Kraftfoder (protein) som är koncentrerat?

lady_vip

Trådstartare
Mitt sto får lusern som tillskott, hade gärna gett henne fri tillgång, men det går inte för tillfället. Ändå tycker jag att hon inte tar sig.

Hon går med sitt föl, som börjar blir ganska stor nu (6 mån) och det är väl snart dags för avvänjning helt, men tills dess måste hon få ännu mer mat. Hösilaget (fri tillgång) ligger på bra värden - den skörd jag vet. Missförstod stallägaren så de har hela vintern fått varannan bal av en annan skörd som jag inte vet värdena på, det enda jag vet är att det är andraskörd.
Hon går på lösdrift med andra fölston. De andra stona är av en mera lättfödd ras så de är fint hull, därav är inte de som äger dem intresserade av vidare fodring. Så jag ger min lusern varje dag, men hon slutar äta vid ungefär 1 liter (torrt, fick sluta blöta upp, då åt hon ännu mindre), då är hon mätt och går sin väg. Enligt min analysuträkning (den jag vet) får hon sitt behov efter tabeller, även utan lusernet, men uppenbarligen är det inte så och hon faller ur lätt.

Vad kan jag ge henne som är mer koncentrerat så att hon kan få i sig det?

Sv: Kraftfoder (protein) som är koncentrerat?

Min häst är kräsen och går på lösdrift så man kan ju inte stå och vänta i all evighet på att hon ska äta upp. Hon vill bara ut till balen.. det enda hon gillat är krafft pluss protein. Alla andra foder jag provat lämnar hon kvar av.

Kollade lite och det ligger ju högre än lusern i värden. Såg även att Krafft Muskel ligger ännu högre, men förstod inte riktigt om de inte skulle ha så stor mängd där...

Kollade lite och det ligger ju högre än lusern i värden. Såg även att Krafft Muskel ligger ännu högre, men förstod inte riktigt om de inte skulle ha så stor mängd där...

370 smp och 12 Mj om jag inte minns fel, så det behövs inte så mycket för att det ska ge effekt.

Muskel menar du? Kanske ska satsa på det. Någon som vet hur pass smakligt det är??

Min häst skulle nog vilja ha mycket mera, han slukar i sig det både blött o torrt. Men han äter det mesta ska sägas.

Hippo grow alfa!
Det verkar alla hästar gilla. Hyfsade värden: 135 g smbrp och 10 Mj/kg.

Mitt sto är inte så jättekräsen, men hon är sån som sorterar ut tex foderjäst och sånt:D Hon fick Hippo Grow Alfa innan fölningen och precis efter, men då var hon in mycket gott hull. Det tyckte hon om, trots att hon inte hade så stor matlust innan fölningen. Nu är det för mesiga värden för att hon ska ta sig på det...

Ska nog ta och köpa en säck Muskel och se vad hon säger.

Nä, det förståss men om hästen äter mer av det så funkar ju det oxå.
Gillar hon Muskel så är det ju kanon.

Får se, jag har bokat en säck nu som jag hämtar i eftermiddag:) Men jag håller med om att Hippo Grow Alfa verkar vara väldigt smakligt, hon åt det trots att hon var högdräktig och ratade rätt mycket annat. Det dumma är att hon inte orkar äta så mycket, ca en liter är vad jag får i henne oavsett foder... Har provat att blanda i lite gottit havre och betfor, men det är hon inte så intresserad av. Öht är hon en grovfodershäst, men där får hon ju bestämma själv;) Och tyvärr är jag bara ute en gång om dagen och får fodra då.

På vilket vis tunnar hon ur?
Över revbenen eller överlinjen?
Det kanske inte är protein som fattas utan energi och då händer det inte så mycket om du stoppar i henne lucern eller Krafft Muskel!
Behöver hon energi så får du bättre resultat med ett foder som har mycket energi och förhållandevis lite protein.

Både överlinje och över revbenen. Hon har även satt dåligt med vinterpäls i jämförelse med vad hon brukar och har fått ha täcke vid ruskväder.

Tänkte köpa även olja för att få upp energin. Gav henne linfröolja innan fölning och nu höstas, men har för mig att energimässigt är det ingen större skillnad på vilken olja jag ger henne..?

Tänkte du på något speciellt foder?

Jag tänkte bara att om proteinbehovet är uppfyllt så kan det vara svårare att få upp hullet genom att lägga till mer protein, det kostar energi att ta hand om överskottsprotein också!
Så ett foder med mycket energi och lite mindre protein kanske ger bättre resultat än ett foder som innehåller väldigt mycket protein!

Det kan ju definitivt vara så. Svårt att liksom sätta klart iochmed att hon enligt (den jag har) analysen ska få sitt uppfyllda behov. Köper Krafft idag och även olja och börjar fodra på försiktigt.

Köp hestekraft som alla äter o det behövs sällan särskilt mkt heller. Klart det mest prisvärda högenergi/ proteinfodret.
du får ju även med allt annat den behöver- skitbra fullfoder för de som kräver mkt.

har provat allt ..garanterat.

Min häst får Dodson Build up och Krafft Muskel. Hon hatade muskel lääänge (hon gillar inte potatisprotein) men nu går det ner om det inte är stora mängder och om hon får det med Dodson :D

Köp hestekraft som alla äter o det behövs sällan särskilt mkt heller. Klart det mest prisvärda högenergi/ proteinfodret.
du får ju även med allt annat den behöver- skitbra fullfoder för de som kräver mkt.

har provat allt ..garanterat.

Det är väl inte ett proteinfoder precis. 134 smp

muskel tycker jag är kanonsmidigt! Min kräsna åt det förr när hon stod inne på nätterna. Nu har jag Pluss för Muskel finns inte hemma på lokala granngården. Hoppas din gillar det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag har en gammal häst som behöver extra energi. Han har svårt att få i sig tillräckligt med hösilage (står på fri tillgång ute och i...
2
Svar
21
· Visningar
6 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV