Kotsenbenet?

Mia_R

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av hästar som haft problem med det? Pållan ska in på röntgen och vi vet inte hur illa det är, om det kan vara en spricka eller fraktur. :(

Prognos, konvalecens, återhämtning eller avlivning? :cry:

Vi vet inte ens om det är där problemet är, men hon reagerar rejält så något skumt i de regionerna är det... :crazy:

Hästen har två kotsenben på varje ben, gaffelbandet delar sig en bit ovanför kotleden och gaffelbandsgrenarna fäster på kotsenbenen innan de fortsätter runt framåt för att fästa på hovbenet tilsammans med sträcksenan.
På kotsenbenen fäster också ett flertal kotsenbensligament, de tre stora av dessa fortsätter nedåt längs kotbenets baksida och har sina fästen längre ner i kotböjningen.
På kotsenbenens baksida passerar också ytliga och djupa böjsenorna i sin gemensama kotsenskida.

Kotsenbenen har således en viktig funktion i både den passiva stötte apparaten och för senornas biomekaniska funktion.

Skador i kotsenbenen kan uppkomma antingen i form av en fraktur efter trauma, eller i form av "uppluckringar" i benväven som följd av inflammation (osteolysis).
Dessa förändringar kan ses på röntgen, med ultraljuds scanning kan man se ligament tillhäftningarna och strukturen på benhinnan, och ofta kan det vara lättare att upptäcka en mindre fraktur med hjälp av ul, då de kan vara lite svåra att fånga på röntgen, man kan ju dock endast se benhinnan, och inte in i benväven med ul.
Prognosen för en häst med uppluckringar, eller pålagringar (osteophyter) på kotsenbenen är tyvärr dålig, det sägs att chansen för rehabilitering är något större om förändringarna uppkommer hos en något äldre häst.
Frakturer är givetvis också en allvarlig prognos, men där beror det ju väldigt mycket på hur frakturen ser ut,
Prognosen för läkning av en genomgående fraktur är dock väldigt dålig.

Dock finns det ju som sagt många andra strukturer i det området, skador i t.ex. kotsenskidan är ju inte ovanligt, och har en betydligt bättre prognos, sådanna skador kan diagnosticeras med ultraljud.

hoppas at det var till lite hjälp, det var väl ine särskillt positivt tyvärr, så vi får nog hoppas att det inte är kotsenbenen...
.

Tack för svaret, ungefär som jag hade hittat redan men det är alltid bra med en kort sammanfattning så det är lättare att ta in... :(

Har redan kollat med nödslakt, men hoppas verkligen att jag inte ska behöva beställa ut dem. :cry: :cry: :cry:

det får vi då verkligen hoppas att du ska slippa,

Det kan ju nästan lika gärna vara en skada i gaffelbands grenen, det är inte ovanligt, då blir dom också väldigt svullna och ömma i det området, men prognosen är betydligt bättre....

Tack! :idea: En ljusglimt i mörkret, jag ska försöka koncentrera mig på den tanken tills vidare. :love: :bow:

glömde;

det kan man i så fall se med ultraljud...

håller tummarna...

JAg fick hem en ganska allvarlig slagskada på en häst här i vintras...kotsenbenet var spräckt och gaffelbandet skadat..prognosen för tillfrisknande var ganska dålig då man inte kunde gå in och operera för att det skulle förmodligen göra mer skada än nytta...hästen har nu startat :bump: :bump: och vilan för henne gjorde att hon tillfrisknade :)

Så för henne såg det skitnödigt ut...men det gick bra :bow:

Fast så heter hon ju Persos Lucky Girl också :D

Räckte det med "bara" vila för henne då? :confused: Hur sköttes hon under konvalecensen, liniment, handpromenader eller boxhage? Stödlinda? :confused:

Hur yttrades sig hennes skada? Svullnad, värme, ömhet vid palpering? Vet du hur de diagnostiserde den, om det misstänktes redan från början att det var gaffelband/kotsenbenet? Igångsättning?

Mer, mer, mer! Berätta allt du vet, både positivt och negativt! :idea: :bow:

Som sagt så var det en slagskada och det hade gått HÅL på benet och det fanns krosskador....därför så blev inte en op aktuell på henne..hon var lindat på benet och kraftigt halt den första månaden...svullen var hon men det var nog värre pga såret också.
Hon fick stå på box i 2 månader sen var det återbesök...lotsad till liten hage( ingen skrittmotion)återbesök efter ytterligare 2 mån....sen flyttade ägaren henne, och nu har hon gjort 2 starter( skadan hände i oktober)
Det gjordes ultraljud och röntgen och på så sätt diagnostikerades skadan....

Jag ger ju lite "häxmediciner" :D , vill du veta mer så kan du PM:a...men det vore ju bra att veta VAD det är på din häst...

Vet även att en del nålbränner skador på kotsenben, men sprickor o frakturer brukar dom lämna åt sitt öde, är det en lös bit KAN dom operera bort den om det är möjligt, annrs så brukar det läka ihop av sig själv ganska så bra....men rtg o ultraljud bör du göra på henne...

kanske blev det lite virrigt, men jag tror jag svarat på dina frågor......

Tack för både ditt och Hjalles svar. Röntgen är beställd på Valla och med utvald personal. Jag var så fräck att jag förhörde mig om vem som jobbar när, så utifrån det valde jag röntgentid. :angel::D

Röntgensvar falangerna HB: :D
Kotsenben U.A.
Kotled U.A.
Kronled U.A
Hovled U.A.
Skelett U.A.

Hon rör sig betydligt bättre nu, men vet har inte hunnit titta på henne igen efter remissvaret. Sköt att de inte hittade ngn fissur/fraktur vilket han befarade och jag är väldigt glad att det inte heller finns några pålagringar, även om det inte var pga det som hon haft besvär. :idea:

Nu återstår att se vad som egentligen är/var problemet, men ditt halmstrå har verkligen varit guld värt för mig de här dagarna. :bow:

Vad skönt att det inte var något sånt! Ska hon u-ljudas nu som nästa steg?

Vi ska höras igen på måndag om en ny tid eftersom jag ska in med en av jyckarna på klinik måndag fm när vet kunde. :p Förhoppningsvis blir det på onsdag som han kommer ut och kollar henne, får se vad han kommer fram till. Jag har faktiskt ingen aning om han har UL själv, för det är väl inte samma som när man kolla dräktigheter? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 660
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?