Kraftfoder på betet!?

miiiiiiia

Trådstartare
Hästen börjar bli lite i smalaste laget trots att han går på bete dygnet runt, kraftfoder verkar han strunta i, ger han oftast betfor med lite soja i efter ridning, men det slabbar han bara i och dricker vattnet, sen ratas det. Vad är det vettigt att ge honom, han har ork att ridas osv men han är ganska tunn!

Sv: Kraftfoder på betet!?

Jag kan inte påstå att jag är någon expert på foder, men eftersom ingen annan har svarat erbjuder jag ett förslag i alla fall. Alla hästar är ju olika, men min uppfattning är att hästar oftast inte behöver så mycket mer än grovfoder. Min får inte särskilt mycket i form av kraftfoder oavsett säsong. Om din häst håller på att falla ur på betet kan det ju bero på annat också; att han är stressad pga att han inte funnit sin plats i flocken eller liknande, eller parasiter eller annan sjukdom, så det kan vara värt att fundera på och kolla upp. Men kanske är det bara en fråga om att pålle blir lite risig i kistan av gräs och därför smalnar av? Jag skulle pröva stödfodra med det han får när han inte är på bete (hö/hösilage) och om han rynkar på näsan åt det, ring veterinär. Observera hur hästen funkar i flocken. Verkar han nöjd och trygg med de andra eller är han ensam utanför flocken?

Har han redan börjat tunna ur känns det angeläget att hitta något bra tillskottsfoder. Har ni så lite bete att hästarna i början på juli tunnar ur tror jag ni behöver ta dit grovfoder.

Normalt tycker jag lusern är bra tillskottsfoder på bete, men om hästen tunnat ur redan så föreslår jag Hippo Alfa, högt med protein, mycket smakligt.

Mina hästar brukar uppskatta nån skiva hö även om det finns gott om bete. Gräs innehåller mest vatten så de måste äta enorma mängder för att få i sig tillräckligt och många hästar blir väldigt lösa i magen, hö brukar göra det bättre eftersom magen får jobba lite mer. Betfor ökar inte hullet, innehåller mest socker dvs snabb energi och så vatten. Ge Lusern eller Alfa som någon sa, det är grovfoder i pelleterad form. Man kan med fördel ringa och rådfråga sin veterinär, de brukar ha bra tips (i alla fall min).

Mina hästar brukar uppskatta nån skiva hö även om det finns gott om bete. Gräs innehåller mest vatten så de måste äta enorma mängder för att få i sig tillräckligt och många hästar blir väldigt lösa i magen, hö brukar göra det bättre eftersom magen får jobba lite mer. Betfor ökar inte hullet, innehåller mest socker dvs snabb energi och så vatten. Ge Lusern eller Alfa som någon sa, det är grovfoder i pelleterad form. Man kan med fördel ringa och rådfråga sin veterinär, de brukar ha bra tips (i alla fall min).

Betfor innehåller inte mest socker. Innehåller mest fibrer. Melass är tillsatt ca 30 % dvs fibrer ca 70%.

Har köpt lucern, som han gladeligen åt av! Sen har vi stängslat upp en ny hage till dem med mycket bättre bete i! Så nu hoppas jag att han ska äta mer och gå upp i vikt! Men tack för alla tips!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar