Krafft Pluss Energi

M

Miss_Hanna

Någon som har erfarenheter om detta fodertillskott?
Positivt och negativt?
Någon som har tips om något annat fodertillskott som plussar på energin hos hästen?
Tacksam för svar! :)

Sv: Krafft Pluss Energi

Havre? Olja? Har ej provat kraffts energi, men var mkt nöjd med kraffts protein då jag i perioder behövde det.

Krafft Pluss Energi ger inte mer energi än många av färdigfodren, innehåller 11 MJ, det är ett koncentrat vilket innebär att det är mer av tillsatta mineraler, vitaminer och spårämnen än i ett färdigfoder, tror det är ca 3 gånger mer av respektive vitamin i Plussen. Så är det bara energin du vill åt finns bättre alternativ!
Krafft hade tidigare ett foder som hette Krafft Energi, det var utan tillsatta vitaminer och mineraler och jag tror det låg över 12 MJ.
Men tex Betfor, Vitafor Derby, Krafft Sport, Hippo Pro Action innehåller mer energi än Krafft Pluss Energi.

Hästen tävlar dressyr på MSV nivå och där behövs det där lilla extra för att tillhöra toppen!
Han är 6 år, 174cm, så det är en rejäl häst.
Han får idag 4 mått havre, ca 2 mått betfor, 10-12 kg hö, samt mineraler.
Men saknar det där lilla extra i energin, så behöver något mer, vill gärna ha kvar havren och så som jag har eftersom det ändå ingår i min stallhyra.
Någon som har tips och råd?

Ett mått är ett väldigt brett begrepp beroende på vilken typ av mått man använder, så det säger inte så mycket!

Om man använder spannmål i sin foderstat och vill lägga till något mer med mycket energi så gillar jag Vitafor Derby (12,2 MJ, endast 7,6% stärkelse, 16% växttråd). Är hästen i gott hull redan skulle jag ta bort en del av havren och ge VD i stället, behöver den hull också skulle jag bara lägga till VD i den befintliga foderstaten!

När jag skriver ett mått, så menar jag ett sådant vitt krafft mått! :)
Okej! Tack för tipset! Ska genast kolla upp det fodret! Hur mycket rekommenderar du att man ska ge ca?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama