Kraffts foderrådgivare - utbildade?!

Sv: Kraffts foderrådgivare - utbildade?!

Ensilaget 42 g protein 8,4 mj kg/foder
höt 44 g protein 8,3 mj kg/foder

min häst får idag 120 mj och 1200 g protein och börjar se ut som en bodybuilder :)

Jag har varit på en föreläsning om foder från en utav Kraffts rågivare och jag vart positivt överaskad. Jag trodde verkligen att hon bara skulle prata om Kraffts egna foder men jag hade helt fel. Hon pongänterade hela tiden att grunden var grovfodret och att många hästar klarade sig på enbart tex hö och mineraler och när vi kom in och pratade om kraft foder så sa hon många utav konkurenternas olika märken och foder. Så hon var verkligen bra på det sättet att allt inte handlade om Kraffts foder. Utan att det mest handlade om grovfoder, mineraler och friskt vatten.

*lånar knapp*
Jag hade en foderrådgivare från krafft hemma efter mina höanalyser var färdiga och hon förespråkade grovfoder i så stor mängd som möjligt, min ena som är oerhört lättfödd tyckte hon skulle få 2kg Krafft Groov om dagen för att hon tränas så mycket och vi hade dåligt med protein i höet. Tyckte denna foderstaten var bra, hästen går ju trots allt 1.40 hoppning så hon tog inte till det i kraftfodert.

En kompis till mig jobbar som foderrådgivare för Krafft. Hon är utbildad agronom.

Vad det gäller henne i all fall instämmer jag med Gecko:
Jag har varit på en föreläsning om foder från en utav Kraffts rågivare och jag vart positivt överaskad. Jag trodde verkligen att hon bara skulle prata om Kraffts egna foder men jag hade helt fel. Hon pongänterade hela tiden att grunden var grovfodret och att många hästar klarade sig på enbart tex hö och mineraler och när vi kom in och pratade om kraft foder så sa hon många utav konkurenternas olika märken och foder. Så hon var verkligen bra på det sättet att allt inte handlade om Kraffts foder. Utan att det mest handlade om grovfoder, mineraler och friskt vatten.

Ja, ibland undrar man faktiskt. En bekant till oss fick hö i år med 90 g smrp och normalt i energi, omkring 7.
Hon frågade Krafft efter foderstat till sitt ganska normala halvblodssto, och de sa att hon MÅSTE ge en del halm för så proteinrikt hö är inte till för hästar egentligen.
Hon fick leta som en dåre innan hon fick tag i halm. Jag sa, det är nog ingen fara. Men det trodde hon inte på.
Tidigare år har jag räknat foderstat till hennes häst men det har hon ändå inte följt så det var ingen idé.

Okej, hon är inte så kunnig vad gäller foder och jag är självlärd, det är kanske klart att man tror på "experterna" i det tillfället. Och de på Krafft räknade efter höanalysen och vad hon fyllt i på en blankett (baksidan av Analycens analysblanketter). Men i alla fall.

Vårt hö innehåller 110 g smrp, min lättfödda nordis äter det och det är INGA problem.

Ensilaget 42 g protein 8,4 mj kg/foder
höt 44 g protein 8,3 mj kg/foder

Det är ju helt normala värden. LITE för låga kvoter (5-5.3) men det behövs ju bara lite lusern (till en normalfödd häst! inte som din som tycligen behöver en kvot på 10 :eek: ;) ) för att kompensera bristen. Inte flera kilo groov. :confused:
Har hon inte räknat på det? Bara öser på uatn att veta omd et behövs??

min häst får idag 120 mj och 1200 g protein och börjar se ut som en bodybuilder :)

Vad kul att du börjar få ordning på din pålla! :idea:

En kompis till mig jobbar som foderrådgivare för Krafft. Hon är utbildad agronom.

Vad det gäller henne i all fall instämmer jag med Gecko:

Denna lät ju vettig, ja! Och HAR en god utbildning. Fråga din kompis om ALLA rådgivarna har det?

Jag har som sagt inget emot att de vill att man fodrar med DERAS FODER, det är ju självklart att de föreslår det, men ofta har dom konstiga förslag i övrigt. Vill sätta hästar på för låga kvoter eller när de föreslår Krafft Ponny till fånghäst osv osv.

Senast ändrad:

*lånar knapp*
Jag hade en foderrådgivare från krafft hemma efter mina höanalyser var färdiga och hon förespråkade grovfoder i så stor mängd som möjligt, min ena som är oerhört lättfödd tyckte hon skulle få 2kg Krafft Groov om dagen för att hon tränas så mycket och vi hade dåligt med protein i höet. Tyckte denna foderstaten var bra, hästen går ju trots allt 1.40 hoppning så hon tog inte till det i kraftfodert.

Det där verkar vara en vettig en!! :idea:
2kg kraft till en så pass stor (gissar jag) häst i hård träning är väl inget, särskilt om proteinmängden var låg i grovfodret. Låter helt rimligt!

Det är ju helt normala värden. LITE för låga kvoter (5-5.3) men det behövs ju bara lite lusern (till en normalfödd häst! inte som din som tycligen behöver en kvot på 10 :eek: ;) ) för att kompensera bristen. Inte flera kilo groov. :confused:
Har hon inte räknat på det? Bara öser på uatn att veta omd et behövs??

Vad kul att du börjar få ordning på din pålla! :idea:

Det var foderrådgivarn som räknade. Plus att hästarna får en massa lucern och havre.

Det är så kul att min räka börjar sen ut som en kräfta istället :p. Hon har inte ridits så mycket heller utan har mest fått tid till att gå upp i vikt. Hon har vintervila och kommer så ha tills dagarna blir ljusare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka