krafft muskel eller sojamjöl?

Sv: krafft muskel eller sojamjöl?

Jag trodde faktiskt att du tittade med mera kritiska ögon på tillverkarnas beteckningar på sina produkter, du förvånar mig.
Jag är inte ett dugg spydig mot dig.

vad menar du ? vad vill du klassa fodren som? Det spelar ingen roll vilken tillverkare det handlar om, man delar fortfarande in olika foder sorter i grovfoder och kraft/sport foder. Är det namnet sport du stör dig på eller vad är problemet? det är väl fullständigt ovidkommande att det råkar tillhöra en kategori som kallas sport, poängen är fortfarande att det inte är ett koncentat, vilket sojan är.

Min häst är faktiskt mycket piggare på sojamjöl än muskeln, så jag ska inte heller skvallra. :p

Svarar flera angående olika begrepp!

Sojaskrå/sojamjöl (råprotein ca 475 gram) är mald/krossad sojaböna (skalet borta och oljan urpressad)
Det finns även något heter sojaproteinkoncentrat (råprotein ca 530 gram), vet dock inte vad det är som är mer utvunnet eller om det bara är så att man pressat ur ännu mer olja, sojaproteinkoncentrat brukar dock inte finnas i foderbutiker!

Uttrycket proteinkraftfodermedel (av tradition kallas det så om innehållet är över 175 gram smb rp, enligt Christina Planck) passar således in på både sojaskrå och Krafft Muskel.

Angående Krafft Muskel så passar det till Högpresterande, Normalpresterande, Avel & uppfödning, Konvalecent, Seniorhäst, och Het häst enligt Kraffts hemsida, det vill säga i princip alla hästar, det är naturligtvis beroende på hur den övriga foderstaten ser ut!
Den stora skillnaden på soja och Krafft Muskel är att i soja får du bara protein från en råvara och i Krafft Muskel får du protein från flera olika råvaror! I Krafft Muskel är det även tillsatt lysin och metionin utöver det som finns i råvarorna vilket gör att den innehåller 30 gram lysin per kg till skillnad mot soja som normalt sett innehåller några gram mindre lysin per kg!

Senast ändrad:

Angående Krafft Muskel så passar det till Högpresterande, Normalpresterande, Avel & uppfödning, Konvalecent, Seniorhäst, och Het häst enligt Kraffts hemsida, det vill säga i princip alla hästar, det är naturligtvis beroende på hur den övriga foderstaten ser ut!
Den stora skillnaden på soja och Krafft Muskel är att i soja får du bara protein från en råvara och i Krafft Muskel får du protein från flera olika råvaror! I Krafft Muskel är det även tillsatt lysin och metionin utöver det som finns i råvarorna vilket gör att den innehåller 30 gram lysin per kg till skillnad mot soja som normalt sett innehåller några gram mindre lysin per kg!

Finns det något kraftfoder som inte passar "alla" hästar om man får frågar tillverkaren?

Visst är det oftast så!

Att jag hade med det nu var att någon tidigare i tråden skrivit att Krafft Muskel är ett "sport/kraftfoder", vilket det inte är för mig och inte för Krafft heller!
Utan det är ett proteinkraftfoder som kan passa in i många foderstater där det fattas protein, sen är det en annan sak att det innehåller råvaror som vissa hästar inte kan äta!

Skillanden mellan foder som kraft muskel och soja är att kraft muskel är ett sammansatt foder som innehåller lite av varje och kan agera som fullfoder om det bara har rätt värde, soja liksom potatisprotein inte innehåller något extra lull lull utan bara protein och i vill mån energi (går inte att undvika då protein i sig ger energi.

Vad man väljer beror på personliga preferenser och övrig foderstat.

Krafft Muskel kan inte anses som fullfoder, då det inte har några tillsatta vitaminer eller spårämnen som full/färdigfoder har!

Visst är det oftast så!

Att jag hade med det nu var att någon tidigare i tråden skrivit att Krafft Muskel är ett "sport/kraftfoder", vilket det inte är för mig och inte för Krafft heller!
Utan det är ett proteinkraftfoder som kan passa in i många foderstater där det fattas protein, sen är det en annan sak att det innehåller råvaror som vissa hästar inte kan äta!

Det är det visst - för Krafft och enligt beskrivningen och innehållet också. Eftersom det innehåller så mycket annat än just protein i fråga om spannmåls sorter som energi källa så är det ett kraft och sportfoder - inte ett protein koncentrat så som sojan är - över huvud taget, precis som Lobelia kommenterat, och som du faktiskt - dig själv till trots då du nu säger emot dig själv, har beskrivit skillnaden muskel/soja i ditt första inlägg.

ang. resten av innehållet så vänder du det som att det innehåller spannmål som man inte vill ha. Du kan precis lika gärna vända på det - passar innehållet i muskeln med grovfoder innehållet, blir det ett utmärkt kraftfoder som både kompletterar protein behovet samtidigt som du får in en hel del MJ från spannmåls biten.

Krafft har ju nyligen gjort om sin hemsida, så nu ligger detta kraftfoder - som kallas TILLSKOTTS foder, i varje kategori där det kan tänkas passa, dvs både högpresterande, avel, seniorer och konvalecenter osv osv.

Innan sidan gjordes om, låg den i kategorin högpresterande samt avel.

I övrigt så är det bogus att det ö.h.t finns något som kallas fullfoder, och som beskrivs av tillverkarna som ett sådant. För precis som alla existerande fodersorter på marknaden så bestämmer grovfodrets innehåll huruvida tillskotts fodret bidrar till att ge en full tillgång till behovet av mineraler och övrigt. Men det finns som sagt tyvärr hur många tillskottsfoder som helst, som beskrivs som fullfoder, och det är felaktigt och vilseledande.

Senast ändrad:

Krafft Muskel kan inte anses som fullfoder, då det inte har några tillsatta vitaminer eller spårämnen som full/färdigfoder har!

Vi har nog båda rätt har, kollade och det var en del tillsatt/garanterat, fosfor, kalk, lysin bland annat.

Svarar flera!

Jag försöker inte försvara fodertillverkarna utan vill bara försöka att reda ut de allmänt använda begreppen i branschen!

Begreppet "fullfoder" används i kobranschen (även får) där man ofta använder fullfodervagnar, i dessa vagnar blandar man grovfoder, spannmål, proteinkraftfoder, mineraler och det som behövs för att uppfylla kons behov, man utgår från grovfodrets värden och huvudsakliga innehållet är grovfoder!
I Sverige tror jag inte att det förekommer att man ger fullfoder till hästar, men i vissa andra länder vet jag att man kan köpa fullfoder på säck till hästar, dvs en blandning av grovfoder och annat, tanken är att man ska kunna använda det som enda foder!

Färdigfoder, begreppet används inom flera djurslag, foder som är tänkt att det ska uppfylla alla behov och tillsammans med grovfoder för hästar, får och kor! För grisar är det det enda fodret! För häst grundar sig sammansättningen oftast på en giva av 0,4 kg / 100 kg häst för att uppfylla behovet av mineraler och vitaminer tillsammans med ett idealhö för fodertillverkaren!

Koncentrat används i vart fall som uttryck i häst och kobranschen, det är en blandning med högre innehåll av vitaminer och mineraler än färdigfodret, för att tanken är att man själv blandar ut det med spannmål, på hästsidan är det idag också vanligt att man ger bara ett koncentrat tillsammans med bra grovfoder.

Premix används till grisar, de flesta stora grisgårdar har blötfoderanläggningar där man blandar spannmål, proteinkraftfodermedel och en premix (ca 3-4% av blandningen), premixen innehåller bl a mineraler, vitaminer och aminosyror!

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 256
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Då våra analyserade foder i närområdet är av urkass kvalité så fodrar vi nu med ett oanalyserat men istället av mycket god kvalité. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 761
Senast: SusieQ
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar