Krafft vit och förvaring

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
som det står i rubriken, någon som vet vad krafft vit mineraler kostar? och hur mycket är det i hinken resp säcken?

kan man förvara mineralerna i en säck??

Sv: Krafft vit och förvaring

7 kg i hinken och kan det vara runt 20 kg i säcken?
man kan förvara i säck men då måste säcken förvaras torrt..

vitaminerna behålls i 9 månader, men dom är inte det viktigaste, det är mineralerna man vill åt och dm stannar kvar i pelletsarna längre tid..

kostnaderna har jag inte på tungan just nu tyvärr, har prislista hemma.. men det komemr säkert någon som vet dom :)

BeastieBabe skrev:
7 kg i hinken och kan det vara runt 20 kg i säcken?
man kan förvara i säck men då måste säcken förvaras torrt..

vitaminerna behålls i 9 månader, men dom är inte det viktigaste, det är mineralerna man vill åt och dm stannar kvar i pelletsarna längre tid..

kostnaderna har jag inte på tungan just nu tyvärr, har prislista hemma.. men det komemr säkert någon som vet dom :)
Tack för ditt svar!!!

Ohh är det pelletsar? men inte måste de velan blötläggas va?!
torrt, jag undrar då om det går att förvara dem på ett minusgradit höloft ?

Nej det är inget krav att man blötlägger dom, men det är ju lite individuelt från häst till häst det oxå.

Min får ej blöt mat på morgonen utav den enkla anledningen att jag bara har krafft då. På kvällen blöts maten eftersom att då får hon foderjäst å den ska blötas innan den ges.

Det borde funka med minusgrader, men så fort det blir lite töväder så blir det ju fuktigt på ett loft. Jag har köpt en sådan där 20 kilos säck å jag har gjort som så att jag tog en gammal stot hink från mamma med lock (vi köper tvättmedel på det visset, sparar en hel del pengar) å så används hinkarna till hästarnas olika ändamål seddan.

Jag har för mig att en 20 kg's säck kostar ca 340 kr.

tack för era svar :)

Jag är i valet o kvalet vilka mineraler jag har ... behöver mer fosfor för att få ner ca/P kvoten ...
men de flesta mineraler innehåller ju MER kalcium :(
vet ni om någon annan mineral som har kvoten på under 0?

Moppa123 skrev:
tack för era svar :)

Jag är i valet o kvalet vilka mineraler jag har ... behöver mer fosfor för att få ner ca/P kvoten ...
men de flesta mineraler innehåller ju MER kalcium :(
vet ni om någon annan mineral som har kvoten på under 0?
Om det bara är fosfor du behöver så finns det fosforbalans att köpa på granngården och hos välsorterade ridsportbutiker som säljer Biofarmabs sortiment.
//marti

marti130 skrev:
Om det bara är fosfor du behöver så finns det fosforbalans att köpa på granngården och hos välsorterade ridsportbutiker som säljer Biofarmabs sortiment.
//marti

Håller med - fosforbalansen är kanon, inte dyr heller! Men krafft vit bidrar ju ändå till lägre CA så du vill nog ha det också. köp i hink - det håller bättre! Kommer inte ihåg priset exakt, nån stans runt 200 kr på granngården.

tack för tipset på fosforbalans!

Tror inte jag behöver extra vitaminer.. magnesium ligger iof lite lågt,
hur viktigt är det med magnesium kvoten?
Behov Magnesium ( uträknat ) 13,5 och jag får till 11,7 i foderstatet...
Behov Fosfor ( uträknat ) 27 och jag får till 19 i bästa fall...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 001
Senast: Habina
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama