kraft grov och krafts ponny??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare milles mamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 074
M

milles mamma

vad betalar ni för en säck? vad för häst/ponny anv
nder ni det till?

Sv: kraft grov och krafts ponny??

Mina två ponnyer får hö och lusern. Den ena har haft fång och kommer inte att få spannmål mer i sitt liv. Jag är inte bra på olika foderblandningar men har för mig att båda dessa kraffts produkter innehåller havre, Om det är till din fångponnyn hade jag alltså tänkt om.

Krafft ponny innehåller väldigt lite proteiner i förhållande till energi 50g smrp/kg foder o 9,5mj. Krafft Groov 90 innehåller 90 gsmrp/kg foder o 9mj. Groov 125 innehåller 125g smrp/kg foder o 10mj. För en ponny som lätt går upp i hull rekommenderas inte krafft ponny om det inte är så att du har vääääääldigt högt proteinvärde i ditt grovfoder o lite mj.
Om det är fångponnyn du tänker fodra så rekommenderar jag inget av dessa foder då de innehåller spannmål (mkt stärkelse) o det bör man undvika

ok läste bara på deras hemsida om en som frågade va'd hon kunde ge tilll sin fång häst och fick då dessa två svaren att det var bra att ge till en fång häst. hur kan dom då ge de rek?

ok läste bara på deras hemsida om en som frågade va'd hon kunde ge tilll sin fång häst och fick då dessa två svaren att det var bra att ge till en fång häst. hur kan dom då ge de rek?

Jag är definitivt inte ngn expert på olika foder. Men jag har försökt att sätta mig in i fångproblematiken så gott det nu går. Efter att sedan ha läst kraffts information om foder till fånghästar och för säkerhets skull ställt frågor om den här på forumet så ger jag inte så mkt för deras rekommendationer.
jag har kommit fram till att man ska undvika att ge dem kraftfoder dvs spannmål. Detta för att ej påfresta sockeromsättningen i kroppen eftersom stärkelsen i spannmål bryts ner till glukos. Detta gäller kanske inte alla fånghästar men varför chansa? Speciellt om man har en ponny,de behöver nog oftast inte kraftfoder. Inte min i alla fall trots att hon rids regelbundet.

Varför de ger sånna rekommendationer vet jag inte, har själv blivit rekkomenderad krafft ponny till min fångis. Jag ifrågasatte då spannmålet men det kunde de inte svara på. Min fångis fodras idag med lusern o lite betfor. Betfor innehåller bra, nyttiga, fibrer som är gott för en känslig fånghäst om den inte lider av insulinresistens? För min fångis funkar det med Lusern o betfor iaf o har hört att det gör det för många andra med fångisar oxå

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 182
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka