Krafft ponny

D

Dragonfruit_

Fördelar och nackdelar med att fodra med det vill jag höra. :)
 
har man ett väldigt proteinrikt hö så är krafft ponny bra eftersom att det har en hög energikvot och en låg proteinkvot.. dvs snittet hamnar under medelkvoten 6..

man fodrar juh kraftfoder efter höets värden.. :)
varför det heter ponny är väl för att ponnyer ofta har lättare att lägga hull än stora hästar och krafft ponny bantar ner kvoten..
 
Eh, det är väl främst energin som ger hull?! Dessutom så gör det ju som regel inget om proteinöverskottet kommer ifrån grovfodret, så det är ytterst sällan du behöver sänka kvoten i höet.

I så fall så behöver du förmodligen inte ge nåt kraftfoder tycker jag det låter som.
 
Jag ger mitt fullblod. Fungerar utmärkt. Just nu ger jag lusernhack och krafft ponny som stöd till för magert bete. ponnyvarianten komplettarar lusernet bäst tyckte jag. Har oxå undrat varför det heter Krafft Ponny. Funkar utmärkt om man vill sänka priteinkvoten lite och kan lika gärna ges till stor häst oxå.
 
så vad skulle du ge för kraftfoder om du har en fet häst och ett hö med en kvot på 9-10 SMRP/MJ? om hästen inte har energi att orka trava 200 meter ens.. vad gör du? slänger bort 1 ton hö och köper nytt? och det är inte hullet jag tänker på.. utan protein försvinner musklerna och hästen får höbuk..

det finns de som köper oanalyserat hö.. då kan man få ett hö som är perfekt för växande unghästar, gamla hästar och digivande ston(9-10 SMRP/MJ) men knappast för en för fet 8 årig häst.. eller så kan du få ett hö med en kvot på 1,6 SMRP/MJ..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: mily
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 368
Senast: Coop
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp