Krafft Pluss grön, funkar det på dåligt hullade hästar?

Sv: Krafft Pluss grön, funkar det på dåligt hullade hästar?

Min hingst tappade ca 40 kg i sommar och sen jag började med Krafft groov 125 så har han gått upp i vikt och blivit urfin! Nu är det iof bara musklerna som fattas men dom kommer dom också snart! Men som maria_andersson säger..den gör under! iaf för våra hästar =)

du verkar ha bra koll, håller fullständigt med dig. Det är mycket energi men lite protein i höet tydligen. Jag har börjat ge hackad lusern och det har fallit väl ut. Han ser "normal" ut nu.

En gammal tråd sen i våras, ser jag... Men när den nu puttats upp, av hästägaren själv, så kan man kanske slänga in en kommentar.

Jag tycker att både på hästägaren själv (Hesten) och av din beskrivning så låter det som att hästen framförallt är tunn i ÖVERLINJEN. Skulle det inte kunna vara proteinbrist? (ställer frågan både till Hesten och Miico) Alltså att den får mindre protein än den behöver... mer eller mindre... Kanske är detta hö som köps varje år proteinlågt? (kan ju skilja sig från år till år men om det tas samma tid varje år, på samma gärde, så kan det vara liknande värden varje år)

Det är iaf typiskt att en häst med proteinbrist är dåligt musklad/hullad i överlinjen och har en stor buk. Då brukar det vara så att man ska bygga upp ÖVERLINJEN så den blir rundare/större, INTE att man ska minska storlek på buken (den är ju bara stor i jämförelse med den tunna överlinjen).
Buken är oftast inte fylld av FETT utan av långa tarmar som är fyllda med grovfoder - och det är ju så det ska vara på en häst! Sen är det så att på riktigt vältränade hästar finns mer magmuskler som orkar hålla upp allt det och då ser den mindre ut också.

Jaja - en liten fundering framförallt till hästägaren... Om du vill få din häst att se mer proportionelig ut!

Jag råkade lägga in svar på detta på fel sätt, det hamnade som inlägg längre fram. Är inte van att skriva på forum :o

Jag brukar ge lucernpellets och olja.

Har även fått mkt bra resultat med kraft grön.

KL
Har mkt bra bra erfarenheter av plussen. Fodrade min nyss hemkomna fullblodskille det då han kom hem mitt i sommaren tunn som f-n, och hade missat det mesta betet hemma hit när han kom, dvs de gick fortfarande ute på bete och det var långt kvar på säsongen, men det bästa och rikligaste betet var uppätet.

blev resultat på ca 3 veckor, sen dess har jag aldrig haft hull problem över huvud taget på honom. (nästan 4 år sen nu)

om du inte har analys på grovfodret skulle jag fodra med lucern som kompliment.

du verkar ha bra koll, håller fullständigt med dig. Det är mycket energi men lite protein i höet tydligen. Jag har börjat ge hackad lusern och det har fallit väl ut. Han ser "normal" ut nu.

Åh vad roligt att du fått ordning på det!

Har inte läst igenom tråden, men jag bytte från Krafft Pluss Grön till Hippo Grow Alfa när mitt digivande sto tunnade ur tidigare i höstas. I mitt fall var det främst p.g.a. att de 1.5 kg Pluss Grön som är maxgivan per dag helt enkelt inte räckte för att tillgodose hennes behov. Började se resultat efter det, men det kan ju bero på fler faktorer än bara foderbytet.

Har även givit Lucernhack i en hink i boxen varje kväll.

Har provat olika fodermedel till mitt svårfödda fullblodssto.
Det spelar egentligen ingen roll vilken sort jag ger, det är mängden mat som räknas.

Mitt sto kräver 120Mj, får hon mindre blir hon tunn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vilket är det bästa fodret till en häst som under senaste tiden fått dåligt hull. Hade mask för några månader sedan. Behöver något...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Senast: Madick
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 063
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025