Kraft foder på bete?

Merwen

Trådstartare
Hur gör ni med kraft fordret med era hästar när dom går på bete ? [Syftar på hästar som rids som vanligt.]

Slutar ni bara tvärt när ni släpper dom på bete, trappar ni ner stegvis, får dom en mindre mängd eller får dom inget alls ?

Jag är lite osäker på hur jag ska göra, min häst kommer gå på ett stort bete hela sommarn men jag kommer fortsätta rida som vanligt.
Hur tycker ni att jag ska göra ?:)

Sv: Kraft foder på bete?

Jag trappar i regel ner allteftersom han får gå mer på gräs.
För min del är jag livrädd för fången, därför ryker kraftfodret, men efter en tid på gräset märks det om han behöver ngt stödfoder.

Jag trappar ner nu under invänjningen av gräset, sedan får de inget kraftfoder förrän senare i sommar när betet börjar tunna ut.
Däremot brukar han få lite morötter i en hink på kvällen, blandat med lite vitlökspulver, det gillar han :)

När vi har ridit så brukar dom få lite kraftfoder ihop med salt och mineraler.

Inte behövs väl kraftfoder för dom går på bete och rids ? du måste ju kolla hullet först och främst. Räcker betet tror du ? Normalt brukar ju bete göra det. Fast det är klart, dåliga beten finns ju det med. Men förlita dig på betet i första hand, det är ju en resurs som SKA utnyttjas maximalt.

Min häst kommer få samma mängd efter ridning då han är lite smal.
Han får typ 0.4 kg betfor och lite olja.

Vi har alltid dragit ner på kraftfodret vid betessläpp och endast givit lite havre under sommaren (samt mineral och annat som behövs förstås). Nu i år har vi slutat helt med havren ett tag och ger bara äpplen, mineral och vitaminer. Bla för att havren tog slut och det visat sig att syster köpt vete istället (smart :D) men också för att han inte gått så mycket senaste veckorna i väntan på ryggveterinär. Vi tänker nu avvakta med havren till månadsskiftet efter som att gräset ändå är så starkt under denna period, och påbörja utfodring av kraft i juni då när gräsets värde sjunker ganska gravt då för en tid framåt.

Syrrans hästar får bara lite skrammel efter ridning, de har heller inte fått så mycket under vintern. De är redan lite runda om maggen. :p
Gammelgubben är tunn och vi vågar inte förlita oss på att han klarar sig på bara betet och får därför liksom större delen av vintern ca 0.5kg müsli för gamla hästar och lite betfor för att han tycker att det är så gott. :d
Min har en del muskelbyggande kvar så han går än så länge kvar på ca 0.5 kg pelleterat kraftfoder, men får se hur han lägger på sig om han behöver det längre fram eller inte.

Jag trappar ner till ingenting.Har min uppstallad på nätterna och han får då hö endast.Han kommer motioneras ca 6 dagar i veckan dock vanlig motions ridning och lite träning han bör klara sig bra på gräset och höt.

Då våra hästar får havsalger året om så får de runt 1-2dl betfor blandat med alger och foderkalk på sommaren. Tycker även det är bra med betforen för då får dom ju i sig lite extra vatten också :)
Efter ett ridpass blir det bara en morot som tack för ridturen;)

Jag brukar ge min häst lite kraftfoder efter jag har ridit eller gjort något annat med henne (ja, fast kanske inte om vi bara har skrittat ut i skogen en sväng då ;)).
Ger henne oftast lite betfor och mineraler, ibland lite fibergi.

Min häst går på ett s.k. smalbete med mindre gräs + stödfodring.

M-oaa

Jag tar in hästen några timmar per dag, speciellt nu i början då han inte är van vid att gå dygnet runt ute = trött. När han kommer in får han även Krafftfoder och hösilage.

Min häst har haft svårt att hålla hull, vågar inte riskera att han tappar nu när han är så fin.. Därför fortsätter jag i princip som vanligt.. Även fast att han tränas mer sällan och lugnare..

Om jag ska släppa på bete som innebär helvila så trappar jag ner kraftfodret i samband med att jag också tar ner konditionen och sänker arbetet succesivt på hästen.

På vårt bete rids dock alla hästar samt tävlas under hela sommaren. Därför får samtliga kraftfoder efter ridning. Mot slutet av säsongen får de kraftfoder 2ggr/dygn samt stråfoder i hagen. Men vi har dem ute länge. Ofta till sista september (ibland t.o.m lite längre) om vädret är bra och betet inte är helt slut.

Om jag ska ställa samma krav på hästen som annars under året, dvs fortsatt ridning o träning så ger jag givetvis hästen samma mängd kraftfoder. Ställs den av får den ingenting om den inte behöver för att hålla hullet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 991
Senast: Mint
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka