Krafsar i golvet och sparkar på boxväggarna...

NaTTa

Trådstartare
Vi har köpt en nordsvensk som har blivit bortskämde med morötter nästan hela tiden av sin förre ägare.

När man är i stallet sparkar hon på boxväggarna och krafsar med hoven i golvet, det gör hon även när hon står i gången. När hon inte ser oss gör hon inte så.

Är man i stallet och hon gör så, ryter man till så reagerar hon och slutar för ett tag...
Nu har jag ignorerat henne, men det hjälper inte det heller.

Vad ska man göra så hon slutar?:confused:
Har ni några ideer eller erfarenheter?

Sv: Krafsar i golvet och sparkar på boxväggarna...

Det enda jag kan säga är att det tar lång tid att ändra ett oönskat beteende. Du får vara beredd på att vara konsekvent i ganska många år.

Vår shettis gör likadant, han är jättejobbig. Han har bott på ridskola, så det är nog därifrån det kommer. (Tänkte på allt folk, som handmatar med godis.)Jag ger aldrig nåt godis till honom, utom i krubban tillsammans med mineralerna, så vi uppmuntrar honom inte. Han slutar inte iallafall, så det är nog svårt av vänja av med en sån olat

1. Aldrig mata (förstås)
2. Skäll ORDENTLIGT när hon sätter igång
och
3. Undvik att bara stå och hänga utanför hennes box.

Har haft såna här hästar och det gäller att men hanterar dem när man är i stallet och inte står och hänger och lockar dem att pocka på uppmärksamhet.
Men man får skälla också och vara riktigt KONSEKVENT!
Lycka till!

Min nya häst var sådan när han kom.
Jag totalignorerade honom i stället om han höll på så i boxen.
Gav han ingen uppmärksamhet och han förstod snart att det inte gav något att stå och sparka.

Nu är det slut på "godis" för henne( de andra får aldrig heller från handen)

I början röt jag till åt henne, hon kopplar men det känns som hon testar mina nerver:smirk:

Blir jobbigt om man står och kelar med min häst och ska emelleråt säga till henne...

Ignorert henne har jag gjort, och ser en liiten förbättring.

Tack för svaret:bow:

Jo, tror det är svårt även för hästarna.

Vi har kollat efter nordsvensk ett tag, 4 utav 5 var navsiga och bara tiggde och var i fickorna hela tiden, störande... Ägarna bara proppar i de "godis":confused:

Är du HELT säker på att det är att hon tigger då? Det kan ju faktiskt också vara att hon har besvär av något slag. Problem med magen, mask, att det kliar eller något sånt?

Kollar man in i stallet utanför så gör hon inget. Bara när hon ser oss människor så börjar hon direkt...:smirk:

Ignorera, om så i flera timmar. Eller säg åt på skarpen en gång, det är olika har jag märkt.
Handmata inte, ge henne sin mat sist när de andra har fått sitt. Har gjort så med min förra lånehäst och det fungerar. Han sparkade i dörren och levde rövare när det var matdags.

Min häst gör tvärtom.. När han ser mig så står han som ett ljus med glada öron. När jag sedan t.e.x går in i sadelkammaren och han står på gången så börjar han krafsa direkt. Sticker jag ut huvudet och tittar på honom så slutar han. Antar att han bara vill ha uppmärksamhet, eller att han slutar när jag tittar på han för att han vet att han egentligen inte får göra så. ^^

Det där beteendet har jag också sett. Vet inte om jag läst det men det kan nog stämma att det är uppmärksamheten de vill ha. I sådana fall kan det vara bra att ignorera, fast man kan behöva ignorera lääänge.

Total ignorera.

Gör det ni ska istllet och strunta i vad hästen sysslar med.

Givetvis ska hästen inte sparka,kraftsa, tigga elelr vad det nu kan vara vid hantering. Då får man säga ifrån.

I övrigt som sagt ignorera.

Min egna häst är som din, precis tvärtemot:bump:

*K*

Hon har blivit ignorerad, bättre och bättre blir det:bump:

Jag tycker det låter som ett typiskt uppmärksamhet-beteende. Mitt råd är att ignorera helt, kanske gå därifrån när hon börjar? Eftersom hon slutade när man gick..

Själv säger jag åt han, brukar räcka med ett bestämt "nej!", och såklart beröm när han står stilla. Det har blivit mycket bättre sen han kom =)

Vad ska man göra så hon slutar?:confused:
Har ni några ideer eller erfarenheter?

I likhet med flera andra svarar jag: IGNORERA!

Det har vi gjort med valacken och unghästen. Båda var väldigt tiggiga och nafsiga när de kom, men genom att bara ignorera (och naturligtvis helt låta bli att handmata) så har de slutat med de olaterna.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 729
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden