Kraftfoder under bete till "uppbyggnadshäst"??

A

AnneKi

OBS moderator, vill inte ha hjäp med uträkning av foderstat så ta inte bort tråden är du snäll.

Sitter och funderar över hästens foderstat. Hästen i fråga är en kbltravare som är under omskolning. Han är perfekt i hullet och går på bete på dagarna och sover inne på näterna. får 1 kg hö på morgonen och 4 kg hö på kvällen, samt lite (ca 2 dl) pasturemix som krubbskrammel så han inte ska bli utan när de andra får kraft.

Wilmer rids ca 5-6 dagar i veckan (ca 40-60 min per gång) i skritt och trav, både ute och i paddock. Övar mest halter och igångsättningar, flytta fram och bakdel osv... Basic alltså. Han kan inte gå i form ännu.

Har kommit till den punkten då jag tycker han är redo att börja använda ryggen mer och försöka hitta formen. Funderar då på om man borde höja kraftfodret för att han ska orka?? Vill ju samtidigt inte att han ska bli för pigg och bara vilja springa i 180...

Så vad tycker ni/vad skulle ni gjort? Höjt kraften, eller tycker ni betet och höet räcker?
 
Sv: Kraftfoder under bete till "uppbyggnadshäst"??

Jag hade inte ökat på något för den lilla skillnaden i arbete.

För jag antar att du inte kommer att rida en timme i mycket samlad form?;)
 
Sv: Kraftfoder under bete till "uppbyggnadshäst"??

Nä, det hade jag ju definitivt inte tänkt. Däremot vill jag att han ska förstå principen med att gå i form och även klara att göra detta under korta stunder. (i en låg unghästform då) :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 966
Senast: Mustang
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 783
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp