krafft lucern

em76

Trådstartare
Vad tycker ni om kraffts lucern? Ska jag välja pellets eller hack om jag ska ge 4 kg hö och 2 kg lucern till en normalstor islandshäst?
 
Sv: krafft lucern

Jag använder själv Krafft Lusern Hackad Strå och tycker att det är jätte bra. Men det måste ju passa till den övriga foderstaten. Ska du byta ut endel hö mot Lusern, så är det Krafft Lusern Hackad Strå eller Krafft Lusern Mix som du borde välja på, då Krafft Lusern Pellets inte räknas som grovfoder.

Mvh Bella :)
 
Sv: krafft lucern

Jag tycker det låter som lite hö så jag skulle inte välja den pelleterade formen av lucern. Men så är jag en hängiven höfanatiker :)
 
Sv: krafft lucern

Är det samma hållbarhet på hack som pellets? Visst är väl hacket dyrare?
 
Sv: krafft lucern

Hacket är obetydligt dyrare, har för mig att det skiljer ungefär 25 öre / kg.

Vi blandar till våra: hack ovanpå höet som frukost och lite pellets (uppblötta) med kraftfoder till kvällen. Hack räknas som grovfoder vilket för oss är en fördel. Eftersom det är 25 kilo i påsarna så går det åt såpass snabbt att du inte behöver bekymra dig om hållbarheten.
 
Sv: krafft lucern

Hacket är nog kortare hållbarhetstid på men ska du ge 2kg om dagen så går ju en "bal" på 25kg åt snabbt. Hacket tar ju lite större plats att förvara men du behöver ju inte blötlägga det. Jag tycker det verkar som de flesta hästar föredrar hacket, det blir ju lite mer att tugga.

Där jag köper mitt foder kostar 30kg lucernpellets 112kr (3,73 kr/kg)
och krafts hackade strå kostar 138kr/25kg. (5,52 kr/kg)
Men det kan ju variera från affär till affär, jag har kollat upp och Lucern av märket Green Power (hack) kostar 100kr (20kg) (5,00 kr/kg).

När jag har gett hack har jag vägt det i en hink med hövågen (väg hinken först såklart) och sen gett det i krubban.
 
Sv: krafft lucern

absolut strå eftersom h*n får så lite hö!

Min pålla äter lusern strå med god aptit!
 
Sv: krafft lucern

Jag föredrar hack för det räknas som grovfoder, pellets räknas som kraftfoder förstod jag när jag började med detta.

Valacken får 7,5 kg hösilage och skall gå upp i 1 kg hack för att få i sig det protein som behövs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp