Hippolyt, löser alla problem med din häst
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag höll på att bli utkastad från ett föredrag när jag bara ställde frågor som inte föll dem i smaken. Om blickar hade kunnat döda så hade jag varit det.
Jag har tränat på det. Bl.a Anders Eriksson fick erkänna att han visst sagt nån han "inte alls sagt".Jag är för feg för sådant. Markerade på fråga efter fråga i mitt block - "inget svar..."
Vad är det för fel med majs i hästfoder?
Främst för att det är förkastligt ur miljösynpunkt att frakta hit ett foder runt halva jordklotet när det finns minst lika bra alternativ ur vår egen jord.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder
- Varför använder vi så litet majs, när det är så vanligt i ex. USA?
Det är ett onödigt dyrt fodermedel om man räknas på pris per energienhet, beroende på att vi inte kan odla det i Sverige. Det är visserligen något energirikare än havre och korn men i dagsläget inte prisvärt. Det har egentligen inga fördelar mot havre eller korn. Framförallt till växande unghästar är det inte speciellt lyckat med sitt låga proteininnehåll och låga innehåll av lysin. I USA utfodras det tillsammans med lusern som ju är mycket proteinrikt och på det sättet får man en välbalanserad foderstat även till unghästarna.
Och det senaste tävlingsfodret som marknadsförs som lågt i stärkelse innehåller 23,5%. Betydligt högre än mitt foder från G-gården.Ja vilket foder! Ger starkt skelett och inga lösa benbitar, du behöver bara ge typ 0.001 gram och bra både för fång och eksem och allt annat din häst kan drabbas av
Och massor med örter, precis som hästen vill ha det
Dyraste örterna någonsin.... Men säckarna är ju fina
Jag har ingen synpunkt på sakfrågan, men formuleringen "...att vi inte kan odla det i Sverige." Vi odlar ju visst majs i Sverige. Jag äter svenskodlad majs varje år. Tänkte att det kanske var olika majssorter som går till människor och djur, men vid googling hittade jag ett företag inriktat på just majs för djurfoder.
Min fråga rör precis det jag citerade. Inget annat. Hur kan du få det till att jag skriver att det är svensk majs i importerade foderblandningar är obegripligt.Menar du verkligen att det är svensk majs i importerade foderblandningar? Jag har inte hittat svensk majs ens i svenska foderblandningar.
Min fråga rör precis det jag citerade. Inget annat. Hur kan du få det till att jag skriver att det är svensk majs i importerade foderblandningar är obegripligt.
Åter: det jag ställde mig frågande till var uppgiften att vi inte kan odla majs i Sverige. Det är som jag uppfattar det en del i argumentationen att vi inte använder majs i så hög omfattning.Fast om vi argumenterar att det är svårt att försvara miljösynpunkten att vi fraktar hit majs för att fodra djur, då är det ju inte särskilt nyttigt att veta att det ändå ODLAS majs i Sverige, även om vi inte fodrar med den och inte diskuterar den här?
Nej det är inte ok enligt mig. Köper bara svenskt.Men i så fall, importerat foder innehåller väl knappast svenskt alls? Varför är det då okej att importera korn, havre osv från andra länder men inte majs?