Krafft till föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare oddny
  • Startdatum Startdatum
O

oddny

Tänkte fråga om man ska ge krafft till föl??
Min pojke är snart 2 månader och vi fodrar fortfarande med hö och dom går på bete men det är ganska magert.
Han diar inte speciellt ofta längre utan äter både gräs och hö. Han är inte speciellt smal, snarare lite rund om magen :eek:
Men han verkar inte lika pigg som förut när han diade flera gånger om dagen... :o

Har läst mycket frågor om avmaskning, ska man ge dubbla doser eller inte?? Han har inte blivit avmaskad förut...
Ska man använda ivomec??

Tacksam för alla svar!!
Hoppas det går bra för alla med era föl...
:bump:
Har tagit nya kort på killen men inte lagt ut dom en!!
http://img70.photobucket.com/albums/v213/millan855/ute%20bilder/
Här är han fortfarande bara några dagar!!

Jag ger mitt tvåmånaders sto krafft groov. Hon har ätit det sedan hon var nån dag. Nu har hon egen krubba och eget hö.
Hon tycker det är mumsigt! :)
Eva

Min 1-månaders fölis äter just nu det mamma får dvs. havre/betfor/luzernpellets/mineraler. De går på bra bete men det är en mycket smäcker liten dam som ser mer ut som ett fullblod än det halvblod hon är så hon kommer att få egen ranson som mamma inte kommer åt så snart hon vill.

Hur mycket ger du till henne då??
Jag har hängt mammans krubba så att han inte kan nå den för ibörjan gick han och tog maten för henne..
Ska kanske börja ge honom lite krafft i en egen krubba då!!
Men då går han väl och motar med mamman iaf.

Kan man ge vitlökspulver till fölisar också eller är det för starkt?

Tack för svar :bump:

Det är dags att maska fölet första gången vid 8 veckors ålder. Använd Fyrantel, Banminth eller liknande. Vi ger en halv spruta (enl rek av veterinär) till våra halvblodsföl vid 8 o 16 veckor. Stona är då maskade med Noromectin eller Ivomec inom 24 tim efter fölning. Detta har fungerat bra för oss men jag förstår att det även finns andra rekommendationer.

Vi stödfodrar inte förrän i slutet av betessäsongen när näringen är dålig. Eftersom vi har uselt väder har vi inte släppt dygnet runt ännu så det innebär att även fölen får lite kraftfoder tillsammans med stona när de är inne.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Föl kan alltid få smaka av mammans mat, det underlättar avvänjningen :) De avgör själva när de vill tugga på det, det brukar inte gå åt några stora mängder. Mjölken är fortfarande huvudfödan även om de lärt sig suga ur snabbare och effektivare så det går länge mellan gångerna.

Men jag skulle inte rekommendera just Krafft som enligt min erfarenhet är lite för stora bitar och "stoppande" för små föl, det blir lite som cement i magen. Små pellets mest på gräs eller uppblött lucern är enklare och ofarligt, du kan komma till mig och hämta Hippo Alfa om du vill ha, det är lagom för föl och lätt att vänja av dem på sedan :)

Bäst är iofs att de har ett riktigt bra bete så behöver de inga tillskott ! Alltså, det är inte FÖLET som behöver tillskott, utan MAMMAN. Men det gör inget om fölet smakar på hennes mat.

Vi brukar inte avmaska fölen utan ha dem på ett parasitfritt bete första sommaren, man kan säga att vi avmaskar hagarna istället. Men har man ingen "ny" hage räcker det med Banminth till fölet, vanlig dos. Dubbel bara om man misstänker bandmask som är rätt ovanligt. Fast det är ofarligt att ge den dubbla dosen. (jag har förresten Banminth över också, om du behöver!)

Han är så SÖT din bebis :love:

Tim
(stolt "farmor")

Jag tycker inte att man ska ge kraftfoder till föl! Särskillt inte till en 2-månaders unge.
Visst knaprar de lite av morsans, och det kan de ju få göra för att "göra som hon", men som näringskälla tycker jag är att "göra broiler" istället för att föda upp en hållbar häst.

Varför vill du ge kraftfoder? Varför skulle det inte räcka med ett bra hö, gräs (som ju nu tydligen började bli lite fattigt, men har du inget annat bete?) och mjölk?

Har fölet bete och mjölk så äter det inte några stora mängder kraftfoder. Det är ju MAMMAN som ev behöver det om betet är dåligt. Men är fodret gräsbaserat gör det inget om fölet äter det istället för gräs :)

Hej!

Jag har inte gett kraftfoder till mina föl. De går med stona på fint bete och diar. De smakar på stonas havre för att härma och lära sig.

Jag tror att föl inte ska ha kraftfoder för att inte växa för snabbt, leder och ligament måste "hänga med" för att fölet ska utvecklas naturligt och i sin egen takt. Våra svenska vildhästar: russen på Lojsta hed får tex inte kraftfoder sommartid. Och de mår utmärkt, föl samt ston.

Men är fodret gräsbaserat gör det inget om fölet äter det istället för gräs :)

Det är väl visst skillnad?! Att få i sig näringen genom gräs tar ju liksom lite tid och ger därmed "terapi", jämfört med att peta i sig näringsbomer i form av kraftfoder!

Dessutom var ju frågan om man kan ge kraftfoder till föl, int om mamman ska ha!

Och sedan är det väl så att föl (liksom människor) äter det de får och vänjs vid. Naturligtvis petar de inte i sig så mycket när de är väldigt små, men får de egna givor så kommer de att äta mer och mer.
Jag har en bekant som "lyckades" öka givorna så att hennes föl åt 3-4 kg kraftfoder vid 6 månaders ålder! :eek:
"Välmusklad" kallade hon det - "broiler" kallar jag det!

Våra föl har aldrig heller fått eget kraftfoder förrän det är dax att börja vänja av, dom äter ju en hel del av mammans kraftfoder, och sen är det ju stoet som behöver tillskottet.
Men smaka är ju en självklarhet.

Att ha så pass bra bete så sto och föl föder sig på det hela sommaren är en av förutsättningarna för hästuppfödning

Jag ger henne en näve uppblött krafft groov. Hennes rara mor låter henne inte få så mycket som en slick i sin krubba så jag står och håller en transportkrubba som hon äter ur. Det går rätt snabbt, men är ett bra tillfälle för mig att kolla henne förutom annan hantering. Jag tror inte heller att det är bra att ge några större mängder, mer att de ska vänja sig vid att äta. Mina hästar får hö och kraftfoder och magert bete hela dagen. Fölet äter massor med hö och betar. Men hon var ju jättestor från början(112cm, nu 125) och växer så det knakar. Mitt föl är inte hård i magen, har varit fin hela tiden.
Mvh Eva

Är hästvakt just nu, och "mina" ston med föl får kraftfoder i hagen, ett kg havre/kornblandning & mineral. Fölungarna äter ur sina mammors byttor de flesta av dem. Ledarstoets fölunge får man passa för hon snor det ranglägsta stoets bytta annars..... Fölisarna äter gärna av kraftfodret, fast jag tror inte de behöver än, det är för stonas skull vi fodrar extra.

Har för mig att man inte ska ge kraft för att fölet växer för fort då och kan då få skador för att kroppen inte hänger med.

håller med pigge. inte ska fölen ha kraftfoder! de växer för fort och får lösa benbitar. Vänj av dem med ett par NÄVAR havre för sakens skull, men inte under betesperioden. Om fölet blir lite tunnare en peiod, så växer den..

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 339
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka