteinkraftfoder när gräset säkert innehåller mycket!!! :)

sen har jag hört andra säga att man inte ska ge proteinrikt kraftfoder när de går på bete...

Ok, då missupfattade jag dig. Men ska och ska, man har ju olika förutsättningar vad det gäller bete. en del kanske behöver det eller det, andra inte. Men det går ju inte säga att man inte ska ge proteintillskott bara för att en häst råkar gå på bete. Alla har ju inte bra bete heller.

Ok, då missupfattade jag dig. Men ska och ska, man har ju olika förutsättningar vad det gäller bete. en del kanske behöver det eller det, andra inte. Men det går ju inte säga att man inte ska ge proteintillskott bara för att en häst råkar gå på bete. Alla har ju inte bra bete heller.

nej det är ju förstås sant att alla beten är olika! vårt blev helt nedbetat förra året men inte gödslat eller nåt. bara fått växa upp på nytt. brukar gräset vara proteinrikt eller inte vid sånna omständigheter? :)

jag skulle gett lusern. gammla hästar har oftast väldigt högt proteinbehov och lusern är näringsrikt och lättsmält.

jag skulle gett lusern. gammla hästar har oftast väldigt högt proteinbehov och lusern är näringsrikt och lättsmält.

isåfall så måste jag ge betfor också och blanda det med för han tycker inte lucern är gott. de enda pellets han gillar (uppblötta förstås) är de från hip*o...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 851
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka