krafft muskel eller sojamjöl?

ElinPelin

Trådstartare
Jag utfodrar nu med muskel men räknade på att soja harblir en del billigare. vad finns det för för och nackdelar? Med muskel måste man ju fodra mineraler. sojan har mycket fosfor. hur gör ni? Kraffts röda mineraler? Har en grov dponny. Typ 400 kg. han behöver ett halvt kilo muskel. det kommer alltså bli mer än 100 gr per 100 kg häst soja. skriver med mobilen. ursäkta stavning.

Sv: krafft muskel eller sojamjöl?

Det jag själv tänker på med sojan är miljön, och att det kanske blir svårare att få i hästen (har inte provat så det kan ju vara en fördom :angel: ). Men det ska bli spännande att höra andras åsikter för det är klart att det är intressant med något som blir billigare.

är det proteinet du är ute efter? utan att ha läst innehållet i "muskel" så vågar jag nog påstå att 400g soja innehåller mer protein än 500g "muskel"...
vad är det för innehåll i "muskel"?
om du behöver fodra mineraler eller ej beror ju på ditt grovfoder...
jag fodrar helst med lusern för att få upp proteinet, soja kommer i andra hand då det är billigt och behövs i så små mängder.
Jag fodrar aldrig med "färdiga" kraftfoder då man ofta får betala mycket pengar för proteinet och dessutom får man en jäklamassa energi med på köpet... jag har lättfödda hästar så det är alltid proteinet jag är ute efter, energi får de satt de räcker å blir över från grovfodret...
den stora nackdelen med soja är att det är en stor miljöbov, då den fraktas från andra sidan jorden och man skövlar regnskog för att odla den.

Fördelar med soja: Billigt, relativt liten mängd.
Nackdelar: Magen är ofta känslig mot soja (vänj in lååååångsamt), behövs oftast blandas ut i något (de hästar jag mött har inte velat äta de annars), inte miljövänligt.

KL

Stod nyss i valet och kvalet att byta från soja till Krafft muskel till mina hästar. Men valde att fortsätta med sojan.

Tror att de ligger ganska jämnt gällande energin, om jag inte missminner mig. Men muskel ligger på 370 SRP/kg foder (tror jag minns rätt) och sojan jag köpte senast låg på runt 415 SRP/kilo.

Min ena häst kan vara lite skeptisk till vissa foder, men han äter sojan glatt utan att blanda den med annat än mineraler. Båda mina hästar mår bra i magen och har inte haft några andra problem med den.

Jag håller med om miljöaspekten, men när jag vägde samman allt (inkl det kommande foderbytet som skulle blivit om jag bytt) så fick det bli soja fortsatt.

Jag provade med soja, men två hästar äter det inte över huvud taget och den tredje blev väldigt dålig i magen redan på så små mängder som en matsked. Jag valde istället lusern till stona och lusern + krafft muskel till grabben. Jag har sett stora skillnader redan efter en dryg månad med det fodret och rekommenderar det verkligen. Sojasäcken står numer i hönshuset och de äter det gladeligen :)

Mineraler beror som sagt på grovfodret och eventuellt övrigt kraftfoder.

Tack för alla svaren!

Sist jag kollade sojan så var det nästan exakt samma värden som muskel. och det skiljer bara 4 kronor dock så är det 10 kg mer i sojan.

Angående mineraler har jag inte haft med dom i analysen. vet inte vad höet innehåller. men eftersom muskel inte innehåller mineraler räknar jag med att dom ska gå på blåa. funkar ju 8 gånger av tio. men eftersom sojan innehåller så mycket fosfor och jag räknar med att höet är normalt skulle jag ju behöva fodra upp kalciumen. Då är väl rött bäst. funderade på om någon hade haft samma tanke.

Främst med tanke på miljön kommer jag att fortsätta med muskel. det känns smidigt och säkert. får kosta några kronor mer per dag. Får längta efter vårgräset ;-)

Jag fodrar med både soja och muskel för att få upp proteinet (4 årig hbl). Någon stans i bakhuvudet har jag för mig att någon sagt till mig att man bara "får" ge 100 g soja per 100 kg/häst.
Med det i bakhuvudet så ger jag även muskel. Ger även miner grön för att komma upp i mineralbehovet. Dom röda var ju för f*n svindyra!
Någon här kanske vet om det stämmer med 100 g soja per 100 kg/häst?!

Jag fodrar med både soja och muskel för att få upp proteinet (4 årig hbl). Någon stans i bakhuvudet har jag för mig att någon sagt till mig att man bara "får" ge 100 g soja per 100 kg/häst.
Med det i bakhuvudet så ger jag även muskel. Ger även miner grön för att komma upp i mineralbehovet. Dom röda var ju för f*n svindyra!
Någon här kanske vet om det stämmer med 100 g soja per 100 kg/häst?![/QUOTE]

Jag har läst det också här på Buke.

Det man brukar rekommendera är väl max 100 g soja/100 kg häst och utfodringstillfälle. Skulle hästen ha ett större behov av soja än 100 g/100 kg kroppsvikt så får man dela upp det på fler givor.

Den största skillnaden är att sojan är ett rent protein tillskott medans Krafft muskel är ett sportfoder som innehåller följande i fallande ordning, volym mässigt:

Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre
Kli av skalad havre
Betmelass

Oavsett vad man vill kalla det så har Muskel mycket protein och man behöver inte stödja sojaodlingen. Måste man avstå från stärkelse så fine, kör på soja.

varför talar du om detta för mig? :confused: Jag förklarade skillnaden på de två fodervalen till TS. Kort och gott. Vill man inte ha ett sportfoder med allt det spannmål som ingår i muskeln för att nå önskad protein halt, samt det ökade priset det handlar om, finns potatisprotein att fodra med som alternativ till sojan.

själv fodrar jag med muskeln ;)

varför talar du om detta för mig? :confused: Jag förklarade skillnaden på de två fodervalen till TS. Kort och gott. Vill man inte ha ett sportfoder med allt det spannmål som ingår i muskeln för att nå önskad protein halt, samt det ökade priset det handlar om, finns potatisprotein att fodra med som alternativ till sojan.

själv fodrar jag med muskeln ;)

vad menas med sportfoder?

Sportfoder ger en hel del energi.

Melasserad betpressmassa
Vete
Havre
Kli av skalad havre
Betmelass

Det här är mycket kolhydrater som ger energi. Inte alla hästar blir så lätta att rida med så mycket energi utan dom behöver kanske bara proteinerna och då är sojan lämpligare.

Senast ändrad:

det är ett energi foder, som , vilket du ser om du går in på Kraffts hemsida, klassas som just ett sport/kraftfoder kategori mässigt, du hittar det varken som avels foder eller grovfoder. Själva innehålls förteckningen som jag redovisat är anledningen till varför. Sojan är ju ett koncentrat, där du vill ha ut vad det består av till merparten, dvs protein. energi kan du aldrig komma ifrån att något innehåller, i sig.

Men det är väl ungefär lika mycket MJ i muskeln som i sojan?

Ja det är ungefär samma värden.

jag tror inte min ickesportiga häst blir mer sportig av Muskel:D. Men det är klart han kan ju inte läsa innehållsförteckningen, så jag ska inte skvallra.:cool:

Men lägg ner spydigheterna :confused:
Jag har påpekat att fodret klassas som ett kraft/sportfoder pga sitt innehåll, medans soja inte gör det. Vad är det du stör dig på?

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 256
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Då våra analyserade foder i närområdet är av urkass kvalité så fodrar vi nu med ett oanalyserat men istället av mycket god kvalité. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 761
Senast: SusieQ
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar