kraft grund

N

Nadin

Idag köpte jag ett foder som heter ovan till hästen jag rider.
Nyfiken vad ni tycker om den fodret.Den får efter när vi vart ute och skrittat.Annars ger ägaren själv till henne, hö+ havre.
 
Sv: kraft grund

Krafft Grund innehåller inga tillsatser vd gäller vitaminer eller spårämnen, så ger man inga sådana tillskott på annat sätt så kommer det att saknas i foderstaten.

Finns det analys på höet? Annars är det stört omöjligt att veta om krafft grund stämmer till er häst. Finns det ingen analys kan ni ta reda på när det slogs, var det sent, dvs slutet av juli eller början av augusti så tror inte jag havre och Grund kommer räcka.

I år har det varit ett extra dåligt år, vad gäller proteinhalten i hö, och därför är krafft grund antagligen inte det bästa kraftfodret att använda sig av.

mvh Jessica
 
Sv: kraft grund

Men så kan du ju inte säga rakt av.

Jag har hört flera som har haft bra hö i år, tex både veronican och alexandra_w på den här sidan.

Till trådskaparen: krafft grund är ett färdigfoder som används flitigt i vårt land. Är hästen glupsk finns det dock risk för foderstrupsförstoppning pga det är pelleterat. Men hästarna gillar det ofta och brukar inte göra de så heta.
 
Sv: kraft grund

Just i år tycker jag det är extra farligt att fodra utan analys, speciellt om det är taget sent. Jag skrev också att hon skulle kolla om höet var taget sent.

De som har lyckats få in bra hö har antagligen haft tur och fått in det tidigt eller så är det andraskördar, där första-skörden är kasserad. I Veronicas fall var det väl en ko-bonde som hade helt andra preferenser än "vanligt" hästfolk. Jag har för mig att han ansåg att höet han tog in var dåligt. Han har antagligen kunskaper om gödsling och vallsammansättning som många som odlar hästhö inte har.

På "alla" inlägg där man ser att smrp ligger runt 10-20 så är det första skördar tagna i slutet av juli eller i början på augusti.

Du har i o f s rätt i att generaliseringar kan vara farliga, men i det här fallet tycker jag att det är farligare att tro att man har ett "normalhö" och fodra därefter. Hellre då tillskottsfodra med Lucern och/eller Groov för säkerhets skull om man absolut inte kan ta en analys.

mvh Jessica
 
Sv: kraft grund

Jag tror snarare att de som ber om hjälp är de som fått dåligt hö.
De med bra hö löser det nog själva.
 
Sv: kraft grund

Det fanns massor med folk som hade bra hö förra året, som bad om tips och råd.

Jag tror inte problemet är att få till foderstaten med dåligt hö utan det är snarare räknehjälpen som folk är ute efter.

Anser man sig vara dålig på att räkna, eller helt enkelt tycker det är svårt och/eller tråkigt så ber man om hjälp.

mvh Jessica
 
Sv: kraft grund

Kan du rekomendera nåt tillsats då?Hon bara skrittar vart annat till vart tredje dag.
 
Sv: kraft grund

Nadin skrev:
Kan du rekomendera nåt tillsats då?Hon bara skrittar vart annat till vart tredje dag.

Fattar jag rätt ? Skrittas bara hästen några gånger/ vecka ?
Då räcker det väl med grovfoder och mineraler eller har h*n svårt att hålla hullet ?

/Dimmalimm
 
Sv: kraft grund

Ja det är så nu! hon vart inte riden länge dessutom problem med frambenet,det är någonsorts extra knöl vid ena fram knän.Ägaren ger henne havre +hö, +salt sten.Jag köpte till henne kraft grund och ger henne det när vi har ridit,bara för att vara extra snäll mot henne "hon verkar tycka om det".Hon får det ca:1/2 kg blött då vi har ridit.
Annars har hon inte svårt att hålla hullen.Men jag själv vill ge henne nåt nyttigt då hon "har jobbat för mig".
 
Sv: kraft grund

Glömde skriva att hon är gammal och vi måste bygga muskler på henne igen eftersom hon har bara vart och gått i hagen länge,därför tar vi det lungt nu i början.
 
Sv: kraft grund

Krafft Grund är ju ett färdigfoder för alla slags hästar och därmed så innerhåller det även vitaminer och mineraler. Rekommenderas att ges enbart till hö och om man har dåligt med protein i höet så kan man komplettera med pluss eller sport. Innerhåller dock inte så mkt B-vit.
 
Sv: kraft grund

Du menar att du ger kraft grund som någon form av belöning och ägaren ser till att hästen får det den behöver näringsmässigt med andra fodermedel? Jag antar att ägaren tycker det är ok att du ger kraft grund så du inte överutfodrar. Som belöning kan man annars ge morötter, äpplen eller lite knäckebröd.
 
Sv: kraft grund

Krafft grund är ett alltiett-foder som ska passa de flesta hästar, tillsammans med hö och eventuellt mineraltillskott. Jag kommer inte ihåg hur gammal du sa att Nadin är, men med en äldre häst måste man vara lite försiktig med tänderna, så det är bra att du blötlägger det.
Om man ska vara petnoga, så ska man naturligtvis ha analys på höet och räkna efter konstens alla regler, men det finns också många hästar som fodras på känn av ägare/skötare som ser hur hästen mår. Det brukar också gå bra.
Erika, jag tycker att du är så härlig med din kunskapstörst. Tur för Nadin att hon har dig som vill henne så väl!
 
Sv: kraft grund

Grund innehåller endast tillsatser av A och D-vitamin.

Krafft Pluss finns inte längre och Krafft Sport är inte att rekommendera som proteintillskott eftersom smrp/MJ-kvoten är endast 6,67.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kraft grund

Nadin skrev:
Kan du rekomendera nåt tillsats då?Hon bara skrittar vart annat till vart tredje dag.

Det är jättesvårt att säga när jag inte vet något om höet, men kan du kanske ta reda på när det är slaget och om det är första- eller andraskörd?

Annars är lucernhack ett bra tillskott som är svårt att ge för mycket av.

Eller kanske lite Krafft Groov istället för Grund.

mvh Jessica
 
Sv: kraft grund

Ju ägaren utfordrar henne i vanliga fall,men jag tror hon får det bara hon behöver inget extra för hon står bara.Nu är hon i sommar hage.På vinter /höst kan det någ vara bra att ge kraft grund "tror jag" eftersom ägaren utfodrar henne som en häst som gör ingenting alltså "stående häst".
Ägaren vet om det att jag ger kraft grund till hästen efter att vi vart ute.
Får vi se om mängden jag ger är rätt.Det borde man märka om det är för mycket.Menningen att hon ska må bra och känna att hon får nåt gott "mat" när hon jobbat.
Självklart får hon morroter med :)
 
Sv: kraft grund

på min Grund säck står det iallafall
Energi 11,0 MJ

Vatten 13,0 %

Råprotein 11,0 %

Smältbart Rp 80 g

Råfett 4,5 %

Växttråd 12,0 %

Kalcium 5 g

Fosfor 3 g

Magnesium 3 g

Koksalt 8 g

Koppar (sulfat) 35 mg

Selen (natriumselenit) 0,4 mg
Vitamin A 10 000 IE

Vitamin D3 1 000 IE

Vitamin E 200 mg

Vitamingaranti 6 månader

Krafft Pluss heter Krafft pluss blåröd om vi ska vara väldigt petiga
B vit ska man ju inte behöva ge en häst eftersom det bildas i kroppen (levern om jag inte minns fel).
Om det bara handlar om att ge hästen något gott efter ridning för uppmuntrandets skull så tycker jag att Grund duger utmärkt oavsett höanalys.
 
Senast ändrad:
Sv: kraft grund

Har det lagts till vitaminer och selen efter omstruktureringen tro???

Det är väl klart att vi måste vara petiga när det gäller namnen på de olika fodersorterna!!!

Det finns 2 sorter som heter något med Pluss, Grön och BlåRöd och det är en väsentlig skillnad mellan dessa båda. Det ena är ett "vanligt" foder med låg Smrp/MJ-kvot (7,27) och det andra är ett proteintillskott med hög Smrp/MJ (20). Det kan bli väldigt fel om man inte vet vilket man ska ta.

Och visst har du rätt i att lite godis efter ridningen inte spelar någon större roll, men då kan man ju lika gärna ge något med lite mer protein, speciellt när det har varit ett dåligt högår och man inte har analys.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 001
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp