Kraftfoder med bra ingredienser

lwt03001

Trådstartare
Behöver ett krafftfoder för att få upp hullet på min tunna häst, men tycker att många krafftfoder innehåller icke önskvärda råvaror som t.ex majs och soja. Vad rekommenderar ni för fullfoder?
 
Behöver ett krafftfoder för att få upp hullet på min tunna häst, men tycker att många krafftfoder innehåller icke önskvärda råvaror som t.ex majs och soja. Vad rekommenderar ni för fullfoder?
Nu har jag inte hela ingredienslistan i huvudet, men när jag letade foder för att få upp hullet på min ena häst föll valet slutligen på Hippo Pro Action. Dels för att det inte var några "märkliga" ingredienser, sen var det högt i energi och lågt i stärkelse. Att hästen dessutom äter det är ju ännu bättre :)
 
Behöver ett krafftfoder för att få upp hullet på min tunna häst, men tycker att många krafftfoder innehåller icke önskvärda råvaror som t.ex majs och soja. Vad rekommenderar ni för fullfoder?
För att kunna rekommendera något måste man veta vad som saknas i det foder hästen får idag. Är det energi och/eller protein och vilka mängder får hästen idag?
Ja givetvis också ålder, typ och arbete för hästen.
Renast är ju att ge "rent" foder som havre eller korn och billigast är att blanda till det själv efter hästens behov.
 
Idag går hon ju på bete. Hon får havre, lucern och olja men är fortfarande lite tunn. Jag köpte henne i januari och då var hon väldigt smal men jag har fått upp henne i vikt. Hon är dessutom kräsen och jag får i henne max 1 kg lucern, mer äter hon inte.
 
För att kunna rekommendera något måste man veta vad som saknas i det foder hästen får idag. Är det energi och/eller protein och vilka mängder får hästen idag?
Ja givetvis också ålder, typ och arbete för hästen.
Renast är ju att ge "rent" foder som havre eller korn och billigast är att blanda till det själv efter hästens behov.
Vi har havre på gården men jag tycker inte att det är tillräckligt för att hon ska lägga på sig. Hon har fått 1kg havre 1-1,5 kg lucern (mer äter hon inte), 1dl olja, mineraler och linfrökaka. Hon är 4 år och rids 3-4 dagar i veckan i skogen och dressyr.
 
Vi har havre på gården men jag tycker inte att det är tillräckligt för att hon ska lägga på sig. Hon har fått 1kg havre 1-1,5 kg lucern (mer äter hon inte), 1dl olja, mineraler och linfrökaka. Hon är 4 år och rids 3-4 dagar i veckan i skogen och dressyr.
Hur mycket grovfoder får hon och vet vad det innehåller?
Det är ju i ock för sig inte så mycket det du ger idag om det är en häst som kräver mer än medelhästen. Men det kan också vara så att hon får för lite grovfoder. Är det en häst som inte är så matglad kan man behöva ha riktigt bra värden på det lilla den äter, för uppfylla behovet hos hästen.
 
Lucern är ju grovfoder. Havre och sojamjöl är kraftfoder. Olja vet jag inte vad det klassas som.

Jag personligen gillar inte fullfoder eftersom man inte kan laborera som man vill med det.
 
Fast fyraåringar är ju gängliga och ofta lite spinkiga. Ju mer de får jobba längre fram, desto mer lägger de på sig.
 
Behöver ett krafftfoder för att få upp hullet på min tunna häst, men tycker att många krafftfoder innehåller icke önskvärda råvaror som t.ex majs och soja. Vad rekommenderar ni för fullfoder?
Vitafor Derby är ett smakrikt pelleterat foder som blir en utmärkt mash/gröt om man blötlägger det! Innehåller inga tillsatta mineraler eller vitaminer, utan endast de som finns naturligt i råvarorna!
Brukar ha väldigt bra effekt på hästar som är låga i hull 12,2 MJ och 75 gr smb rp!
Råvarorna är:
Betfiber
Kornkli
Linfrökaka
Lucernmjöl
Vete
Vetekli
Melass
Rapsolja
Druvsocker
 
Vitafor Derby är ett smakrikt pelleterat foder som blir en utmärkt mash/gröt om man blötlägger det! Innehåller inga tillsatta mineraler eller vitaminer, utan endast de som finns naturligt i råvarorna!
Brukar ha väldigt bra effekt på hästar som är låga i hull 12,2 MJ och 75 gr smb rp!
Råvarorna är:
Betfiber
Kornkli
Linfrökaka
Lucernmjöl
Vete
Vetekli
Melass
Rapsolja
Druvsocker
Hur mycket ger du för att få effekt? Mj/smrp är snarlikt krafft rider...
 
Hur mycket grovfoder får hon och vet vad det innehåller?
Det är ju i ock för sig inte så mycket det du ger idag om det är en häst som kräver mer än medelhästen. Men det kan också vara så att hon får för lite grovfoder. Är det en häst som inte är så matglad kan man behöva ha riktigt bra värden på det lilla den äter, för uppfylla behovet hos hästen.
Hon får inget grovfoder eftersom det är betessäsong.
 
Hur mycket ger du för att få effekt? Mj/smrp är snarlikt krafft rider...
Det är en väldig skillnad på Rider och Vitafor Derby, Derby har mer än 33% mer energi per kg och det är energi du vill åt om du vill ha hull!
Mängden man ger beror ju lite på hur snabbt resultat man vill ha, men minst en liter (ca 0,6 kg) till en stor häst för att märka skillnad! Men vill man ha snabbt resultat får man ge en större giva! Vitafor Derby är dessutom havrefri och man kan ge en större giva utan att få en havrehet häst, om man har det problemet!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 436
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
493
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 481
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp