kraftfoder till shettis

F

fluga

Hur mycket kraftfoder och vilket kraftfoder ger ni/hade ni gett till en normalbyggd shettis som arbetar 3-4 ggr i veckan (lite körning ett pass ridning på ett ungefär)

är lite nyfiken på vad ni ger ;)

Sv: kraftfoder till shettis

Behöver den nåt kraftfoder då? Vet du vad du har för innehåll i ditt hö?

jag fodrar med fibergi till mina så hade jag haft en shettis hade nog den fått 1 näven fibergi låg/dag bara för skrammel i krubban å för mineraler å vitaminers skull

Varför ? En shettis kan ju faktiskt kräva bra mycket mer än så om man har ett grovfoder med usla värden. Mineraler och vitaminer är alls ingen nödvändighet, bla vitaminer har ju sällan hästar något extra behov av, och mineraler ska man inte fodra lättvindligt med, utan ge om det verkligen behövs.

Du bör först utreda vad ditt grovfoder har för värden, utifrån dessa värden ser du vad som är lämpligast att tillföra.

Oj det är jätteolika på varje individ, har dom som bara får lite skrammel i krubban havre till 2årshingsten som får 2kg hippo alfa grow+½kg havre förutom fritt med bra grovfoder. Har analys på grovfodret o mkt bra värden på det, hingsten borde enl. alla tabeller klara sig enbart på det men det gör han inte på långa vägar. Avelsstona ser väldigt fina ut i hullet iår trost fri tillgång på hösilage, inget kraftfoder o dessutom lösdrift.

Du bör först utreda vad ditt grovfoder har för värden, utifrån dessa värden ser du vad som är lämpligast att tillföra.

Håller med!

TS
Mina får
* hösilage med bra värden (förutom att det är väldigt selen fattigt).
* havre halm för att fylla ut tuggtiden + lite känsliga magar.
* havre/kornkross
* betfor
*vetekli
* mineraler + selen
De rids/tömkörs 1-2,5 timme 6dagar/v.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka