krafft protein

behöver inte så mycket extra... när jag räknade på krafft protein kom jag fram till att jag behövde ca 0,2kg och då blir det ju inte så fruktansvärt dyrt... vill ju samtidigt ha så lite MJ som möjligt då hon lätt blir överpigg och bara taktar + att hon inte rids speciellt mycket...

synd att det blev disskussion om ifall krafft protein eller soja är bäst. min egentliga fråga var om man bara kunde börja dirket och ge så mycket extra protein som hästen behöver eller om man ska öka succesivt???
 
synd att det blev disskussion om ifall krafft protein eller soja är bäst. min egentliga fråga var om man bara kunde börja dirket och ge så mycket extra protein som hästen behöver eller om man ska öka succesivt???

Som vanligt när det gäller ny fodersort så lägger du på lite i början och ökar försiktigt. Äter hästen redan fodret kan man höja betydligt häftigare, men i ditt fall är det ett nytt foder/ny fodersort och då börjar du försiktigt och ökar på långsamt över ungefär en tvåveckorsperiod.
 
Nej jag kan INTE lösa proteinproblemet med lusern, det innehåller för mkt energi.

Jag vill åt bara(!) proteiner, inget energi, det får hon så det räcker.

Så det blir Krafft Protein eller ja, nu hade de inte det inne igen så hon äter Breed. Men det är mer protein/MJ i breed än lusern osv.

KP innehåller 27g smrp/MJ och KB 20g smrp/MJ, lusern 11g smrp/MJ. Det enda som kommer i närheten är soja som jag som sagt inte vill ge.

Min tjockis äter analyserat grovfoder och det enda som behöver kompletteras är just proteiner, varför då pytsa i henne MER energi? Spec iom att hon är överviktig... (Grovfodret har en kvot på 5,7 och hon behöver runt 7 för att se bra ut).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 070
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 440
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp