Kraftfoder med låg energi?

nexxa

Trådstartare
Jag har ett travsto på 19 år, hon får rejält med hö men inte så mycket kraftoder. Ca 0,5 l x 3ggr/dag av Dodson & Horrell Pasture Mix, detta fodret tycker hon är jätte gott. Trots att hon får mycket hö, är mer än lite för rund så är hon så 'gamig' , jag letar efter något foder som ger mer mättnadskänsla, som är lättuggat och som man kanske kan ge mer av pga energi/fetterna inte är så höga.
Nu menar jag inte betfor,lusern osv.

Förslag? :bow:

Sv: Kraftfoder med låg energi?

Hästar blir mätta av att tugga länge. Som ovanstående skrev - byta ut hö mot gräsfröhalm eller byta ut t ex hälften av höet mot vanlig halm?

Annars kanske aspbarkpellets? Det har lågt näringsinnehåll för att vara pellets och används ofta av kallblodsägare (lättfödda hästar). Se här t ex:
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/ASPBARKPELLETS.htm

Tack till er båda! :)

Hur är pelletsen? Ska de blötas? Stora eller små pellets?

Jag vet faktiskt inte. Har själv aldrig fodrat med sånna. Förhoppningvis får du svar av andra om det! (elelr sök på aspbarkpellets så hittar du lite trådar om det)

Jag ger mina hästar aspbarkspellets ibland, o de behöver inte blötas ner. Pelletsen är ganska små o går bra att gnaga på. Hästar gnager ju på träd o så. Min egen fölunge älskar aspbarken, o jag ger henne typ 1 deciliter om hon vill äta det. Brukar lägga det i en liten balja (tidigare mineralslicksbalja) med aspbarkspelletsen i typ fri tillgång o dom äter det när dom vill. Det är mest fölungen som äter det o sen shettisen o märren ibland. Blandar man detta med lusernet äter märren gärna upp det, men annars icke. Det kan smaka lite beskt.
Det är lågt näringsinnehåll i, men det ska va bra.

När märren va dräktig med fölungen åt hon aspbarkspelletsen under hela dräktighetstiden nästan.

Jag har aldrig hört talas om det innan, vart sjutton köper man det ifrån :confused:

Det är www.wiromin.se som gör och säljer aspbarkspelletsen!
Kolla deras hemsida så hittar du återförsäljare:)

Apsbarkspellets brukar jag låta svälla en stund i vatten men det går lika bra att ge det som de är!

Här hos oss kostar en 25 kilos säck aspbarkspellets 180kr ;) Billigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 860
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 793
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 726
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Jag funderar på vilket foder som är mest ekonomiskt? Var inne på Granngården och inhandlade lusern, då travaren börjar falla ur igen...
Svar
19
· Visningar
1 495
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka