Kraftfoder till föl?

Sv: Kraftfoder till föl?

Skitsnack!
Ja man kan ge fri tillgång på ett bra grovfoder med höga värden o bara tillsätta mineraler + vitaminer .
Min lilla är nu ett år gammal o lite väl fläskig faktiskt , han har fötts upp på fri tillgång + miner blå.

Nej, det finns inte ett sånt hö som motsvarar vad en fölunge behöver i kvalitativt protein. Din fölunge är säkert jättefin men hans hållbarhet har påverkats av att inte få maximalt med de byggstenar som aminosyrorna i proteinet tillgodoser när broskbildning blir till ben. Detta sker det första året och det är svårt att reparera det senare.

KL.

Om man leker med tanken att det fortfarande finns vildhästar i Sverige, eller om man tänker på vildhästar överhuvudtaget. Det är självklart inte hö dom äter då, men det är gräs och annat smått och gott som dom hittar. Det verkar räcka till dom fölen, men ska inte användas inom ridning eller annan sport heller för den delen. Det var bara en tankeställare jag fick.

Tur att det inte är jag som ska ha eller har föl, då hade jag fått gå heltidsutbildning :p

Nej, det finns inte ett sånt hö som motsvarar vad en fölunge behöver i kvalitativt protein. Din fölunge är säkert jättefin men hans hållbarhet har påverkats av att inte få maximalt med de byggstenar som aminosyrorna i proteinet tillgodoser när broskbildning blir till ben. Detta sker det första året och det är svårt att reparera det senare.

Följdfråga på detta...

Kan det bli FÖR mycket protein till en växande fölis?

KL.

Om man leker med tanken att det fortfarande finns vildhästar i Sverige, eller om man tänker på vildhästar överhuvudtaget. Det är självklart inte hö dom äter då, men det är gräs och annat smått och gott som dom hittar. Det verkar räcka till dom fölen, men ska inte användas inom ridning eller annan sport heller för den delen. Det var bara en tankeställare jag fick.

Tur att det inte är jag som ska ha eller har föl, då hade jag fått gå heltidsutbildning :p
Det räcker garanterat inte för dem, sannolikheten att de växer upp och blir hållbara individer är inte så stor eftersom de växer upp med brister hela tiden.

Följdfråga på detta...

Kan det bli FÖR mycket protein till en växande fölis?
Det beror på varifrån proteinet kommer. Har du ett grovfoder som har så mycket proteiner att det ger överskott så är det ingen fara. Däremot lär inte magen må särskilt bra om du proppar i fölet proteiner via kraftfoder.

För högt energi ger för hög tillväxttakt och det kan ge tillväxtrubbningar av olika slag.

Så om jag "säkrar upp" genom att ge lusern är det ok?

Enligt uppfödaren är fölet inte superförtjust i några större mängder hö...

Nästa fråga då, pellets eller hack, vad brukar vara smakligast?

våran fölis är 4 mån och hon får korn, betfor, kli, mineraler, jäst & hon diar fortfarande men föredrar att äta själv ;) när hon slutar dia kommer vi att övergå till krafft's sortiment (Groov 125) utöver detta

våran fölis är 4 mån och hon får korn, betfor, kli, mineraler, jäst
vill bara påminna om att korn inte är något lämpligt fölfoder pga sitt låga lysininnehåll. :idea:

Korn innehåller för lite protein, mycket stärkelse och det är svårsmält, därför är det som ameo säger, dåligt till fölmagar.

hej .hur mycke lusern kan man ge fölis per dag då??Har en fölunge på 5 månader och hon verkar så sugen på maten jag ger mamma så hon går lite själv men jag är osäker på vilken mägnd jag vågar ge då hon är så ung..hon får ca 1/2 kg uppblött lusern plus lite edel avel pellets varje dag men är osäker på om det räcker sen har dom fritt på hö och hon diar fortfarande tacksam för svar

KL
Intressant att läsa vad som skrivs o få nya erfarenheter och tips!

Min 7,5 månaders fölis har fri tillgång på hö som inte alls hade några bra värden i år men vi har ingen möjlighet att köpa annat heller... Hon äter sen 2 kg väl uppblött lucernpellets, 6 dl soja (fördelat på flera givor), 0,2 kg betfor, mineraler och ska även köpa foderkalk som jag fick tips om av en annan erfaren "fölägare" då hon är inne i en enorm tillväxtfas. Jag har räknat foderstat på hippocampus men sitter o är supernervös för hur hon kommer växa och se ut framme i februari - mars...

Ang att äta hö så är det nog väldigt olika. Min tjej sätter i sig mellan 3-4 kg per natt.

Ang lucernet så luktar o ser pelletsen inte alls speciellt smaklig ut när den svällt, men jag häver betforvatten på o blandar med betfor och hon äääälskar det ;)

ang protein/energi och tillväxt.

Lamour är lite "mjuk" och varm runt om på alla fyra kotorna o är väldigt överväxt bak och även lite upprätad i kotorna. Behöver jag dra ned på fodret? Kan de växa för fort av mycket proteiner på samma sätt som energi? Det SKA vara bra kvoter nu på foderstaten men det vet man ju inte förrän efter ett tag som sagt... Hon kanske inte ska få fri tillgång på höet?? (fast det vill jag helst så de har något att sysselsätta sig med o hålla värmen)
Hon är fin i hullet just nu, har rundat på sig fint under denna månad då hon fått lucern!

Jag skulle definitvit INTE ge fri tillgång på lucern pellets torr till ett föl:eek:
Varför skulle inte hack fungera? det är finare än hö så varför skulle det vara svårsmält till ett föl?

Jag skulle inte heller ge TORR lucernpellets till NÅGON häst! det sväller SJUKT mycket i vatten = finns det för lite vatten i magen eller hästen dricker för lite vatten så blir det en enda cementklump av det hela...

Pellets SKA blötläggas anser jag!

Jag skulle definitvit INTE ge fri tillgång på lucern pellets torr till ett föl:eek:
Varför skulle inte hack fungera? det är finare än hö så varför skulle det vara svårsmält till ett föl?

För det första så har jag knappast påstått att du ska ge den torr eller hur?

Om jag ger hack, torr pellets eller uppblött pellets beror helt på hur fölet äter och vad den föredrar.

Mina föl äter lusernpellets torra, jag har försökt med hack men icke. Det är pelletsen dom vill ha och det får dom.

tog bara första bästa. Så om jag har fattat det hela rätt om man har ett hö med lite sämre värden så kan man ge lucern för att täcka upp och det blir inte samma som om man skulle köpa ett Kraftfoder te.x. groov. Och man det blir inte lika farligt om det blir lite mkt protein om man ger lucern? Om kvoten mellan protein och energi är bra då får de väl inte för mkt av något t.ex. av energi som gör att hästen kan hamna fel i växten? har jag fattat det hela rätt då?

Protein överskott via grofoder, hö, hösilage el lucern är inte farligt.

Jag ger själv Kraffts lucern pellets ej uppblött pga att mina hästar inte äter den "sörjan".

Jag ger lika gärna Groov 125 som lucern pga att det inneh ung detsamma i Mj och har ngt högre protein innehåll, är fiberrikt och smakligare för en del.

Mina föl har analyserat grovfoder, hö Ts 84%, (kvot 9.6)och äter mellan 3-6kg Groov 125, beroende på om de går på lösdrift eller står på stall 2/3 av dygnet.

Om man leker med tanken att det fortfarande finns vildhästar i Sverige, eller om man tänker på vildhästar överhuvudtaget. Det är självklart inte hö dom äter då, men det är gräs och annat smått och gott som dom hittar. Det verkar räcka till dom fölen, men ska inte användas inom ridning eller annan sport heller för den delen.
Frågan är ju om man vill att fölet bara ska ÖVERLEVA eller även PRESTERA i framtiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur