Kraftfoder till föl?

melen

Trådstartare
Sitter här på jobbet med en liten fundering, eftersom vi har ett föl i stallet jag står i. Alltså inte mitt föl.

Fölet är nu 6 månader gammal. Jag undrar om man måste ge det kraftfoder? Då menar jag när man ändå har ett bra grovfoder som täcker alla behov. Är det då nödvändigt att ge fölet kraftfoder?

Jag är inte jättekunnig om detta, därför ställer jag frågan. Jag är av den åsikten att man använder kraftfoder så lite det bara går, självklart ska hästar som behöver det få det, men hästar som inte tränas eller som klarar sig på bra grovfoder kan jag tycka det är onödigt med kraft.
Kanske har det med tillväxten för fölet att göra?

Hur har andra gjort med föl och kraftfoder?

Sv: Kraftfoder till föl?

Ja, fölet behöver kraftfoder. Det finns inget hö som täcker alla behov hos ett växande föl och åring. Den behöver massor av högkvalitativt protein så den får i sig de aminosyror som behövs för att bygga benstomme osv. För det första så behöver ni ha en analys på de grovfoder ni ger och utefter det så måste man kompettera med ett bra kraftfoder för att det ska bli rätt. Kraffts pluss är ett foder som ges till digivande/dräktiga ston samt föl och unghästar. Som sagt, det finns ingen hö som täcker det stora behovet protein som de små behöver.

När jag fick hem min fölunge, hon var då 5 månader och åt inga mängder hö, fick hon under några månader Krafft Plus, lusernpellets, luserhack och betfor. Därefter har hon bara fått lusern, linfrökaka och betfor, samt ett bra hö, alltså inget kraftfoder.

Senast ändrad:

Jag har haft turen att ha ett mkt bra (för mig) grovfoder med en kvot över 10... och höga värden av mineraler.
Fri tillgång på detta och det brukar räcka.

Annars får mina ston alltid fri tillgång på lucern i slutet av digivningen och så även fölen, detta fortsätter jag med efter avvänjning och har jag ett hö/silgage med sämre värden kanske jag inte ger fri tillgång på det till förmån för lucernet om inte fölet väljer lucernet först ändå. Jag ger alltså fri tillgång på lucern.

Ibland har jag gett lite kraftfoder för att vänja in fölet men med mitt hösilage har det inte behövts.

Problemet de flesta gör är dock att de underskattar fölets/unghästens enorma behov, särskilt av protein. Så med "normala" värden är det mycket vanligt att ett tillskott behövs -vid sidan av fri tillgång på lucern!

Ja, mina behöver det i alla fall. De har fri tillgång till hösilage med bra värden och hög kvot men de äter oftast inte med än 5-6 kg/dygn och det är för lite. Så någon form av kraftfoder i gärna i kombination med lusern behövs.
Läste ett examensarbete från SLU nyligen om vad uppfödare runt om i Sverige ger sina föl och de flesta låg på fri tillgång stråfoder och runt 1,5 kg kraftfoder.

Vad är det för ras ? Om man tar tex ett föl med förväntad vuxenvikt på 500 kg, så krävs det åtminstone att grovfodret innehåller 75 i protein och minst 9 i energi för att överhuvudtaget funka med enbart grovfoder. Föl får i sig mycket mycket liten mängd strå. Därför krävs det att grovfodret har högt näringsinnehåll. Har ni verkligen ett sådant toppenhö ? Det finns olika sätt att tillskottfodra föl, mer om det kan man läsa här.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001836/01/810611_2006_23.pdf

Något man kan ha i bakhuvudet är att fölens tarmflora inte är färdigutvecklad förrän bortåt 8 månaders ålder, innan dess har fölet svårt att tillgodogöra sig näringen optimalt från grovfoder. Det är inte helt fel att ge ett mjölkpulverbaserat fölfoder som tillskott för att vara säker på att fölet får i sig de proteiner det så väl behöver.

Tack alla för svar!

Nu när ni skriver det låter det logiskt!

Någon frågade vad det var för ras, ett halvblod så han kommer förmodligen väga 500 om inte lite mer.

Jag är inte jättekunnig inom området och trodde att föl helst inte ska fodras med kraft om det inte absolut är nödvändigt för utvecklingens skull. Men för de flesta är det alltså nödvändigt :)

Mynta: Det var inte vårt hö jag pratade om, jag pratade om toppenhö i allmänhet. Men nu har jag fått klarhet i saken att även om det är toppenhö räcker det inte eftersom alla föl inte äter den mängd som då skulle behövas.

Tackar :)

Det bästa är ju om du har en analys på grovfodret, då kan du sedan räkna ut hur mycket mer tillskott fölet behöver.
Jag är själaglad att vi tar analys eftersom det visade sig att jag fick ge en hel del extra för att fölet skulle få en fullvärdig foderstat. Nu som åring har jag knappt behövt ge något eftersom hösilaget har så mkt bättre värden.

Ta fasta på vad Ameo rekommenderade ang. mjölkpulverbaserat kraftfoder upp till 8 mån ålder.

Lycka till!

Får hem ett drygt 6 mån föl om ett par veckor. Har ett hö med en kvot på 6. Vad bör jag mer kompletera med? Hade funderingar på Salsa xtra mix, ( Xtra mix )men kanske ska ha något mjölkpulverbaserat istället??

Fölet är en mindre Welsh korsning

Räcker det verkligen med xtra mix? Så små föl har enormt proteinbehov.
Själv gav jag D&H foal creep feed och Krafft pluss grön. Men hade högre kvot på grovfodret.
// Linda

Räcker det verkligen med xtra mix? Så små föl har enormt proteinbehov.
Själv gav jag D&H foal creep feed och Krafft pluss grön. Men hade högre kvot på grovfodret.
// Linda

När jag räknade på det fick jag ihop det om jag kompletterade med 100g soja/dag

Slå in uppgifterna på Hippocampus foderstatsprogram och se vad det visar (sedan får man givetvis ha ögonen med sig ändå, alla hästar är inte "tabellhästar").
Jag gav själv Eggersmanns fölpellets och ett mineralfoder i början men det finns säkert andra märken som fungerar bra (kolla andel mjölkersättning).

Som sagt har räknat på det ovh fått ihop det bra med soja o xtra mix, MEN, jag undrade mest om jag skull tänka om efter det ameo skrev och välja ett krafftfoder som är mjölkpulverbaserat till fölet!

Vilka finns det i så fall?

Vill helst inte ha ett pelleterat foder....

Ja, fölet behöver kraftfoder. Det finns inget hö som täcker alla behov hos ett växande föl och åring. Den behöver massor av högkvalitativt protein så den får i sig de aminosyror som behövs för att bygga benstomme osv. För det första så behöver ni ha en analys på de grovfoder ni ger och utefter det så måste man kompettera med ett bra kraftfoder för att det ska bli rätt. Kraffts pluss är ett foder som ges till digivande/dräktiga ston samt föl och unghästar. Som sagt, det finns ingen hö som täcker det stora behovet protein som de små behöver.

Skitsnack!
Ja man kan ge fri tillgång på ett bra grovfoder med höga värden o bara tillsätta mineraler + vitaminer .
Min lilla är nu ett år gammal o lite väl fläskig faktiskt , han har fötts upp på fri tillgång + miner blå.

Tack alla för svar!

Nu när ni skriver det låter det logiskt!

Någon frågade vad det var för ras, ett halvblod så han kommer förmodligen väga 500 om inte lite mer.

Jag är inte jättekunnig inom området och trodde att föl helst inte ska fodras med kraft om det inte absolut är nödvändigt för utvecklingens skull. Men för de flesta är det alltså nödvändigt :)

Mynta: Det var inte vårt hö jag pratade om, jag pratade om toppenhö i allmänhet. Men nu har jag fått klarhet i saken att även om det är toppenhö räcker det inte eftersom alla föl inte äter den mängd som då skulle behövas.

Tackar :)
Jag antog att ett så ungt föl självklart diar fortfarande , annars behövs mjölkbas pellets .

D&H Foal creep pellets tex.
Det är pelleterat men det är små pellets som lätt faller isär.

Jag misstänkte att xtra mix inte räckte.
// Linda

Som sagt har räknat på det ovh fått ihop det bra med soja o xtra mix, MEN, jag undrade mest om jag skull tänka om efter det ameo skrev och välja ett krafftfoder som är mjölkpulverbaserat till fölet!

Vilka finns det i så fall?

Vill helst inte ha ett pelleterat foder....
gör en sökning här på fodersidan på "mjölkpellets" så hittar du nog en tråd med flera tips på mjölkbaserade foder till föl.
Samtliga är nog pelletterade, det brukar vara små pelletsar.
Pellets har fördelen att fölet inte kan sortera ut de beståndsdelar som inte faller dem i smaken, vilket är en extra stor fördel just till föl, som kan vara väldigt kräsna..

Ja, han diar fortfarande. Men han flyttar om en månad så han kommer ju inte dia särskilt mycket längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?