KRAFFT PLUSS blå/röd

M

Mayflower

Vad tycker ni om detta foder spontant?? Är det vettigt att ge till en oerhört lättfödd 3-åring?

Sv: KRAFFT PLUSS blå/röd

Det är nog ett bra foder att ge i rätt sammanhang, precis som alla andra foderslag.;)

Om det funkar till din häst beror på dess behov och framförallt på grovfoderanalysen.

Är hästen lättfödd så är nog ett proteinkoncentrat att föredra (om protein fattas) då lättfödda hästar oftast klarar att äta sitt energibehov genom höet.

Senast ändrad:

Vad finns det för proteinkoncentrat?

Soja och Krafft Protein är de som innehåller mest protein.

Andra är t.ex Hippo Alfa, Krafft Groov (90 & 125), lucern mfl. Avelsfoder brukar ligga bra till, men de brukar vara rätt så energirika också.

Nej det är verkligen inte ett alternativ för en LÄTTFÖDD häst. Dessutom är din häst ung och behöver snarare att proteinfoder än ett energirikt foder som pluss blåröd är...

Om du inte har analys på ditt grovfoder(hö/silage) så är det bästa att fodra med lusern - det är ett proteinrikt foder som räknas som grovfoder (oavsett om det är pellets eller hack) och därför är det riskfritt att överutfodra med protein från det. (dock finns det hästar som är känsliga för lusern ändå!)
Alltså - OM ditt hö är proteinrikt så gör det inget om du ändå tillför mer protein från lusern (du märker om hästen börjar bli för RUND eller loj - då kan man minska på det bara).
Om det däremot är proteinfattigt hö du har så vore det synd att din häst får proteinbrist och får svårt att sätta muskler eller t o m tappa muskler. Därför är lusern ett bra sätt att säkra proteinintaget! Man byter ut ett par kg av höet mot lusern helt enkelt.

Så gör jag alltid om analys fattas på grovfodret. (även till lättfödda hästar! Just nu är det en kraftigt överviktig nordsvensk som får det)

Det är lite lustigt.... jag var på en tävling nyligen där KRAFFT hade monter och pratade då med en av deras foderrådgivare. Jag sa att jag hade en 3-åring (1.57, imp-korsning) som är extremt lättfödd och frågade vad hon rekommenderade för foder. Hon sa då att jag kunde ge ca 1/2 kg KRAFFT blå/röd (det var visst det minsta man kunde ge för att täcka mineralbehov) och sen "toppa" med vanlig havre, typ 1/2 kg.

Jag blev lite komfunderad och ställde därför frågan här. Men du tycker alltså det är helt galet med blå/röd till min häst?

Ja det tycker jag. Förstår inte alls deras resonemang! Är väl nån slags försäljningstrick...

Du behöver varken ge spannmål eller detta blåröd. Ge lusern istället till din unghäst!
Men första rådet är givetvis att analysera grovfodret och se OM det överhuvudtaget behövs nåt kraftfoder/tillskott alls (lusern kan man visserligen ge ändå men det kan vara onödigt).

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 837
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 036
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar