Kotledsinflammation

Stallwest

Trådstartare
Har fot kotledsinflammation på min häst. Misstänker kanske att det är hovslagaren som skot henne fel. Hur ska jag veta vem "boven" är?:confused:

Sv: Kotledsinflammation

En häst får sällan kotledsinfl. av bara felaktig skoning, utan mest pga av ridningen.

Tror precis som Axel att det främst är ridnigen och underlaget du ska fundera på...

a) vad får dig att tro att det är skoningen
och
b) vad spelar det för roll vem som är boven i detta fallet?

det finns 100 orsaker till kotledsinflammation. typ. går inte att säga generellt.

På vilket sätt menar du att hovis har skott hästen fel? Hur skulle hovisen skott istället?

Jag vet att ridningen har mycket stor betydelse. Tyvärr har hon varit bortlämnad i 1,5 månad och det går inte att säga hur hon blivit riden där. Jag lämnade henne till en mycket duktig tjej som jag känner väl. Men man vet ju aldrig.

Har hört en hel del skit om min hovslagare. Typ att hon skott hästarna snett så att de belastat benen fel. Men man ska ju inte alltid lyssna på andra. Men självklart blir man mer observant.

Hästen är under behandling och kommer att bli bra. Men om det är hovslagaren som är problemet så vill jag veta detta så att det inte händer igen. Då bytar jag hellre hovis innan!

Jag vet att ridningen har mycket stor betydelse. Tyvärr har hon varit bortlämnad i 1,5 månad och det går inte att säga hur hon blivit riden där. Jag lämnade henne till en mycket duktig tjej som jag känner väl. Men man vet ju aldrig.

Har hört en hel del skit om min hovslagare. Typ att hon skott hästarna snett så att de belastat benen fel. Men man ska ju inte alltid lyssna på andra. Men självklart blir man mer observant.

Hästen är under behandling och kommer att bli bra. Men om det är hovslagaren som är problemet så vill jag veta detta så att det inte händer igen. Då bytar jag hellre hovis innan!

Frågan är då: Hur rider Du? Och framför allt varför har du inte kollat upp om det ligger någon sanning i påståenden om din hovis tidigare??? Kan du bifoga några bilder på en nyskoning?

Men för 17! Visst kan en felverkad häst få kotledsinflammation....
Det är ju det absolut viktigaste med hela ridningen, att hästens benvinklar, dvs hur kotan ligger efter en verkning/skoning, är riktiga. Låga trakter är ett stort problem och likaså långa tår....

Sen kan man ju få kotledsinflammation vid fel ridning, sjukdom, eller vrickningar i hagen också. Men en bra hovslagare är A och O om du tänker rida din häst och den skall hålla!

Frågan är då: Hur rider Du? Och framför allt varför har du inte kollat upp om det ligger någon sanning i påståenden om din hovis tidigare??? Kan du bifoga några bilder på en nyskoning?

Jag har inte haft några problem med henne under de 7år jag ägt henne. Jag är mycket försiktig och överanstränger inte hennes ben. Jag vågar nog säga att min ridning är det inga problem med. Men eftersom hon varit hos någon annan som ridit henne för ca. 2månader sedan. Kanske problemet har uppstått där?!

Ryktena om hovslagaren fick jag höra nu när jag berättade att min häst hade kotledsinflammation till en kompis. Vet därför inte om det ligger någon sanning i det hela! Jag dömer ingen på förhand, jag bytar inte om det inte är nödvändigt. Jag vill alltid mina hästars bästa och betalar gärna mer för att de ska ha det bästa.

Byt hovis och ta hem din häst.

Troligtvis är det din kompis och inte hovis som har gjort fel.

lycka till!

Vad sa vetrinären om din skoning?

Där hade jag frågat först och fått råd av dom om skoningen skall ändras.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat