Kotledsinflammation

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare alc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 207
A

alc

Någon som vet något om kotledsinflammationer?
Min häst är svullen runt kotleden på höger fram tror att det är en kotledsinflammation. Hur är det måste det behandlas? Har panik, han skulle egentligen tävla i helgen men kommer vara tvungen att stryka honom pga detta. Men vad gör man åt kotledsinflammationer??? Vet att man kan ta in hästen till veterinären och böja honom och sedan behandla men finns det inget annat man kan göra?

jag har PANIK!!

ALLA SVAR ÄR HJÄRTLIGT TACKADE!!!!!!

Sv: Kotledsinflammation

Nu måste det ju inte vara en kotledsinflammation, det finns ju annat som vrickning etc. Men eftersom hästen är svullen och varm är det väl läge för en strykning från tävling, sen får du väl beställa tid för ett besök på klinik om det inte blir bättre. Då kan det komma att krävas behandling för problemet.

Inget som som säger att det är kotledsinflammation bara för att han e svullen. Inte heller hört att hästen blir svullen av inflamation(jag har så alldrig stött på det)

Antar att han är halt?

Han haltar inte och reagerar inte när jag böjer ( fast jag är inte så stark ). Men vad är era tips? vad ska jag prova? Fick höra av killens morsa som håller på med dressyr och är dommare osv att jag skulle prova ett liniment som först kyler och sen värmer och låta honom vila några dagar.

Vad är era förslag??

( Han är inte varm utan bara svullen )

Att ge råd så här utan att ens veta vad det handlar om, kan bara borga för misstag. Be istället någon riktigt kunnig känna på din häst, eller ta kontakt med en veterinär för att få ett säkert utlåtande istället.

Kotledsinflammation brukar sällan visa sig genom värme och svullnad,snarare en vrickning tror jag.
Vila en vecka och se om det gått över,om inte(och om ngt annat i hästens allmäntillstånd ändrats)så tillkalla vet. är mitt råd.

Ok jag ska prova det och ta och ringa en veterinär och höra! :)

Någon som vet något om kotledsinflammationer?
Min häst är svullen runt kotleden på höger fram tror att det är en kotledsinflammation. Hur är det måste det behandlas? Har panik, han skulle egentligen tävla i helgen men kommer vara tvungen att stryka honom pga detta. Men vad gör man åt kotledsinflammationer??? Vet att man kan ta in hästen till veterinären och böja honom och sedan behandla men finns det inget annat man kan göra?

jag har PANIK!!

ALLA SVAR ÄR HJÄRTLIGT TACKADE!!!!!!

min häst fick kotledsinflammation i båda frambenen för snart 3 år sedan. Han var halt 3 gradit på skalan. Vi testa olika behandlingar, kommer inte exakt ihåg vilka men dom hjälpte inte så till slut gjorde vi laserbehandling på honom, alltså veterinären 'sprängde' upp kotlederna med hjälp av lasern.
Hästen vart 4 ibland 5 gradigt halt. Och han mådde jätte dåligt i nån vecka (hela kotlederna skulle juh laga sig själv.
Men efter ca 2 månader så vart han bättre.
Vi fick starta upp han långsamt och det var för 1,5 år sedan som vi kunde rida på han igen.
veterinären trodde inte det skulle gå överhuvudtaget utan var redo att dömma ut hästen.
men vi gav han en chans och nu snart 3 år senare går han jätte bra. han kan gå i form i både skritt och trav men vi har inte vågat pressa han för mycket i galóppen och ingen hoppning eftersom han tidigare haft problem med den djupa böjsenan i vänster framben.
Lycka till med din häst, jag håller tummarna och hoppas på positiv uppdatering.

// Malin

Det visade sig att det bara var en galla som tur var :) Han är inte halt eller något nu och jag lindar honom på kvällarna och då försvinner gallan nästan helt och han får EXTREMT fina ben :)

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 614
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har...
Svar
18
· Visningar
2 306
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka