Har du delgett dina veterinärer denna upptäckt? det borde du om det är så bra som det är enligt din upptäckt? och vetarna som blivit förvånade osv borde ju ha agerat på denna upptäckt och frågat och tagit det vidare???
skämt åsido så mitt klargörande står fast att såna här "tips" bör ju vara förankrade och att folk som läser verkligen förstår vad de läser isåfall med kunskap bakom?
Oavsett så har det ju väldigt lite att göra med TS kroniska skada att göra ang. din rapport?
Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med så jag svarar väl på nåt sätt jag tror jag ska svara :P
Linimentet är välkänt inom travkretsar och används för just detta ändamål. Det är en stor ''ikon'' i speciellt travsverige som tagit fram produkten och han har gått hela veterinärutbildningen men ej tagit ut licensen då han inte vill jobba med veterinärmedicin utan vill hålla på med alternativmedicin från växtriket. Han har mottagning där man kan behandla sina hästar och han har gjort STOR skillnad på många av landets travhästar då han är en av få naturliga hästkarlar som är fruktansvärt duktig att åtgärda problem på hästar som man inte fått någon ordning på.
Ett ex är min första travhäst. Hon fick en gaffelbandsskada. Skadan vägrar ge med sig och hon är halt i 9 månader och har klippkort hos veterinärerna och ingen lyckas lösa problemet. Åker till denna man som känner igenom henne och konstaterar att hon har en inflammation mellan gaffelbandet och griffelbenet som inte syns på UL förmodligen eftersom ingen veterinär sett det trots att mina fingrar inte ens räcker till för att räkna tillfällena. Får med mig linimentet hem och ska smörja varje dag tills burken tar slut. På 3v är hästen ohalt och hästen kan börja träna kort efter det och har aldrig igen haft problem med gaffelbandet. Vann flera travlopp efter det.
Denna händelse (samt alla andra fall man hör om runt om i sverige) räcker för mig att tro på denna karl samt hans produkter då de funkat så sjukt bra på mina hästar!
Min nuvarande häst har också en kotsenskideskada som är kronisk (praktiskt taget alla kotsekskideskador blir kroniska, men man kan med rätt vård få hästarna att kunna prestera med dem) och hans skada såg verkligen inte rolig ut på första besöket. Sprutas med kortison och jag börjar smörja med linimentet. Smörjer varje dag i 8 veckors tid och på nästa UL ser kotsenskidan så bra ut man någonsin kunnat föreställa sig. Om det enbart är kortisonet vet jag inte, men veterinären trodde inte den skulle bli såhär bra. Så jag tror linimentet gjort en hel del det också.
Så jo jag tycker det har väldigt mycket med TS kroniska skada på kotsenskidan att göra, då jag har exakt samma skada på min egna häst som svarat oerhört bra på min behandling. Varför är det orelevant?
Det jag ville påvisa med mitt utlägg om linimentet från första stund är att jag fått bukt på många fula inflammerade gaffelband med det samt en inflammerad riktigt ful kotsenskida så tyckte jag att det kan vara en idé för TS att prova iomed att hennes häst har en inflammation i just kotsenskidan. Att bara smörja på lite ofarligt liniment varje dag känns ju inte som något jättestort risktagande i hopp om att det kanske kan hjälpa hennes häst. Jag har inte direkt gett råd att hon ska göra stora ingrepp hemma själv som kan äventyra hästens liv.
Har jag missuppfattat allt så ber jag om ursäkt, det var inte meningen. Men jag svarade på det jag trodde att TS hade problem med inflammerad kotsenskida och en kronisk skada, vilket jag själv har erfarenhet av och har hittat ett bra sätt att sköta den. Var det nåt annat så kan ni bortse från mina svar helt och hållet.