Kraft onödigt?

B

Borka2008

Vi är på g att byta stall.
I det nya stallet skall vi få hösilage som ingår i hyran.
Denna ska komma från området "Bästa bonde".
Han har dyra priser men har enligt sägen väldigt bra kvalitet och värde på sitt foder. (analys är gjord är på G på posten nu)

Vi har haft en disskusion i stallet om vad vi ska komplitera med (på egen bekostnad). Om hösilaget har så bra näringsvärde som det sägs, behöver man något mer då?
Många menar att våra hobbyhästar, går lätt-medel träning 4-6 gr i veckan bör klara sig på endast strå foder?? Det vi huserar över är 12 kg hösilage/dag och häst.

Tacksam för tips:bump:

Sv: Kraft onödigt?

Går knappt att säga något förrän ni fått analysen. Det som är bra för en häst, duger inte åt en annan. Vad är det för typ av hästar? Fullblod behöver ofta mer antingen de går som hobbyhästar eller inte.

Mängden hösilage per häst beror ju på hästens vikt och hösilagets ts och näringsinnehåll. Tolv kilo hösilage är inte så mycket, tycker jag. Är det inte väldigt näringsrikt och torrt hade jag nog kompletterat. Tål hästen lucern kan detta kanske vara ett alternativ.

Ni ser ju på analysen vad som ev. behöver kompletteras. Om det är lågt proteininnehåll, välj till exempelsoja, krafft groov, lusern etc (finns ju massor att välja på) och är det energin som saknas väljer ni något annat.
Mycket möjligt att det inte behövs något mer om det är ett bra hö, men vänta tills analysen kommer :)

Det är lite olika raser; ponny, halvblod, fullblod
Så det är bara att sitta å vänta på analysen då...

Beror på analysen, är den bra så att behoven är täckta och hästen ser fin ut på det så behövs ju inget kraftfoder :)

Nu har jag analysen som vi fick från bonden. Men:confused:?????
Saknar lite uppgifter för att kunna göra en ungerfärlig men hyffsad foderstat eller? Så här såg uppgifterna ut:

Torrsubstans 72,7 %
Råprotein 7,9 %
Råfibrer 31,4 %
Omsättbar energi 8,4 MJ/kg ts
Smältbar råprotein 42,9 g/kg ts

Hur gör man nu??

En häst man rider bör får kraft foder. Många säger att hästar gott och väl ska klara sig utan kraftfoder, för det tillhör minsann inte deras natur. Men det gör ingen ridning heller :p. Sedan VAD för kraftfoder är ju upp till höet.

Ursäkta Zannaah men det är struntsnack och stämmer inte.

Även de flesta elithästar klarar sig ypperligt på enbart bra grovfoder . det hänger helt och hållet på analysen och hur mycket man ger. Problemet är att vi människor tror att vi måste fodra kraftfoder "för så har man alltid gjort".

Min ena häst här står just nu och är fet men har tidigare tävlats upp till LB dressyr och tränats upp till MSV med enbart hösilage som foder. Det har fungerat alldeles utmärkt.

Nu får han ett kanon hösilage (kvoten ligger på 8.73 som mer än väl täcker hans energi och proteinbehov med det dubbla. En dutt betfor en ggr om dagen i massor av vatten då han dricker dåligt och är magkänslig, är allt som tillkommer. Jag har inga som helst planer på att sätta in kraftfoder på honom nu när jag ökar hans arbete. Och inte längre fram heller, så vida han inte börjar falla ur. Då blir det ju en helt annan diskussion.

Om de där siffrorna verkligen är för varje kg TS så är det ju ett uselt hö eftersom siffrorna skall räknas per kg foder och de alltid blir ännu lägre.

Så kolla upp så du har rätt siffra på analysen. Räkna på resultatet /kg foder.

Man ska ju ut gå ifrån att hästen ska klara sig på bara grovfoder (gräs, hö, hösilage). Kraftfoder har man så man kan komplettera med.
Det bästa och enklaste är ju att ha ett grovfoder med bästa kvalite och sedan komplettera med havre för att få den extra energien de behöver när man tränar och håller igång, men man får inte glömma att de mineraler.
Men sen kankse inte det räcker för att de faller ur vikt eller annat, och då kan man behöva ge någonting annat.

Jag ger min häst hösilage, lusern, betfor, mineraler. Och sedan ändrar jag havren på hur mycket jag tränar och håller igång.
MVH
Fanny

Ingen som har något tips baserat på vår analys av fodret? Jag förstår mig inte på den där hippocampus grejjen:o
Jag har ju inte alla värden som den efterfrågar.

Så hösilaget har inte bra värden? Jag blir så confused. På krafft, deras konsulenter så sa de att det var rätt bra? och att ett mineralfoder torde räcka. Men blev hästarna tunna skulle vi ge kraft och om de blev feta så skulle vi byta ut delar av silaget till halm.

Hästarna är hobby hästar och går lättarbete. Väger ca 450, 500 och 550 kg.
Vill ju inte övergöda hästarna, men vill naturligtvis att de får i sig allt de behöver för att orka gå våra lättare träningspass

Enskilda foderstater är ej tillåtna i forumet, som en påminnelse i händelse av att någon glömt det.

Boj/moderator

Är dina värden från analysen rätt och jag inte har fel för mig ligger kvoten på cirka 5. Det är inte en bra kvot. Detta utan att ge mig in på någon foderstat vilket som sagt inte är tillåtet.

Räknar man per kg foder så blir det
6,1 MJ
31 g Smrp

Så ligger väl inom ramen för normalvärden, men skulle nog gissa att du kommer behöva ge något proteintillskott, lusern är ju bra, eftersom det räknas som grovfoder.

En häst man rider bör får kraft foder. Många säger att hästar gott och väl ska klara sig utan kraftfoder, för det tillhör minsann inte deras natur. Men det gör ingen ridning heller :p. Sedan VAD för kraftfoder är ju upp till höet.

Haha, kan inte du tala om det för min svårfödda häst som står på enbart hö??:p

Vi har ett bra hö, vilket gör att han klara sig på enbart 12 kg av detta trots att han tränas ordentligt flera gånger i veckan, samt tävlas på helgerna.

Nu har jag analysen som vi fick från bonden. Men:confused:?????
Saknar lite uppgifter för att kunna göra en ungerfärlig men hyffsad foderstat eller? Så här såg uppgifterna ut:

Torrsubstans 72,7 %
Råprotein 7,9 %
Råfibrer 31,4 %
Omsättbar energi 8,4 MJ/kg ts
Smältbar råprotein 42,9 g/kg ts

Hur gör man nu??

Det är väl ett ok hö, men inte super. Ni kommer att få komplettera med kraftfoder för att få upp proteinmängen. Kan räcka med att enbart lägga till lussern.

Vad baserar du den sanningen på? Vad tror du det finns i kraftfoder som inte finns i grovfoder? Magisk energi och styrka? Hästen är en grovtarmsförjäsare, den är byggd för att processa grovfodret i sin grovtarm, inte för att ta hand om stärkelserikt kraftfoder. Sedan kan det ju vara så att höet/hösilaget faktiskt inte tillhandahåller allt hästen behöver och då får man komplettera med något som är lämpligt för en hästmage.

Jag törs säga att min häst rids mer än den vanliga fritidshästen och han klarar sig ypperligt på sitt hösilage. Han får förvisso ganska många kg men det ser jag bara som positivt eftersom han får tugga mycket och länge.

OT Jag är helt fascinerad av hur många här på forumet som lägger till och tar bort decilitrar med havre/korn och märker skillnad på sina hästar. Är det inte så att man väntar sig en förändring och går och känner efter?

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har en Nordsvensk född -11, valack. Har fått en analys på hösilaget men är inte så insatt i foder. Vill ju att han ska få i sig allt han...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: orcide
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka