Jag stör mig på många veganers/vegetarianers språkbruk. Blandkostare beskrivs i termer som frosseri osv. Vem är det som frossar? Själv äter jag väldigt lite kött o fisk, dels för att det skall vara etiskt OK, dessutom är jag extremt kräsen. Jag är lika miljömedveten vad gäller grönsaker/rotfrukter o bär/frukt. Jag är nog född miljömedveten, långt innan Gillberg tvättade sina skjortor i mjölkersättningspulver i TV.Precis, så är det ju! Så jag stör mig verkligen på den "svartvita" uppdelningen att kött alltid skulle vara dåligt för miljön och att vegetabilier alltid är bra - när det i själva verket finns både miljövänligt kött och odling av vegetabilier som skadar miljön.
Man behöver ens knappast vara normalbegåvad för att göra miljömedvetna val i sin vardag, tyvärr missas det av många, bekvämlighet? Lathet?
Att mäta o jämföra vilka fotavtryck vi lämnar tycker jag är en bra början. Hur mycket el behöver vi göra av med? Hur mycket besin/diesel behöver vi göra av med? Använder vi bilen på ett oekonomiskt sätt? Hur produceras vår mat? Hur produceras våra kläder, textilier, skor, övrigt förbrukningsmaterial?