kotledsinflammtion

S

SomethingCorporate

Det finns många hästar som får kotledsinflammtion.
Men helt seriöst tror jag inte 50% av dom veterinärena har de och har dom de så tar dom inte reda på grundanledningen till varför.

Jag var själv till veterinären med en häst.
Som dom böjde halt (jaa de gjorde dom)
och visste inte va de var för fel på han.
Och så kläcker kvinnan ur sig det kan vara kotledsinflammation.
Döm om min förvåning så hästen inte ens var lite varm om en enda kota och inte ens lite svullen :confused:
Jag åkte till finland dä dom upptäckte att han hade en typ av fång..
yeah..
dom var ju nästan nära. :smirk:
och dom ville sputa honom på den förra kliniken.
Men jag tackade för mig och åkte.

Jag vet där dom har sputat kotorna fram gång på gång för att hästen har kotledsinflammation utan att ta reda på varför hästen fick de..
det visade sig att den hade fel bak avlastade och överbelastade fram.
Så dom behandlade bara symptomen.

En annan häst jag var med trodde dom också de var kotledsinflammtion på.
Tills jag bad dom bedöva för att se om de gick bort för jag trodde satt högre upp.
Jag som amatör hade rätt.
För dom bedövde hela benet utan resultat...

och nu så fort jag hör om en häst som hade kotledsinflammation så drar jag öronen åt mig på en gång.
och de är tragiskt.
för de finns massor med hästar som haft de.

men jag har nu uppfattningen att veterinärer är kotledsinflammtions kåta.
och har dom rätt så chansar dom hej vilt på varför dom fått de..

förlåt.
men de här är min bild av veterinärerna (sen självklart finns de undantag).. men vi kanske bara har dåliga här i norr?
 
Sv: kotledsinflammtion

Jag vet vilken klinik o vet du pratar om o håller helt å hållet med dig. Enda gången jag far dit är på sommaren när sagda veterinär är på semester o de tar in andra som är betydligt bättre.Har dock inte behövt åka dit på ca tre år nu,ta i trä...
 
Sv: kotledsinflammtion

SomethingCorporate skrev:
Jag vet där dom har sputat kotorna fram gång på gång för att hästen har kotledsinflammation utan att ta reda på varför hästen fick de.. det visade sig att den hade fel bak avlastade och överbelastade fram. Så dom behandlade bara symptomen.

Men är inte just ledinflammationer en signal om att något är fel - det finns ju en ORSAK till att den uppkommit?!
Att man sedan i akut skede givetvis behandlar denna, är en annan femma.
 
Sv: kotledsinflammtion

Det är de jag menar.
men dom verkar inte ens vilja veta varför de uppkommit.
 
Sv: kotledsinflammtion

jag praoade på ett djursjukhus i våras... och det ligger vid en travbana och på 1 dag kom det in MINST 10-15 hästar med kotleds/knäleds eller hovleds inflammatinon.... de flesta travhästar...2 av mina hästar har haft kotledsinflammation.. men då har veterinären tagit reda på vad som va orsaken ! min gammla ponny fick det för att hon var överansträngd pga underlaget i paddocken.. (det är nu bytt)men det tog 3 månader att få henne frisk...b min bästa tävlingshäst fick en hovböld och skulle stå ine i 2 veckor. från att ha varit helt i tävlingskondision till helt i vila så utveklades en kotledsinflammation. det berodde på att han hade haft lite överansträngningar men har va så stark i kroppen så han hade inte kännt av ngt. men sedan när vi skulle sätta igång honom efter hovbölden så blev han halt och hade kotledsinflammation på båda fram. Han blev sprutat och på återbesöket 2 (!!!) veckor senare var han helt bra! båda hästarna har aldrig heller visat ngn hälta efter behandlingarna... båda hästarna blev rönkade och så också!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 373
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp