Kraftfoder till smal häst!!

Oliwen

Trådstartare
Jag har en 5-åring som lätt tappar hullet den här tiden på året (var lika förra året) och skulle vilja "göda" upp honom lite.. Har ni några bra förslag på kraftfoder?

Han får just nu ca 0.75kg kornkross och luzern.. Han rids bara varannan vecka eftersom jag jobbar borta..

Hö har han fri tillgång på..

Sv: Kraftfoder till smal häst!!

Du kan ju öka det han redan får.
Kornkross + lusern + olja kan bli en bra kombination för att öka hullet. Men du måste räkna på vad han får från höet och komplettera rätt.
// Linda

Saknas nåt i foderstaten om du räknar på den? Tänkte mest på vilka värden höet har? Jag ger hippo alfa grow som har en väldigt hög proteinkvot jämfört med energin, eftersom det är protein jag behöver komplettera då vårt silage är rätt energitätt, det passade oxå toppen fosfor/kalcium-mässigt ;)

Många hästar tappar hull nu, och det beror främst på proteinbrist i samband med att de sätter sommarpäls. Tills nästa år bör du i god tid, typ vid nyår öka upp proteintillförseln ganska rejält. Det tar nämligen på krafterna att sätta ny päls. Fälla har hästar inget problem med, det är att sätta den som är jobbigt och kräver sin näring.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
587
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix