Krafft Pluss Grön

lizzie

Trådstartare
Är på jakt efter ett kraftfoder med högt proteininnehåll som samtidigt är så fritt från havre som möjligt.

Funkar Krafft Pluss Grön till hästar som blir "galna" på havre?

Min pålla funkar i nuläget på Krafft Groov 125, men proteinet räcker inte till. Kommer ge soja också, men vill inte behöva ligga på maxdos när det gäller sojan.

/Lizzie

Sv: Krafft Pluss Grön

För att tjata lite.. ger du ngn lusern? Är ju ett snällt proteinrikt foder annars :)

Var till granngården igår och fick en chock över priset på Lucern hack som jag tänkt ge.

"Billigaste" alternativet för mig är att ge Krafft Pluss Grön + soja till det höt jag har (+betfor). Eller enbart Soja som proteintillskott men i större mängd än om jag lägger till pluss. Fördelen med pluss är att jag då inte behöver komplettera med några mineraler för behoven blir då tillgodosedda.

Annars måste jag ge lucern, groov 125 + soja förutom betfor och hö.

/Lizzie

Krafft pluss grön är ett jätte bra foder till hästar som har svårt att hållas i hull. Jag och några av mina kompisar har använt oss utav detta foder och fått jättefina resultat. Kan varmt rekommendera detta foder. Tror nog inte att du får problem med "galen" häst heller. Min funkade bra på detta. Gick sedan över till grov 90 när hon kom upp i bra hull och det har hon klarat sig på sen dess. Lycka till!

När jag köpte min fölunge förra året var hon mager. Jag gav Krafft Pluss Grön i ett par månader och hon blev jättefin i hullet av det. Har sedan gett henne hö, lusernhack och betfor, och hon har hållt sig fin på det.

Jag fodrade en säsong med k+grön och var nöjd med fodret. Tänk bara på att det innehåller soja! Så vänj in både sojan och krafften försiktigt! Annars finns ju krafft protein, linfrökaka är ju även ett bra foder med rätt hög proteinhalt.

Krafft pluss grön är ett jätte bra foder till hästar som har svårt att hållas i hull. Jag och några av mina kompisar har använt oss utav detta foder och fått jättefina resultat. Kan varmt rekommendera detta foder. Tror nog inte att du får problem med "galen" häst heller. Min funkade bra på detta. Gick sedan över till grov 90 när hon kom upp i bra hull och det har hon klarat sig på sen dess. Lycka till!

Hm, min donna faller lätt ur, kommer aldrig behöva banta min häst ens vid kraftigt sommarbete ;)

Har hittills använt Goov 125 för det passade höt jag hade förra året och det funkade alldeles utmärkt. Så är inte mängden havre män än i grooven så borde pluss grön funka.

/Lizzie

Jag fodrade en säsong med k+grön och var nöjd med fodret. Tänk bara på att det innehåller soja! Så vänj in både sojan och krafften försiktigt! Annars finns ju krafft protein, linfrökaka är ju även ett bra foder med rätt hög proteinhalt.

Vet att soja ska vänjas in försiktigt.

Krafft protein är ju så lusans dyrt :crazy: annars är det ett alldeles utmärkt alternativ.

Har räknat på lucern, men det blir inte protein så det räcker. Bara alldeles för mycket energi och kalk...

Trist när det är dåliga värden på höt... men höbonden sa att bara hälften av min årsbokning av hö har sämre värden. Den andra halvan ett annat parti hö och det hade bra värden. Men men, vill inte att hästen ska tappa överlinjen för det - det kan gå fort om man har otur och det tar evenerlig tid att bygga upp...

/Lizzie

kapar lite .

kan k, grön va bra o ge till unghästar (1,5 år) som behöver lite mer protein o hull?

Lucern av olika fabrikat har olika proteininnehåll. Kvarnbyfoders luserpellets har 150 g smb rp/kg kanske kan vara ett alternativ, jämfört med Krafft Pluss Grön som har 200 g, och priset har legat väldigt bra på det. Kraffts Lusern ligger ju bara på 105 g smb rp/kg. Du behöver ju komplettera med mineralfoder, men jag gissar att det ändå prismässigt ligger bättre.

Lucern av olika fabrikat har olika proteininnehåll. Kvarnbyfoders luserpellets har 150 g smb rp/kg kanske kan vara ett alternativ, jämfört med Krafft Pluss Grön som har 200 g, och priset har legat väldigt bra på det. Kraffts Lusern ligger ju bara på 105 g smb rp/kg. Du behöver ju komplettera med mineralfoder, men jag gissar att det ändå prismässigt ligger bättre.

Vilka säger Kvarnbyfoders lucernpellets i Örebro??

/Lizzie

Jag bor i Göteborg, så jag vet inte. Kolla på deras hemsida http://www.kvarnbyfoder.se/default.aspx?pageID=10099&lang=sv om någon finns i närheten? Annars finns väl flera lusernfabrikat förutom Kraffts, Dangro?

Finns ingen återförsäljare i närheten. Här i Örebro är det Kraffts sortiment och Svenska foder som säljs.

Behöver också bra mycket mera protein än vad som finns i lucern så jag är inte beredd att åka hur många mil som helst för att få tag i det. Då väljer jag hellre andra alternativ.

/Lizzie

Det var ju synd att det inte fanns någon återförsäljare hos dig, att köra långt för att köpa foder är ju ingen höjdare.

Ett tips ang Kvarnbyfoders är att det finns de som säljer deras foder som inte står listade på deras återförsäljarlista. Så kolla runt i de butiker du har inom rimligt avstånd om de inte kan ha deras lucernsäcker liggandes.

Sen är krafft protein väldigt mycket billigare om man ser till priset per 100gram protein än vad Krafft pluss Grön är. KPG ligger på ~6.30kr per 100gr protein medan KP ligger på ~4.50kr per 100gr protein. Kvarnbyfoders lucern ligger vidare på ~3.50-4.30kr per 100gr protein.

Jag har själv fodrat med både KPG och KP till mina svårfödda och det har funkat. Inget revolutionerande men ok. Det jag kan tycka om KPG är att det är lite väl mycket av "det goda" sas om man inte har något extrastort behov av tex mineraler som vid dräktighet, fölston och unghästar.

Ett annat bra hyffsat prisvärt foder annars med relativt mycket protein i med en helt ok mineralbalans (självklart beroende på grovfodret) är Hestekraft. Priset på den skiljer rätt stort i landet har jag förstått men med ett lätt cirkapris hamnar man på ~6kr/100gr protein.

Sen är krafft protein väldigt mycket billigare om man ser till priset per 100gram protein än vad Krafft pluss Grön är. KPG ligger på ~6.30kr per 100gr protein medan KP ligger på ~4.50kr per 100gr protein. Kvarnbyfoders lucern ligger vidare på ~3.50-4.30kr per 100gr protein.

Jag har precis varit till Granngården och kollat upp priserna. Vet inte om priserna skiljer sig åt i landet, men här i Örebro är K Protein vansinnigt dyrt.

Räknar jag om vad jag får betala för proteinet så ligger K P på 6 kr och K Pluss G 2 kr, alltså per 100 gr protein.

/Lizzie

Jag har precis varit till Granngården och kollat upp priserna. Vet inte om priserna skiljer sig åt i landet, men här i Örebro är K Protein vansinnigt dyrt.

Räknar jag om vad jag får betala för proteinet så ligger K P på 6 kr och K Pluss G 2 kr, alltså per 100 gr protein.

/Lizzie
Är du säker på att du räknat rätt där?
6 kr /100 g protein blir 495 kr/25 kg för Krafft Protein
2 kr / 100 g Protein blir 100 kr/ 25 kg Krafft Plus Grön

På den Granngården-butik som ligger närmast mig är iaf Krafft Protein billigare (4,83 kr)utslaget per 100 g SMRP än vad Krafft Pluss Grön är (5,98 kr).

Senast ändrad:

Som Hjartagna skrev, du har nog räknat väldans knasigt om du fick det till de priserna du anger. För inte kostade väl en säck KPG 100kr?

Här ligger en säck med KP på 369kr och KPG ligger på 315kr.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att köpa Krafft Pluss Grön, men det står att man ska ge det som komplement till en foderstat baserad på havre. Den...
2
Svar
35
· Visningar
2 157
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Min häst behöver mycket protein, väldigt mycket protein då han är tunn i överlinjen och jag försöker bygga upp honom. Utan att MJ stiger...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Kaki
·
M
Foder & Strö Är det någon som gett sina hästar Krafft pluss grön för att dom ska få upp hullet? Har du haft hästar som haft dåligt hull/magra, vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 843
Foder & Strö Hej! Jag håller febrilt på att försöka hitta vilket foder som passar min donna bäst. Vad ger ni era travhästar att äta? Själv har...
Svar
14
· Visningar
2 825
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025