Kraftfoder med låg proteinhalt

Babe

Trådstartare
Hej på er

Har en häst som i yngre dagar ofta fick juverinflammationer oftast i samband med betessläpp eller i början av våren av det nya gräset. Veterinärer gav mig rådet att ge henne ett kraftfoder med lågproteinhalt. Har gett henne kraft ponny i ca två år och på detta vis sluppit juverinflammationerna. Nu har kraft gjort om sitt sortiment och det heter numera grov 60 om jag inte minns fel.

Hur som helst så tycker jag att fodra med kraft är som att enbart äta potatis, jag vill gärna ge något mer smakligt foder. Tidigare hästar har ätit fibergi men dom har ingen produkt med såpass lågt protein innehåll som jag vill ha.

Så har någon av er erfarenhet av de nyare produkterna på marknaden, Parvo? Derby? Finns säkert fler. Hästen ifråga är dessutom en hosthäst och det hade varit skönt att kunna ge henne något som var i smaklig, dammfri musliform.

Alla tips mottages tacksamt.

/B

Sv: Kraftfoder med låg proteinhalt

Jag använder Åsebro foder.

Cool är havrefritt fullfoder som är pelletrerat utan bindemedel.
c:a 200:- 30 kg

Min häst äter 1 kg per dag när han är i tävling/träning
Han är ett halvblod.
gå in på deras sida och se de övriga sortimentet
http://www.asebrofoder.se

De blir otroligt glansiga i pälsen och bra hovar.:bow:

Jag har varit med om en häst som fått foderförstoppning av krafft med betfoder. Det kan aldrig hända med åsebro. Det blir som en gröt istället.

Jag har inte träffat någon häst som inte har tyckt om fodret.
Jag är inte så mycket för massa extra jobb med mineraler och annat i fodret.

Vill man ha lite extra så lägg i morötter.:banana::banana:

Juverinflammation beror inte på protein i fodret utan på miljön. Orsakas av en bakterie. Bakterien trivs bra i halm och i fuktiga miljöer.

Vadå fodra med potatis ? Vad menar du med det ? Det är ju inte du som ska äta fodret.

Hej

Enligt flertalet veterinärer så kan juverinflammationen uppstå pågrund av att proteinhalten i fodret blir för högt. Kan inte förklara det mer vetenskapligt än så, men jag litar på veterinärkåren.

Ja, kraft känns som ett tristfoder. Och nix inte jag som äter det.......

/B

Det finns visserligen inga riktigt bra studier men en hel del trial and error och små studier som stödjer att vissa ston kan få sekretion och svullnad i juvret av växter som innehåller växtöstrogen.

Det är alltså inte protein eller aminosyramängden i sig. Men de växter som innehåller mkt växtöstrogen används ofta som proteinfodermedel. Typväxten är soja.Även tidigt bete särskilt med klöver i kan ha höga östrogenhalter.

Men också vissa mögelgifter ger samma symptom gm att framkalla ett hyperöstrogent tillstånd.

Så jag tror inte proteinmängden i sig spelar roll för juverbesvären utan proteinkällankällan.
HH

Utan att vilja påstå något som jag inte har belägg för kan jag dock säga att genom att hålla protein intaget lågt så har jag sluppit juverinflammationer. Efter att ha chockat med penicillin sista gången så är jag lycklig över detta.

Kan även tillägga att efter sista inflammationen så har jag alltid betat hästen för hand i ca två timmar/dag (nix ingen fritid alls) i ca 1 månad innan betessläpp, vet inte om tillvänjningen av grönt har bidragit till att jag sluppit inflammationerna.

Verkar inte som jag får några tips om något bra foder.
Letar vidare själv, men tack för svar.

/B

Hur som helst så tycker jag att fodra med kraft är som att enbart äta potatis, jag vill gärna ge något mer smakligt foder.
/B

Så är det ju inte. Pelleterat foder innehåller precis som müsli många olika råvaror. Bara det att i müslin syns de.
Om Groov 60 fungerar så varför riskera att byta? Vägrar hästen att äta det?
Om hästen mår bra och äter sitt foder så byt inte för att du tycker det borde vara tråkigt att äta Groov.
// Linda

Grejen är ju dessutom att hästar mår bäst av att äta samma foder hela tiden, medan vi kan variera oss utan att det stör vårt matsmältningssystem...

utanför tråden

medan vi kan variera oss utan att det stör vårt matsmältningssystem...

Jag undrar om det verkligen är så? Det är nog inte så stor skillnad på hästar och människor som man kanske tror. Det handlar ju i båda fallen om att enzymsystem och mikroorganismer måste ställa in sig efter vad vi äter. Jag vet inte om vår kropp egentligen är bättre på det? Men jag kan ha fel.

Det är väl ganska stor skillnad på våra matsmältningssystem, såvitt jag har förstått. Hästarna är grovtarmsjäsare och en stor del av bearbetningen sker i "blindtarmen" - som på oss bara är ett onödigt bihang.
Om vi hade behövt samma foderstat dagligen så tror jag faktiskt inte att man hade rekommenderat ett varierat födointag på det sätt man gör.

Det är klart att det är skillnad på¨systemen.
Men det går ju ändå till på liknande sätt i båda. Maten bryts ner mhj av enzymer och mikroorganismer. I båda fallen måste de vara anpassade efter födan. Att dricka mjölk är ett exempel på detta. Om vi inte är vana vid att dricka mjölk så kan vi inte heller spjälka mjölksockret eftersom de enzymerna inte finns i lämplig mängd. Så har jag förstått det. Rätta mig gärna om det inte stämmer.

Sedan är vi ju inte utpräglade växtätare på samma sätt som en häst. Så vi är säkert inte lika känsliga. Men att vi ska äta allsidigt betyder väl mer att vi ska få i oss av alla näringsämnen.

Jag har absolut inte full koll, men misstänker att vi inte hade mått bra i magen på vår varierade kost ifall vi haft system som liknar hästarnas. Hästarna vet vi ju att de inte mår bra om vi micklar med deras matintag.
Min slutsats är att vi inte är i närheten av att ha en tarmflora som är lika känslig som hästarnas.

Jag har absolut inte full koll, men misstänker att vi inte hade mått bra i magen på vår varierade kost ifall vi haft system som liknar hästarnas. Hästarna vet vi ju att de inte mår bra om vi micklar med deras matintag.
Min slutsats är att vi inte är i närheten av att ha en tarmflora som är lika känslig som hästarnas.

Jag har inte heller full koll men är lite envis (som vanligt).
Vi menar kanske samma sak.
Jag menar att det fungerar ung likadant dvs det är samma slags processer för båda systemen men att hästarna är mkt mer inriktade på att äta fibrer än vad vi är. Det är säkert så att grovtarmen är den känsligaste delen av systemet och att hästarna därför är betydligt mer beroende av att äta samma mat hela tiden. Men vårt system borde inte heller kunna tåla hur stora förändringar som helst. (Vem säger att alla människor mår bra i magen?)

Senast ändrad:

Ännu mer off topic!

Vi mår faktiskt inte så bra i tjocktarmen.
Kosten har jättestor betydelse också för människans tarmhälsa. Vi får inte samma problem som hästen men vi får i ökande omfattning tjocktarmscancer av den mat vi äter i det moderna västerländska industrisamhället. Fiberfattig och ganska monoton kost.
Troligen kan många sjukdomsframkallande bakterier medverka till canceromvandlingen. man vet att tillsatser av vissa "snälla" bakterier minskar risken för tjocktarmscancer. HH

Senast ändrad av en moderator:

Ännu mer off topic!

Vi mår faktiskt inte så bra i tjocktarmen.
Kosten har jättestor betydelse också för människans tarmhälsa. Vi får inte samma problem som hästen men vi får i ökande omfattning tjocktarmscancer av den mat vi äter i det moderna västerländska industrisamhället. Fiberfattig och ganska monoton kost.
Troligen kan många sjukdomsframkallande bakterier medverka till canceromvandlingen. man vet att tillsatser av vissa "snälla" bakterier minskar risken för tjocktarmscancer. HH

Tur att du hittade hit. Jag har undrat över detta ett tag.
jag undrar en annan sak som har med detta att göra.
Vilket tar längst tid att anpassa efter foderförändringar : enzymerna eller bakterierna?

Det var ju en bra fråga som jag inte kan svara på! Tror det kan vara olika i olika lägen., Om du ska träna upp en vuxen hästs laktasproduktion t ex borde det ta en evinnerlig tid men det borde gå. Medan vissa andra enzymer ökar sin produktion rätt snabbt .

Sen beror det väl på hur väletablerad en oönskad tarmflora är om tillförda snälla bakterier kan få plats fort eller inte. Det är ju här som de goda fibrerna, tex betfiber, och jästen kommer in t ex. De gör att miljön blir gynnsam för vissa snälla organismer som då kan växa snabbare och lättare skuffa bort de elaka. HH

Tack för svaret.
Jag blev ganska mkt klokare även om du "inte kunde svara" på min fråga.

Till ts ursäkta inlägg utanför tråden

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 303
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix