Sammanväxningar i kotsenskidan och ett förtjockat ringband, vad har ni för erfarenheter med hästar med detta? Hur länge har dom hållt efter en behandling och dom blivit smärtfria? Finns det överhuvudtaget någon chans att satsa på att få hästen i full tävlingskondition igen?
Har hört att det är otroligt svårt att få bort det här, hur många behandlingar tex kan det tänkas ta för att se någon effekt?
Jag har för mig att det var det en häst jag red för en massa år sedan hade problem med. Och att man opererade efter att ha provat övriga alt först utan fullgott resultat. Han blev op i båda bak(ett i taget). Det läkte komplikationsfritt och han kom igång fullt som den dressyrhäst han var efter det. Gjorde galoppiruetter och piaff.
Nu hade han även annan problematik(var en sån som bara rakt igenom var defekt och hade dött om vi inte hade haft så bra vetvård och han haft den duktiga matte han hade). Så då den andra problematiken efter 5 år ca blev värre togs han bort.
Men vad jag minns hade han inga problem med kotsenskidor och ringband mer efter konvalecensen var över. Men den minns jag var rätt lång. Vi höll på länge.
Han var en fighter den hästen. Och matten var otroligt engagerad och hade inte direkt problem med pengar. Så man kunde betala för behandlingar, utrustning, mediciner, tillskott, hyra in folk att ta hand om hästen(mig) och betala mina träningar för vår tränare(som har god kunskap om rehab och ändra om rörelsemönster etc), själv träna mycket etc under rehabtid och uppstärkningsperiod.
Jag hade nog tagit upp frågan med diverse olika veterinärer. Det finns ju vet som inte bara rek behandlingar, op etc för att tjäna pengar. Det finns de som man vet är rätt restriktiva med sånt och hellre värnar om hästarna än att hålla mattar/hussar glada.
Huruvida man får tillbaks dem eller ej beror ju mycket på individen, läkningen(ålder på häst, vilka förutsättningar man kan erbjuda i övrigt, etc) och användningsområde.
Något som också är otroligt viktigt är kunskap kring rehab, kring att få hästen att använda sin kropp korrekt etc. Den kunskapen är det rätt få som har. Inte veterinärer för det mesta. Och ej heller de flesta tränare eller de flesta ägare eller rehabfolk.
Så vore jag du hade jag bett vet om all info som finns, delat den med fler vet och be dem om råd, ev frågat de ledande tränare inom detta i Sverige etc etc..
Det finns bra sjukgymnaster att ta till också som komplement om vet anser det finnas chans och du vill satsa. Klart värt det om man inte är expert inom rehab själv.