Kraftfoder till häst med lätt släng av fång.

R

Rejält_felskapad

Iom att hästen behöver ha i sig medicin under en tid, så något så proteinfattigt som möjligt.

Fibergi låg?
Det handlar om en liten mänga, någon dl per dag.
 
Varför proteinfattigt? :confused: Protein orsakar inte fång..

Kör med magtarmbalans istället!
 
Det är ju inte proteinet, utan magstörningen som orsakar fång. Byter du foder orsakar du ännu större störning.
 
Vad får den för medicin, antiinflammatorisk (Fenadyne lr butta)? Aggressivt mot magen?
Ska hästen ha det länge?
Hästen behöver proteinet för att kunna läka.
Betfor och lusern rekommenderas av Laminitis trust i England.
Jag kompletterade med några liter Proviva jordgubb och det har funkat bra.
 
Hästen ska gå på smärtstillande en månad och på proteinfattigt kraftfoder.

Betfor är provat, men det vägrade damen äta :p.
 
Är det vet. som har sagt att hon inte får protein??? Det är iaf FEL, det är inte det som orsakar fång! Tyvärr är inte alla veterinärer så uppdaterade....

Ge lusernhack eller pellets. Kli brukar också gå bra.
 
Sv: Kraftfoder till häst med lätt släng av fång.

"En häst med lätt släng av fång" :smirk:

Inmatare är lättast. Blanda pulvret med lite vätska och ev lite kli, rivet äpple eller dylikt. Finns att inhandla på granngården och liknande..
 
Sv: Kraftfoder till häst med lätt släng av fång.

Ska hon verkligen gå på smärtstillande i en månad :confused:
Om fånganfallet var så lätt.. varför så lång behandlingstid?

Äger själv en fånghäst och har aldrig blivit ordinerad längre behandling än två veckor. Håll koll på så attt hästen inte får problem med magen vilket fenylbutazon och Finadyne kan ge upphov till.. Fil är bra för tarmfloran och min ponny får det dagligen med sitt kraftfoder för att hålla magen i trim.. Hon gillar det dessutom.
 
Sv: Kraftfoder till häst med lätt släng av fång.

Jag skulle nog försöka ge samma foder som hästen ätit tidigare...

Är det något man ska vara försiktig med på fånghästar så är det foderbyten. Vad har du för hövärden? Om hästen ska vila kanske det inte behövs kraftfoder alls?
 
Sv: Kraftfoder till häst med lätt släng av fång.

Hästen borde antagligen blivit ordinerad boxvila.. De får inte röra sig mer än nödvändigt vilket kan förstärka ev. rotation.. När de dessutom äter smärtstillande(smärtstillande och antinflammatorisk..) och inte känner smärtan så kan de lattja runt trots att de inte borde. Smärtan är ju ändå ett varningstecken..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp