kotsenskida

A

ackepacke

Är det någon som har en häst som har haft skada på kotsenskidan ? Hur märkte ni det på era hästar ?

Sv: kotsenskida

funderar på om min har haft en överansträngning där. Han var svullen under knät mellan senorna, ganska mjukt. Nån riktig skada har jag däremot ingen erfarenhet av

var sitter den på hästen? Bild?
Min travare har varit varm och svullen i sin kota nu sedan i onsdas...ingen hälta och ömmar ej, masserar in liniment varje dag och har letat efter sår...nada...kan det vara ngt sådant som spökar?

det är högerbakben, kotan och ner runt karleden typ. det låter ungefär som min ponny, har din blivit bättre utav det ?

Senast ändrad av en moderator:

Min häst (som jag ägde när jag var 13 år = länge sedan ;) ) fick inflammation i kotsenskidan. Hon var ohalt på morgonen och blockhalt vid lunchtid! Det blev djursjukhuset direkt och där fick hon stanna i 10 dagar. Hon blev helt återställd. Vad som orsakade det visste ingen riktigt. Kanske hon stuckit sig på något i hagen och smuts hade kommit in.

Alltså man brukar inte ha en "skada" där men den kan svullna upp. Skulle det vara riktigt illa kan det skava på senan. Det går nog över av sig själv, men vila kan vara bra så det inte blir värre. Har fått tappa ur en senskida en gång men det var högre upp och väldigt tydligt.

efter en dags vistelse i ridhuset istället för den gyttjiga hagen är han redan fullt frisk i benen:banana: :bow: (alltså ingen värme eller svullnad) men kommer låta honom gå där 3-4 dagar till för att vara på den säkra sidan, han får vila imorrn med sen ska han tömköras på tisdagen, och så får ja se hur han är på onsdagen, är han bra blir det ridning då annars vila igen

Hej!
Min häst har nu inflamation i kotsenskidan, och det är inte roligt. Hon har en konvalecens tid på 6 veckor, det har nu gått 3 och hon får ledas två gånger om dagen.Efter en kortioson spruta rakt in i benet blev det bra men nu,nu har det förmodligen kommit tillbaka och ska ringa slöinge imorgon (onsdag) och se om jag kan komma ner :) förhoppningsvis är det inget :) Ville du ha en bild? detta var kortfattat ville du veta mer? :) Mvh MaddeRosa9294

Kotsenskidan består av lager på lager av fina bindvävsstrukturer med vätska emellan så att det ska glida lätt när hästen rör sig. Det vanligaste tecknet på skada är galla men det finns flera olika typer av inflammation i kotsenskidan. Det är vanligt att det blir en kronisk galla efter en skada pga att det bildas bindväv, det innebär att kotsenskidan fungerar lite sämre men det behöver inte betyda att hästen fungerar sämre, det beror på. Har du en dubbelsidig galla i kotsenskidan som går ned efter arbete kan det vara en reaktion på foderbyte men sitter gallan bara på ett ben bör man kolla upp det anser jag.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 290
Senast: annikarun
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
582
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka