Krafft Rehab

Sv: Krafft Rehab

Nej. Det är ett stärkelserikt foder. HH

Men många fånghästägare fodrar med det och har bra erfarenheter, inklusive jag själv. tycker det funkar kanon, trots att det innehåller en del stärkelse. Min häst mår väldigt bra av det i alla fall.

Nej, håller med HH...För mycket stärkelse i detta foder.
Själv letar jag efter bättre foder till min shettis, men jag ska ju få hösilage snart pga att bonden har slut på vanligt hö (samma leverantör till både) och det kan hända att min shettis kan klara sig på enbart hö och kanske linfrökaka o vitaminer om hösilaget har bättre proteininnehåll,vill säga.
Just nu äter han lucernpellets o en näve Hippo Alfa.
Lucernet kommer ifrån Krafft o det är tyvärr melass i....Han tål inte det riktigt.

Det mesta går bra för det mesta, men ett foder som till största delen består av spannmål kan inte anses vara ett lämpligt fånghästfoder. Stärkelse är en betydligt större risk än melass. Melassen är olämplig bara för hästar som har en släng av insulin resistens som orsak till sitt fång. HH

Senast ändrad av en moderator:

Nappar tråden lite.
Min häst är halvkonvalecent just nu och jag har funderat på Krafft Rehab, han älskar krafft's produkter i övrigt.
Tycker inte att havre eller havrekross funkar för att han ska hålla hullet och hösilaget gör honom bara ngt bukig.
Han tål inte korn, det är för mycket stärkelse i det och då får han lätta kolikanfall av minsta lilla spår av korn.
Men är det samma typ av stärkelse i rehab som i korn? För då faller ju det bort.
Han har förrut ätit groov 125 och grund, lusernen (pelleterad och hackad strå) samt andra tillskott. Både blöt och torr utan problem.

Gör hösilaget din häst BUKIG???? :eek: Isåfall är det lågt protein o energi i ditt hösilage, om han råkar bli för bukig av detta vilket gör mig lite förvirrad.
Förövrigt ska ju grovfoder vara bra att öka givan på!!! Och ge honom lusern o vitaminer/mineraler, så håller han hullet om inte du vill öka på grovfodergivan, vill säga.

Jag har ganska "dåligt" hö, o ska byta till hösilage snart, så jag hoppas på bättre näringsvärdena i hösilaget.
För om det visar sig att det är bra näringsvärdena i mitt nästkommande hösilage ska jag nog ge mina hästar något som liknar grovfoder (för märrens skull) och shettisen får klara sig på enbart grovfoder med mineraler/vitaminer.

Du har väl analys på ditt grovfoder? Korn o Krafft Rehab är väl inte lika till varandra direkt? Dessutom skulle jag nog ta Groov125 eller lusernen om man vill att hästen ska bebehålla sitt hull om din häst har bra hull idag, vill säga.

Men nu är det ju svårt o säga om inte man sett hur din analys är....
Om du har det, så räkna på det. Hästen mår bra av att äta "helatiden". Små givor gör hästen bukig!!! Dvs. låg protein gör hästen BUKIG/eller FET. Högt protein o bra energi gör att hästen får fint hull.

Breccia, nu läste jag lite mera...Du ville inte att hästen ska äta något stärkelserikt foder, så kanske lusernet är bättre?? Det bygger även upp lite muskler o ge mineraler/vitaminer. Öka gärna på grovfodergivan också. Som sagt, analysen avgör...

Rehab innehåller 65% spannmålsprodukter. Ca ¼ av detta utgörs av korn.

Räkna ut vad din häst behöver i protein, energi och mineraler och fodra efter det. HH

Med tanke på att han är halvkonvalecent så blir han rund om magen nu, ja. Inte något överdrivet men jag vill gärna att han håller sig så fin som möjligt. Men jag är så otroligt känslig med vikten på min häst också, han är inte fin när han inte går hårt och mycket vilket konvalecensen sätter stopp för. Bukig kanske är fel ord, men men.

Foderstaten är omuträknad nu sen han bara tömkörs lite lätt, vi har helt okej värden och det ska funka tillsammans med havren han får men det gör det uppenbarligen inte. Han håller på att tappa det mesta. Han får större givor 3 ggr dagligen. Hela tiden fungerar tyvärr inte då han står inackoderad.
Att öka på grovfodret nu skulle inte funka heller.

Det var inte en fråga om korn och rehab var "samma likadana" (läs igen?) men ang stärkelsen vart jag förvirrad och undrade om det var samma sorts stärkelse eftersom min häst inte klarar av det i kornet --> kolik.
Han tappar "mycket" och fort just nu, det är iallafall så man upplever det för han var muskelknutte som var deffad för ca månaden sen.

Tack för utförligt och kort (:D) svar. Är det så i alla kraffts produkter? För han har aldrig reagerat på det förrut. Fast å andra sidan pratade jag med min massör förra veckan och hästar har över lag svårt att smälta enbart korn? Fast han har aldrig ätit bara korn, det har han fått som extra mat efter ridning.

Vill hitta något foder med låg energi som han kan bygga muskler av nu när han är på både ner och uppgång, svårt att förklara känner jag här.

Okej. Havre är ju ett vanligt foder för hästar. Om du har helt okej värdena på ditt grovfoder kan nog du ge din häst havre o kanske lusern för att han ska hålla sig i fint hull om inte du vill att han ska tappa mycket i hullet efter halvkonvalescensen?
Jag ger min shettis lusern just för att han inte tål något stärkelserikt foder.
Han har hållit sig i fint hull sedan han börjat äta lusern, o jag har en väldigt kräsen märr, som vägrade äta lusern. :crazy:
Lusern bygger ju också upp lite muskler!

Det är synd att du inte kan öka på grovfodergivan, men lusern skulle inte vara helt fel att ge din häst. Som HH sa, räkna ut vad din häst behöver i protein, energi o mineraler. Det är ju enkelt! Och billigare i längden. Dyrare och onödigare att ge en massa tillskott, också :crazy:

Lusernen går tyvärr upp i skallen på honom när han rör sig så pass lite, han blir "het i huvudet" att hantera och som jag sa står jag ju inackoderad och alla är väl inte så jättesäkra när dom leder min häst, han är snäll men het.
Har hittat en produkt jag ska prova nu utan att behöva ta bort den lilla havrekross han äter (½ kg/dag) för den var för havrefodrade hästar.
Tillskott är det ju inte, utan ett ytterliggare foder och det kan jag gärna lägga på honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 034
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka