Köttfondue - olja eller buljong?

tott

Trådstartare
Tänkte käka fondue på fredag. Hur brukar ni göra? Har ni olja eller buljong? Vilka tillbehör?

Jag lagar inte fondue men jag säger buljong. Eftersom jag då och då ätit fondue och är passionerat mot oljefondue som blir liksom fett och kladdigt och så börjar det brinna ibland (iofs går väl det att hindra med ngt grytlock) .

Fondue med buljong har jag iofs bara ätit en gång, på japansk restaurang men det var hysteriskt gott. Oljefondue har jag ätit två gånger och jag hade nog hellre låtit bli :D

(Ostfondue var verkligen sådär när jag åt det en gång, men raclette är gott!)

Tunna köttskivor, lök, paprika, morotsstavar, purjo på längden, svamp osv.

Rött vin ska det vara i grytan. Det ger en helt galet bra smak. Tillbehör är olika grönsaker man gillar, klyftpotatis, dipsåser. Chips har vi faktiskt haft också.

Undrar om man kanske ska köpa en fonduegryta nu på en gång...

Jag har bara ätit med buljong, tycker det är jättegott! Håller med @deathslyna om att det är gott med rödvin i. Vi brukar ha tunna köttbitar och lite olika grönsaker att koka. Klyftpotatis och dipsåser till + inlagda grönsaker (typ syltlök, cornichons, minimajs) och frukter i sockerlag (persika, mandariner, päron osv). Låter ganska konstigt tycker jag själv, men passar faktiskt bra ihop!

Jag har bara ätit med buljong, tycker det är jättegott! Håller med @deathslyna om att det är gott med rödvin i. Vi brukar ha tunna köttbitar och lite olika grönsaker att koka. Klyftpotatis och dipsåser till + inlagda grönsaker (typ syltlök, cornichons, minimajs) och frukter i sockerlag (persika, mandariner, päron osv). Låter ganska konstigt tycker jag själv, men passar faktiskt bra ihop!
Har ni andra kryddor i vinet då också eller kör ni rent vin? Vi får konstiga blickar när vi tippar grytan full med rödvin och inget mer men det är sååå gott! :) började faktiskt buda på en gryta på tradera nu, har inte haft någon utan ätit hos mamma innan men det var dags. Hoppas att man vinner den så jag kan få fondue till 25-årsdagen :)

Tänkte käka fondue på fredag. Hur brukar ni göra? Har ni olja eller buljong? Vilka tillbehör?

Jag föredrar buljong i grytan. Och chips, dippsåser och kryddor till (mest bara för att).

Samt grönsaker i olika former; ugnsrostade grönsaker som zucchini och paprika, råa morots- och gurkstavar, blomkål (också gott att ha i grytan), grönsallad med diverse ... Och så något gott bröd.

Vi har ofta köttfondue som mysmat. Finns alltid något för alla smaker oavsett ålder.
vi kör alltid med olja.
Två sorters kött. Nöt/lamm och fläsk. Marinerar köttet innan.
Att stoppa i grytan brukar vi även ha marinerade färska champinjoner, paprika, körsbärstomater, steklök....de där små...större delar sig gärna och så brukar vi ha hallomibitar. Så gott med balsamico på!!!
Småplock till: soltorkade tomater, oliver, fetaost, syltlök, marinerade vitlöksklyftor, starka korvar.
Gör ett par olika dressingar att doppa prylarna i. Alltid nån vitlöksdressing.
Har bakad potatis till.

Har ni andra kryddor i vinet då också eller kör ni rent vin? Vi får konstiga blickar när vi tippar grytan full med rödvin och inget mer men det är sååå gott! :) började faktiskt buda på en gryta på tradera nu, har inte haft någon utan ätit hos mamma innan men det var dags. Hoppas att man vinner den så jag kan få fondue till 25-årsdagen :)

Aha, nä vi har gjort buljong med rödvin i, inte rent rödvin. Men det kanske vore något att testa nästa gång! Lycka till med budningen, tycker verkligen att fondue är gott och festligt vid speciella tillfällen :d

Vi brukar göra med lite extra kryddad buljong. Oftast har vi fläskkött och kycklingfilé, färska champinjoner och blomkål. Bakad potatis och sallad. :d
Vi har även en sås på yoghurt, finhackad lök, majonäs, sweetchilisås och sambal oelek :)

Kör alltid med olja. Buljong blir inte gott eller bra tycker jag. Det blir bra smak på oljan i och med man rullar köttet i kryddor innan :)
Oxfilé, pommes, grönsaker och en specialsås.

Var redan inne på att ha buljong, men nu när det börjar dyka upp lite oljedoppare så blir jag snurrig... Frågade en kompis också och hon kör med olja.

Mera tips och åsikter tas med tacksamhet emot. Ni har två dagar tid på er att övertyga mig;)

Aha, nä vi har gjort buljong med rödvin i, inte rent rödvin. Men det kanske vore något att testa nästa gång! Lycka till med budningen, tycker verkligen att fondue är gott och festligt vid speciella tillfällen :d
Gör det, mamma har alltid köpt något billigt vin, det duger bra för ändamålet, det kokas ju bara lite i det. De flesta i familjen hinner ju knappt doppa köttet innan det hamnar i munnen ändå, haha.

Tackar! Kollade vad gjutjärnsgrytorna kostar och inser att de är rätt dyra så jag lär bli en liten haj på den auktionen.

Olja = friterat kött, med en stekyta och färg
buljong =kokt kött, ungefär som om man lägger för mycket kött i en stekpanna när man ska steka.

Vi kör olja för barnen ogillar kokta prylar. Fritterat blir nästan lite grillkänsla.

Olja är mumma :d Men jag tror minsann att jag plockar fram fonduegrytan och testar med vin/buljong i helgen också, det har bara verkat så krångligt så vi har aldrig provat, men nu när ni skriver om det låter det ju smaskens, och variation är ju alltid bra :up:

Vi brukar ha typ två sorters kött och sedan lite olika grönsaker att doppa och sedan ett par goda röror och ibland bröd eller potatis till.
Champinjoner, smålökar, hela vitlöksklyftor, paprika, zucchini, minimajs och broccoli är väl vad jag kan komma på på rak arm. (Broccolin gör sig väldigt bra, den blir liksom väldigt häftig i konsistensen om man oljedoppar den!)

Vi har alltid haft olja.
I kött väg brukar vi ha flöskfile, kyckling och korv, till har vi ris och rosensås.

Måste lägga en beställning på fondue hos föräldrarna när vi åker hem nästa gång, är så gott och mysigt att äta :d

Fondue äter vi minst en gång per månad alltid i olja två sorters kött helst biff el oxfilé samt fläskfilé . Färsk paprika tomat champinjon och så minimajs tre dippsåser chips och så fetaost oliver kryddor och tapenade :d Har provat kyckling tyckte inte det var nå vidare. Halloumi var ett nytt tips kommer finnas nästa gång :p

Jag kör med en blandning av rödvin och buljong när jag kör fondue.
Sen avslutar man med chokladfondue som innehåller vit choklad, konjak och grädde.

Liknande trådar

Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
574
Senast: Tonto
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 528
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 275
Senast: sthu
·
Mat Mitt kulinariska lexikon sviker mig så ni får ursäkta rubriken. Jag tänkte göra lasagne ikväll men har glömt införskaffa mjölk till...
Svar
8
· Visningar
726
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama