Kraftfoder med bra ingredienser

Jag använder ett pelleterat tillskottsfoder från Granngården, Protein Special. Det innehåller främst potatisprotein och lusern, 12 MJ och 330 g smpr per kg foder, så man behöver inte ge så mycket om man nu har en inte så matglad häst. Mina hästar gillar det, de är lättfödda och får det för proteinets skull, men vill man ha mer MJ är ju olja utmärkt att tillsätta.
 
Betfiber!
Ca samma Mj som havre, ingen stärkelse lättsmält och bra för magen. De kan få flera kilo utan problem eftersom det räknas som grovfoder. Finns med och utan melass, jag ger utan men är hästen kräsen går det att tex bland 70/30 för smaken.

Komplettera med något proteintillskott som tex linfröpellets, lusern eller potatisprotein. Soja är inte bra eftersom i princip all soja är GMO och innehåller höga halter av glyfosfat som dödar viktiga mikroorganismer i tarmen. Tyvärr är soja en oerhört vanlig ingrediens i kraftfoder.

Behövs ännu högre mj kan du ge olja men endast linfröolja. Ge aldrig billiga oljor som raps, matolja etc pga att de har för mycket omega 6 och är inflammatoriska.
 
Vad är det för fel med majs i hästfoder?

Främst för att det är förkastligt ur miljösynpunkt att frakta hit ett foder runt halva jordklotet när det finns minst lika bra alternativ ur vår egen jord.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder
  • Varför använder vi så litet majs, när det är så vanligt i ex. USA?
    Det är ett onödigt dyrt fodermedel om man räknas på pris per energienhet, beroende på att vi inte kan odla det i Sverige. Det är visserligen något energirikare än havre och korn men i dagsläget inte prisvärt. Det har egentligen inga fördelar mot havre eller korn. Framförallt till växande unghästar är det inte speciellt lyckat med sitt låga proteininnehåll och låga innehåll av lysin. I USA utfodras det tillsammans med lusern som ju är mycket proteinrikt och på det sättet får man en välbalanserad foderstat även till unghästarna.
 
Främst för att det är förkastligt ur miljösynpunkt att frakta hit ett foder runt halva jordklotet när det finns minst lika bra alternativ ur vår egen jord.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder
  • Varför använder vi så litet majs, när det är så vanligt i ex. USA?
    Det är ett onödigt dyrt fodermedel om man räknas på pris per energienhet, beroende på att vi inte kan odla det i Sverige. Det är visserligen något energirikare än havre och korn men i dagsläget inte prisvärt. Det har egentligen inga fördelar mot havre eller korn. Framförallt till växande unghästar är det inte speciellt lyckat med sitt låga proteininnehåll och låga innehåll av lysin. I USA utfodras det tillsammans med lusern som ju är mycket proteinrikt och på det sättet får man en välbalanserad foderstat även till unghästarna.

Tackar!!
 
Jag har ingen synpunkt på sakfrågan, men formuleringen "...att vi inte kan odla det i Sverige." Vi odlar ju visst majs i Sverige. Jag äter svenskodlad majs varje år. Tänkte att det kanske var olika majssorter som går till människor och djur, men vid googling hittade jag ett företag inriktat på just majs för djurfoder.
 
Hippolyt, löser alla problem med din häst :banghead:

Ja vilket foder! Ger starkt skelett och inga lösa benbitar, du behöver bara ge typ 0.001 gram och bra både för fång och eksem och allt annat din häst kan drabbas av :D
Och massor med örter, precis som hästen vill ha det :up:
Dyraste örterna någonsin.... Men säckarna är ju fina
 
Ja vilket foder! Ger starkt skelett och inga lösa benbitar, du behöver bara ge typ 0.001 gram och bra både för fång och eksem och allt annat din häst kan drabbas av :D
Och massor med örter, precis som hästen vill ha det :up:
Dyraste örterna någonsin.... Men säckarna är ju fina
Och det senaste tävlingsfodret som marknadsförs som lågt i stärkelse innehåller 23,5%. Betydligt högre än mitt foder från G-gården.
 
Jag har ingen synpunkt på sakfrågan, men formuleringen "...att vi inte kan odla det i Sverige." Vi odlar ju visst majs i Sverige. Jag äter svenskodlad majs varje år. Tänkte att det kanske var olika majssorter som går till människor och djur, men vid googling hittade jag ett företag inriktat på just majs för djurfoder.

Menar du verkligen att det är svensk majs i importerade foderblandningar? Jag har inte hittat svensk majs ens i svenska foderblandningar.
 
Menar du verkligen att det är svensk majs i importerade foderblandningar? Jag har inte hittat svensk majs ens i svenska foderblandningar.
Min fråga rör precis det jag citerade. Inget annat. Hur kan du få det till att jag skriver att det är svensk majs i importerade foderblandningar är obegripligt.
 
Min fråga rör precis det jag citerade. Inget annat. Hur kan du få det till att jag skriver att det är svensk majs i importerade foderblandningar är obegripligt.

Fast om vi argumenterar att det är svårt att försvara miljösynpunkten att vi fraktar hit majs för att fodra djur, då är det ju inte särskilt nyttigt att veta att det ändå ODLAS majs i Sverige, även om vi inte fodrar med den och inte diskuterar den här?
 
Fast om vi argumenterar att det är svårt att försvara miljösynpunkten att vi fraktar hit majs för att fodra djur, då är det ju inte särskilt nyttigt att veta att det ändå ODLAS majs i Sverige, även om vi inte fodrar med den och inte diskuterar den här?
Åter: det jag ställde mig frågande till var uppgiften att vi inte kan odla majs i Sverige. Det är som jag uppfattar det en del i argumentationen att vi inte använder majs i så hög omfattning.

Jag har (som jag skrev) inte tagit ställning i sakfrågan. Men argumentet ovan varför vi inte använder majs baserar sig bl a på att det är dyrt för att vi inte kan odla det. I det sammanhanget är det väl rätt relevant att lyfta att vi kan odla majs. Uppgiften att vi inte kan (och jag drar slutsatsen därför måste importera = majs är olämpligt ur miljösynpunkt) är fel.

Och du - tagga ner! Att först hävda att jag skrivit saker jag inte har skrivit och sen meddela att mina inlägg inte är nyttiga är minst sagt otrevlig diskussionsteknik.
 
Jag citerade - som du säkert sett men bortser bekvämt från - Hippocampus.

Fortsätt gärna OT, själv kliver jag av här med reflektionen i mitt eget argument: det är inte försvarbart för min del att frakta djurfoder halva jordklotet - eftersom foderblandningarna jag sett med majs innehåller just utländsk majs.
 
Jag har en jättekräsen svårfött äldre fullblod som nu går på bete. klarar sig inte på enbart betet. Jag behöver ge ca 2-3kg lusern/dag. Blandar (spannex) lusernpellets (proteinrikt) + linfröolja med ca 2-3 dl av Pavos slobber mash - tar mig emot, då jag är emot färdigfoder i vackra påsar, men det ökade smakligheten enormt på lusernet enligt hästen som nu äter varenda lite smula foder som serveras. (betfor faller inte min häst i smaken alls) Så tips är alltså att blanda i lite av nåt riktigt smakligt med ett nyttigt foder... (just detta var lätt att få tag på för min del o inte alltför hemskt innehåll)
 
Men i så fall, importerat foder innehåller väl knappast svenskt alls? Varför är det då okej att importera korn, havre osv från andra länder men inte majs?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 436
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
493
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 481
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp