Kraftfoder i hagen

BuenoBull

Trådstartare
Nu har ju hästarna gått ute dygnet runt, i sommarhage på dan och vanliga hagen under natten (Började dock gå i sommarhagen helt from igår) :) . När hästarna skulle få sitt kraftfoder gav vi det i hinkar men då är det ju som vanligt att flockledaren sprang runt och åt från alla hinkar och minstingen fick flytta på sig hela tiden, fölet hinner ju inte äta i lugn och ro. :( Alla hästarna får lika mycket mat av allting nu innan de slutar med kraftfodret helt, så det spelar ju ingen roll att de äter ur andra hinkar på det viset, men grejen är den att flocledaren som inte behöver så mycket mat får mest mat! Hade det inte varit bättre att ta in hästarna och gett dem mat en och en i lugn och ro?

Sv: Kraftfoder i hagen

Verkar oroligt och nästan lite farligt...

Går det inte att ordna nån slags uppbindning när de äter? Eller ge dem när de visiteras/sköts/rids om de kanske ändå tas ur hagen då. Det gör väl inget om alla inte får vid exakt samma tidpunkt på dagen, så länge de andra inte ser att någon står utanför hagen och äter... ;)

okej... tack för svaren. dock ska de nog inte ha mer kraftfoder nu under sommaren. förlåt om det inte framgick.. tråden var bara för att kolla om det inte fanns nå vettigare sätt att utfodra dem på..

Om du har ett föl(/unghäst?) med i hagen är det vikigt att se till att det får vad den behöver. Om man vill fodra kraften ute i hagen kan man bygga en så kallad creepfeeder. Det är som en liten hage i hagen där man på några ställen gör små öppningar. Dessa öppningar ska vara tillräckligt stora för fölet att komma igenom men för små för de större hästarna.

Om man vill att de äldre hästarna ska få "rätt mängd" så är väl lösningarna endera att ta in dem och fodra eller så kan man använda tornister. Fast om man använder tornister så måste man ha koll på att hästarna inte trasslar in sig i dem.

/Sara

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar