krafft foder

F

fraaida

kollade i gammla forum men httade inget som gedde svar på min fråga så gör en ny tråd.
Jag ger min häst betfor och Krafft grund. är det för lite? alltså kan det behövas musli eller vitaminer till? och föresten, vad är vetegroddolja bra för och finns det någonting man kan ge så att hästen får bättre hovar?:) tack på förhand.

Sv: krafft foder

Musli,havre,Krafft,Hippo.......själva fodret spelar faktiskt mindre roll.

Det som spelar roll är andelen proteiner,energi osv som hästen får i sig via fodermedlet.

Har du en analys gjord på ditt grovfoder så kan du via det räkna ut om du behöver komplettera med spannmål,mineral osv.

Lycka till!

Gör en höanalys så kan du räkna ut vad hästen behöver för kraftfoder. Biotin och b-vitaminer är bra för hovarna.

kollade i gammla forum men httade inget som gedde svar på min fråga så gör en ny tråd.
Jag ger min häst betfor och Krafft grund. är det för lite? alltså kan det behövas musli eller vitaminer till? och föresten, vad är vetegroddolja bra för och finns det någonting man kan ge så att hästen får bättre hovar?:) tack på förhand.

Hur mkt rider du eller tränar? Hur ser din häst ut? I de fullfoder som finns ska du inte behöva att ge något extra. Det finns allt som behövs.

Får hästen bara grovfoder till så klara hon/han sig på det. Är hästen fin i hullet så har du rätt giva, anser jag. Jag ger inte mkt för alla dessa numeriska uträkningar.

Biotin är bra, precis som någon här ovan skrev.

rider varje dag, normal/lätt träning tror jag.
smäcker kallblodstravare i fint hull. ska testa biotin då, hon har ganska dåliga/mjuka hovar.

Beror ju helt på grovfodret. Det där är bara ett säljknep från fodertillverkarna.

Hon skrev ovan att hästen var i fint hull osv. Då finns det enligt mig inget att ändra på. Det verkar som om allt var ok. Lätt träning/ normal träning, så det låter som om hon är ganska nöjd hur hennes häst är och beter sig.

Men kan hålla med om att m man tränar hårt dvs SVETTDRIVANDE träning så kan de behöva extra för att tillgodohålla sig allt de gör av med.

rider varje dag, normal/lätt träning tror jag.
smäcker kallblodstravare i fint hull. ska testa biotin då, hon har ganska dåliga/mjuka hovar.

Va bra, på Ö&B har de Biotin som jag tycker är perfekt. Pelleterad form lätt att ge och slipper pulver. Lätt att se om det lämnas kvar i krubban. Och inte dyrt som Biotin annars kan vara. Har själv använt detta från Ö&B funkar väldigt bra.

Gör en analys på kraftfodret, är det bra värden behöver du kanske inte ge något kraftfoder alls.
Jag har själv kallblodstravare, modell större och grövre, som klarar sig utmärkt på bra grovfoder. Det enda extra jag ger dem är en liten skvätt betfor (ca 100 g/häst och dag), 1/2 dl linfröolja och ett par kilo morötter.

Mina hästar rids 5-6 dagar/vecka, på ridbana och i skogen.

tack, då ska jag kolla på Ö&B nästa gång jag åker till stan;)
ja då behöver jag kanske inte ändra på någonting, men jag har hört att det finns nån mindra blå burk man ska ha till grund? skickar man in ett prov av höet när man gör en analys?=p

Hur mycket krafft grund får din häst om dagen? Grunden är ett jättebra foder som ger hästen de ämnen de normalt behöver för ett normalt arbete. Har du ett hyffsat bra hö och hästen får tillräckligt m krafft grund så räcker det aldeles utmärkt till de flesta hästar. Är hästen fint i hull och känns bra i ridningen så tyder det på att du hittat ett foder som passar din häst! Man kan behöva kompletera m diverse tilskott om hästen är väldigt känslig vid fällning, om du ska tävla mycket en period eller liknande men de är inte alltid de behövs. Min häst (halvblod som tränas 40-60min/dag + tävlas) går normalt på 3,6kg krafft grund om dagen + 3dl betfor och 9kg hö. Det funkar super på honom! Han får också Selenavite E som är en multivitamin. Har vi några intensiva veckor framför oss byter jag ut ungefär 1/3 av grunder till havre.

oj, jag rider henne typ runt en halvtimme per dag, ute i skogen, 1-2 ggr vecka åker jag och rider henne på en bana för lärare då blir hon ofta ganska svettig. men jag ger henne 2-3 dl grund. Det kanske är väldigt lite.. och betfor ibland då får hon ungefär 1/4 dels liter.

2-3 dl är ingenting för en kallblodstravare, det gör varken till eller från. Men om hon är i bra hull osv. så ser jag ingen anledning att ge henne något kraftfoder.

Som den ovan skrev, de gör nog varken till eller från. Har ni bra grovfoder räcker det m bara hö. Däremot är de bra om hästen har saltsten!

saltsten har hon, den flickar hon på väldigt mycket:) men jag ger henne lite grund endå, iallafall höst/vinter och vår. men kan man bara köpa biotin på tex hööks, jamenar det är ja bara bra att ge hästen det va?:D hon måste ha skor på ridbana med grus, annars haltar hon..:mad:

oj, jag rider henne typ runt en halvtimme per dag, ute i skogen, 1-2 ggr vecka åker jag och rider henne på en bana för lärare då blir hon ofta ganska svettig. men jag ger henne 2-3 dl grund. Det kanske är väldigt lite.. och betfor ibland då får hon ungefär 1/4 dels liter.

Om hästen är i fint hull och mår bra på såpass lite kraftfoder klarar den sig nog helt utan också. ;) Då slipper du lägga ut pengar och resor på det, sas. Krafft Grund är i princip detsamma som havre, näringsmässigt, men mycket dyrare...

Med en höanalys vet du säkert hur det ligger till, och det är även enda sättet att veta om du behöver ge extra mineraler.

Biotin gör bara nytta om hon har brist, annars slänger du bara en massa pengar i sjön som du kan behöva till vettigare användning.

Brist på vadå?:o
Finns det nått annat man kan göra för att hon ska få iallafall lite bättre hovar. kan väl tänka mig att hon är född med dåliga.
Jag smörjer in dom med babyolja ibland nu, det är bra va?

Om hon har brist på biotin, annars kissar hon bara ut det. Säger som så många andra, analysera höet så vet du vad du ska fodra med, du sparar massor med pengar på en analys istället för att dutta med lite av varje och dyra tillskott.

vart skickar man höet då? och hur får man tag på dit man ska skicka det? vi har ju inte samma hö hela tiden, känns så onödigt att skicka ett hö som snart kommer ta slut...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka