Kraftfoder i travstall?

H

hästmyran

Jag besökte nyligen ett stall hos en större travtränare och tittade en del på hästarnas foderstater och blev i det närmaste chockad och undrar om jag har läst fel.

Flera hästar hade liknande foderstater där det stod (totalt under en dag):
Havre 6
Groov 3
Hö 6,5

Kan de ha menat att häststackarna skulle ha 6kg havre och 3kg groov!!!!!!!?????? Funderade på om det var liter det snackades i eller nån typ av mått eller så. Lite hö också men det var ju inte så oväntat... Inte kan man väl klämma i en häst 9kg kraftfoer om dan??? :confused:

Sv: Kraftfoder i travstall?

Låter ju som väldigt mycket :crazy: Dock är ju travhästar ofta extreemt högpresterande hästar. Undrar om någon räknat på de där foderstaterna?

Tveksamt skulle jag vilja säga i och med att så många hade samma

Plus att de flesta var 2 och 3åringar, men de börjas ju tränas tidigt med dem men de flesta 2 åringar går ju inte stenhårt

Fast det lät å andra sidan väldigt lite

Det kan ju även röra sig om 6 mått/3 mått ? :idea: Som väger mindre än 1 kg.

Hur ska vi veta vad dom menat??? Det hade väl varit bättre att fråga dom istallat....det kan vara kg, det kan vara mått...sen tycker du att det inte var oväntat...får jag fråga vad du menar med det?? De flesta travhästar står på fri tillgång på grovfoder OCH mycket kraftfoder......det är lite skillnad på en mullehäst och en travare i träning......det kanske var tvååringar som tränas 4-5 dgr i veckan inkl snabbjobb...dom kräver lite dom också...

kanske liter? då är du genast nere i hälften ungefär...

martha skrev:
Hur ska vi veta vad dom menat??? Det hade väl varit bättre att fråga dom istallat....det kan vara kg, det kan vara mått...sen tycker du att det inte var oväntat...får jag fråga vad du menar med det?? De flesta travhästar står på fri tillgång på grovfoder OCH mycket kraftfoder......det är lite skillnad på en mullehäst och en travare i träning......det kanske var tvååringar som tränas 4-5 dgr i veckan inkl snabbjobb...dom kräver lite dom också...

Håller med.

Dom flesta travhästar i full träning måste ha i sig mycket kraftfoder för att få i sig det dom behöver.

jag tycker inte att kraftfodermängden verkar orimlig, det är ungeför samma som galoppörerna får. Dessutom kan det vara svårt att få i högpresterande hästar mera grovfoder OAVSETT om man minskar kraftfodret ellet ej. Jag tror att våra hästar på fri tillgång pillar i sig MAX 8kg hösilage.

Det skadar inte med en trevlig, informativ ton...

Meningen med min tråd var att få veta hur mycket som anses rimligt vilket kanske de som har travhästar kan svara på. Eftersom jag inte vet så undrar jag. Det som inte var oväntat var att de bara fick 6,5kg hö (för i alla trav och galoppstall jag ahr besökt har de inte fått särskilt mkt grovfoder) men eftersom de uppenbarligen får så mycket kraftfoder förstår jag att det kan vara svårt att få i dem mer. Men dessa hade inte fri tillgång på grovfoder... Sen tycker jag inte att det är särskilt sunt att träna 2-åringar sådär hårt men det är ju min åsikt.

Ja, jag är inte dum, jag förstår att det är skillnad mellan en skogsmulle och en högpresterande travhäst i energiåtgång.

Det går alltså att trycka i en häst 9kg kraftfoder och den mår fortfarande bra??

Okej, tack! Då har de i alla fall möjlighet att äta mer grovfoder ifall de har behov av det

Jag kan ju inte svara på hur hästarna i just det stallet har det men dom galopphästar som jag har jobbat med (ganska många) har iallafall haft det!

jag reagerade på din inte så trevliga ton...häststackarna....!!!!!!!! osv...du vet ju inte ens om det var kg, mått eller liter utan frågar oss..

jag vet inte vilka stall du varit i , men i de stall jag varit i så får hästarna iallafall mycket grovfoder....och jag har själv haft en travare som fick 12 kg kraftfoder + fri tillgång på grovfoder....det beror helt o hållet på vad hästen har för behov just då....facit fick jag med V75 seger och 200 000 insprunget det året.

hästmyran skrev:
Det går alltså att trycka i en häst 9kg kraftfoder och den mår fortfarande bra??

Tveksamt. Hästen är inte gjord för att bryta ner stora mängder stärkelse (liten produktion av stärkelsenedbrytande enzymer), därför ska man aldrig ge mer än 0,4 kg kraftfoder per 100kg häst och utfodringstillfälle. Travare är ofta ganska små så ska man ge 9 kg måste detta fördelas på 5 givor /dag. Få travstall fodrar sina hästar så ofta (om de inte har automatisk utfodring).

Det är också viktigt att alltid ge kraftfoder tillsammans med grovfoder. Ett utfodringstillfälle ska aldrig bestå av enbart kraft av flera skäl.

Jag vet du anser att dina hästar mår bra och tränar bra av hög mängd kraftfoder, det har du sagt tidigare.

Men det finns bra mycket travfolk som inte har en susning om hur man fodrar, vad som är bra för en häst, eller hur man överhuvudtaget räknar fram en foderstat.
Det känns som om du "försvarar" dessa bara för att de är travfolk.

Nu tycker ju jag också att just frågan i den här tråden var lite knepig då det inte framgår om det handlar om kg el. ngt annat.
Men jag tycker du kan medge att det finns travfolk (och övrigt hästfolk) som är riktigt klantiga i sin utfodring. Utgå inte ifrån att folk som kritiserar ett travstalls utfodring är totalt inkompetenta omedelbart.

Min om möjligt otrevliga ton (snarare bestört) var inte riktad mot någon person så om du tog åt dig ber jag om ursäkt.

Eftersom jag inte vet hur man utfodrar travhästar ville jag bara höra mig för vad som ligger inom normala/rimliga gränser. Eftersom höet angavs i kg brukar man ju använda samma enhet på resten men jag kan ha fel. Ville egentligen bara veta om det kan ha varit 9kg eller inte. Och det kunde det ju uppenbarligen... (Dock vet jag ju ingenting om deras grovfoderanalys om de nu har räknat ut foderstaterna)

Sen angående uttrycket "häststackarna" så kände jag att det kan inte riktigt vara hälsosamt att äta MER kraftfoder än grovfoder. Blir tuggbehovet tillgodosett? Hur mår deras magar av det? De är ju dessutom inte ute så många timmar per dygn. Vilket i och för sig inte var the issue.

detta var EN häst...jag har haft ca 500 olika hästar i mitt stall och EN av dom fick under en period detta...man skall heller inte frångå från att en del hästar kräver mer periodvis.....samt att jag heller inte sagt någongång att travare ska ha mycket kraftfoder då jag normalt endast ger 1-2 kg havre även till tävlingshästarna beroende på vad för hö jag har....

Jag vet att det finns travfolk o hästfolk utan en susning om nåt, men trådsakparen högg ju direkt på att det inte var "oväntat" att det såg ut så i ett travstall :crazy:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Undrar om ni kan hjälpa mig svara på frågan vad som egentligen händer/kan hända i hästkroppen om man fodrar mer kraftfoder (havre) än...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama