Krafft Groov..

N

Nanook

Jag funderar lite på att börja fodra mina hästar med Krafft Groov...

Den ena tränas för trav, den andra är ridhäst..varmblodiga.

Nån som har erfarenhet med det här fodret, positiva / negativa ??

Sv: Krafft Groov..

Räkna ut en foderstat som passar hästen och lägg till det som behövs på sidan om.

Ja, självklart, men nu var frågan om erfarenhet rundt Krafft Groov.

Min personliga erfarenhet är att det är ett helt OK foder, men jag har fått bättre resultat med andra fodermedel (lusern t.ex.)

Jag har BARA positivt att säga om Krafft Groov! :love:

Hästarna blir fina som tusan snabbt och det verkar vara mycket smakligt! Är också ett "snällt" foder som man kan ge mycket utav! :laugh::laugh:

(Min 07:a äter det nu och har gjort ända sen hon var liten, haft müslin i samma serie också, men den tröttnade hon lite på så vi bytte tillbaka till pellets igen, hoppas på att hon vill stanna med pellets ett bra tag nu)

Vad bra:)

Mina har lite lätt för att bli heta i topplocket, så jag tänkte att detta fodret kunde roa ned dom lite, då det är "bättre änn havrefritt", som det så fint står i Krafft sin foderkatalog:p

Ja jag upplever också att krafft är ett "lugnt foder"! :laugh: (Vilket kan behövas till min rödtott, hon är eldig av naturen så att det räcker o blir över! :devil: ;) :love:)

Hehe, det är samma sak med mitt svarta lyn:D han behöver absolut inte mer energi enn han redan har,
men tycker endå han behöver få lite kraftfoder, då han tränas rätt hårt i hoppning, dressyr och långdistans ritt:D

Gör först en analys av ditt hö och räkna sedan ut vad du behöver fylla på med!

Behövs då kraft av något slag så kan jag varmt som jag redan skrivit Groov! :laugh:

Jepp, har sändt inn ny analys på höet, väntar i spenning på svare:p

Men, är inte Groov et fullfoder?? tänker inte på vitaminer och salt, men att det kan annvändas som enda kraftfoder, eller måste man "fylla på" med annat kraftfoder??

Det beror helt på höet! (Men visst brukar det räcka med groov + mineraler)

Med mitt hö så räcker det med groov och extra tokosel.

Men om du matar in värderna i tex Hippocampus (googla fram programmet) så kan du se exakt, tänk på att det programmet ofta ligger lite lågt i sina värden.

okey, analysen som jag fikk med höet, visar bara TS, Smältbart råprotein och energi, (lite protein ,34 och eneri 8,6) så jag har skickat inn för ny analys för att få med mineral analys oxo...

Har tittat lite på Hippocampus, så vet hur det fungerar nu:D

Tack så jätemycket för dina svar, nu ska jag ta kvällen:p

Ja det är alltid bäst att ta med mineraler också! :laugh:

Ja du har ett hö med bra MJ och dåligt SR så jag tror att Groov kommer att kompletera bra! (MJ 11 och SR 125 :love:)

Ja det var så lite så, skicka PM om du vill ha mer hjälp!

Sov Gott och lycka till!

KL

Är det ngn som har koll på huruvida Krafft utvecklat konsistensen på sitt pelleterade foder sen några år tillbaks? Har så sjukt dåliga erfarenheter av att det blir som en deg i halsen på hästen, med foderstrups förstoppningar som följd, även om det blötläggs..... Undviker deras foder pga detta, men sen slog det mig att eftersom många klagat på just den här tendensen, så kanske de utvecklat fodret sen dess? Ngn som vet?

(ursäkta trådkap)

Min häst har aldrig haft problem med att det skulle fastna i halsen. Det är fina bra pellets som förvisso sväller mycket, men hon äter såpass långsamt och har en stor krubba så att hon kan ta god tid på sig.

Jag har enbart gott att säga om Krafft Groov, och Krafft över huvud taget. Groov och Sport används ju i enormt många stora anläggningar såsom stuterier och tävlingsstallar inom olika discipliner, och jag kan aldrig tro att det skulle vara så om det inte fanns något bra med fodret.

Jag har kört på det i 10 år och aldrig haft nån tendens till förstoppningar. Men jag har alltid gett blött med betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka