Köttfärs, vad gör ni på köttfärs

Rialavargen

Trådstartare
Vad gör ni för maträtter på köttfärs.
Jag har fastnat i träsket med köttfärssås, chili con carne, köttbiffar/köttbullar och köttsoppa.
Snälla, hjälp mig med tips

Särbon gör en variant på elefantöra: Kavla en klump köttfärs mellan plastfilm. In i frysen och stek den direkt från frysen i het panna. Kan serveras med allt från bearnaisesås till tzatziki. Blir ännu godare om man har älgfärs.

Tacopaj. Lasagne. Canneloni. Köttfärsbiffar med olika smaksättning - t ex fetaost och örtkryddor är jättegott i färsen. Sousoukakia, grekiska köttbullar (helst på lammfärs förstås) som kokas i tomatsås.:love:

Jag har fastnat i träsket med köttfärssås, chili con carne, köttbiffar/köttbullar och köttsoppa.

Brukar göra en rätt med curry och kokosmjölk. Stek lite lök, stek köttfärsen och krydda med curry (ev salt om du vill) och sedan häll på en burk med kokosmjölk och låt det puttra en stund. Ät med ris. Jättegott och väldigt enkelt.

Jag gör köttfärslimpa fylld med olika saker direkt i en limpform. Häromdagen fyllde jag med knaperstekt bacon och fetaost och hade några sardeller och tomater uppepå, annars har jag gjort med mozzarella och tapenade, svamp är också gott. Endast fantasin sätter gränser! Man kan ju baconlinda den också och vända upp, men oftast gör jag så att jag bara äter ur formen så att säga. Inte alltid jättetjusigt kanske men det duger åt mig som vardagsmat :)

Utöver det som skrivits:
Paj - går att variera i oändlighet.
Fyllda grönsaker - paprika/tomat/aubergine...gröp ur dem, blanda innanmätet med stekt köttfärs, fyll, kör i ugn.

Allting som går att göra med cornfärs, går också att göra med köttfärs. :P

Vad kul med alla nya tips.
Jag gör ganska ofta kålpudding, det glömde jag bort att skriva. Ska prova det som ni skrivit:-)

Jag gör köttfärslimpa fylld med olika saker direkt i en limpform. Häromdagen fyllde jag med knaperstekt bacon och fetaost och hade några sardeller och tomater uppepå, annars har jag gjort med mozzarella och tapenade, svamp är också gott. Endast fantasin sätter gränser! Man kan ju baconlinda den också och vända upp, men oftast gör jag så att jag bara äter ur formen så att säga. Inte alltid jättetjusigt kanske men det duger åt mig som vardagsmat :)
Rökt skinka och tärnad ost blir gott med.

Det du räknar upp, men också burritos, tacopiroger och köttfärslimpa. Har hittat ett recept på piroger som blev jättegoda. Köttfärsröran passar jättebra som fyllning i burritos och också som alternativ pastasås.
Receptet:
http://www.hemmetsjournal.se/mat/Tacopiroger-med-chutneydipp/recept-12330

Är också tacksam för tips på köttfärsrätter.
Det jag gör, förutom pastasås (inkl lasagne) och pannbiff/hamburgare är paprikagryta (gör en köttgryta med grön paprika, servera med ris eller potatis) och moussaka (varvar köttfärssås med aubergine, tomat och potatis och gratinerar i ugn)

Fungerar alla tips i den här tråden med quornfärs också, någon som vet?
Jag tycker ofta den färsen blir så torr och tråkig. Kanske är det något hemligt knep jag har missat?

Fungerar alla tips i den här tråden med quornfärs också, någon som vet?
Jag tycker ofta den färsen blir så torr och tråkig. Kanske är det något hemligt knep jag har missat?

Jag tycker man får prova sig fram lite. Quorn suger åt sig mycket vatten och i en sås kan det bli ganska geggig konsistens medan det i en torr maträtt blir för smuligt. Quornfärs är dock enklare att använda än sojafärs tycker jag. Sojafärsen är alldeles för kryddad och smakar väldigt konstgjort.

Min sambo gjorde en god rätt idag "potatisgratäng med färstäcke" tror jag han kallade den. Skivad potatis och grädde, smaksatt med tex cayennepeppar, i en ugnsform, låt puttra i ugnen ca 30 min tills potatisen är mjuk. Stek köttfärs och krydda efter tycke och smak. När potatisen är färdig bred färsen över den, toppa med tomat och ost, gratinera i ca 10 min.
Uppskattades mycket av både barnen och vuxna.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 789
Senast: Gruvan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 636
Senast: Frost116
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar