kraftfoder till häst med kronisk fång

K

karrob

Min Jasmine drabbades av fång förra året, o fick hovbensrotation. Hon är mycket bättre nu, som tur är och rotationen ska ha blivit tillrättad gnm specialverkning.

Jag har dock bara gett henne hö, mineraler och lite morötter tills nu. Hon har bantats ner många kilo, men nu ser jag att hon behöver ha lite mer foder, o så har vi börjat träna lite försiktigt igen så hon behöver lite för att kunna bygga upp muskler igen för de är nästintill obefintliga efter denna vila.

Vilket kraftfoder kan man ge en fånghäst? Jag vill ABSOLUT inte riskera att hon får fång igen. Jag har någon gång läst om att det finns specialfoder, men hittar inte tråden.

Någon som har tips?

Sv: kraftfoder till häst med kronisk fång

Hej i dagens läge finns många foder att välja på kraft har ettsom heter ponny som vi ger våran fång ponny och det funkar jättebra om du går in på www.krafft.se så kan du läsa om fodret . Sen har dodson o horrell ett foder med men det är inte prisvärt så kraffts foder rek jag varmt

Krafftponny innehåller spannmål o det är inte o rekommendera för en fångis, dessutom innehåller det väldigt lite smrp i förhållande till mj.
Rekommenderar dig o analysera ditt grovfoder först o främst, sen får du utgå från det vad du behöver lägga till, själv föredrar ajg Lusern åt min fångis för att få lite extra att bygga muskler på

Du skall tänka på att ge foder med hög fetthalt och lite stärkelse samt mycket fibrer.

Enl. din beskrivning vad du behöver så har krafft endast ett foder som är värt att prova och det är deras krafft + grön. Den ligger lägst förutom lucern i stärkelsehalt.

Dodson&Horrells fångfoder är dock att föredra. Deras Kvickbeet och safe and sound är två toppenfoder. Linfrökaka är bra för en fånghäst med.

Om du ger lucern så toppa det med olja för att få upp fetthalten.

Ta det även riktigt lugnt med invänjningen så magen hinner med.

jag har hört att man ej ska ge morötter el äpplen till fånghästar.
någon som vet mer säkert??

Jag skulle välja lusern. Men se upp med melasshalten. Den kan variera. Jag tror det där med fång bottnar i magtarmsystemet. Jag tror det är extra känsligt på fånghästar.
Och akta sig supermycket för allt som innehåller socker och stärkelse. Jag skulle tom skippa morötterna. Men jag ingen vetenskaplig grund för detta. Min fånghäst har socker, äppel, gräs och silageförbud. Bara rent hö, mineral och lusern för hennes del.

Det är individuellt. Vet de som klarar både äpplen och morötter medans andra inte klarar nåt eller bara någon sort.

Så bäst är nog att testa sig fram om man vågar på sina fång och även korsförlamningshästar som skall ha dito fodertänkande.

Fångisen jag hade klarade inte vare sig morot eller äpplen. Nuvarande KF hästen verkar klara äpplen utan problem, men mer känslig för morötter.

Jag hade gett mellassfri lucern som Kvarnbyfoder, olja och kanske foderjäst för magen.
Inget foder med stärkelse eller socker.

tack för era tips.:bow:

Angående morötter så har jag i a f fått infon att det inte skulle vara farligt med ett par-tre stycken per dag (enligt råd). Det funkar för min häst. Även jag var orolig innan att sockerhalten skulle vara för hög.

Äpplen däremot får hon inte,eftersom man upptäckt fruktan som tycks vara en anledning till att hästar får fång. (samma ämne som finns i gräset)

Ska kolla upp fodrena.

Jag har fodrat min fånghäst med flera foder efter sjukdomen, kan skriva vad jag tycker om de.

Krafft Rehab - har jag haft förut och har gått tillbaka till det nu. Det har bra värden fär vårt proteinfattiga hö, det innehåller relativt låg stärkelse (inte havreFRITT men näst inpå) och jag har hört att många har använt Rehab fär att fodra upp smala hästar med lyckat resultat. Samma för mig, pållen går så sakteliga upp i vikt som önskat.

Krafft Lucern hackad strå - ger mycket fibrer vilket är toppen. Innehåller visserligen melass men jag tror att om hästen inte är väldigt känslig så går det bra. Min har inte reagerat alls. Ger det nu också, och märkte stor skillnad fort när jag började. Fin i hull och päls.

Krafft pluss grön - Provade tidigare att fodra upp hästen med detta när han var smal. han gick inte upp i vikt (som med rehab och lucern) Men han tålde fodret bra. Fick dryga kilot och det var inga problem alls. Tror det är ett rätt rba fångfoder.

Dodson&Horrell, Safe&sound - Gav under ungefär ett halvår. Funkade bra, hästen mådde bra och var fin. Var tvungen att byta pga att nya höet hade för lågt protein, och det kraftfodret täckte inte upp. Börjar gärna med det igen när vi får bättre hö i höst! Eftersom det i mina ögon är det perfekta fångfodret.

Dodson&Horrell - Gav jag också förut och det funkade. Han fick rätt små mägder (mest för att "blöta fodret") så jag kan inte uttala mig. men eftersom det har låg stärkelse/socker så bör det funka med större mängder också.

Efter fången har jag inte fodrat med annat än det här, visst, hästen kanske skulle tåla havre och betfor kanon. Men jag tar inte den risken. Lika som att jag jag inte släpper honom på vanligt bete längre, jag vill inte se honom sjuk i fång igen..

Jag förstår dig precis Runaway! Inga chanstagningar här inte. Man vill ju inte riskera ytterligare ett fånganfall.

Tack så mycket för inputen.

Säljer Granngården Dodson & Horrells foder`?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 291
Senast: ogres
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 005
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka